Utvidet barnetrygd og etterbetaling

Maurias

Flørter med forumet
Jeg har fått innvilget utvidet barnetrygd , men ikke fra den datoen eksen min og jeg gikk fra hverandre. Jeg har fått fra da vi var på mekling og fikk meklingsattest. Er dette noe noen av dere har opplevd og klagd på? Jeg har ikke fått for de 7 første mnd.. hvorfor skal nav være så vanskelig ? Det er ikke bare bare å komme seg til mekling etter et samlivsbrudd !
 
Nav er i sin fulle rett. Datoen for mekling er den datoen Nav går ut fra når det gjelder alle stønader for enslige foreldre.
 
Tipper du jobber for NAV.
Haha, nei. Men jeg har vært gjennom samlivsbrudd og påfølgende papirmølle. ;) Det står veldig klart på Nav sine sider at meklingsattest (i mitt tilfelle bekreftelse på separasjon i og med at jeg var gift) ligger til grunn for når man kvalifiserer for å motta diverse stønader.
 
Haha, nei. Men jeg har vært gjennom samlivsbrudd og påfølgende papirmølle. ;) Det står veldig klart på Nav sine sider at meklingsattest (i mitt tilfelle bekreftelse på separasjon i og med at jeg var gift) ligger til grunn for når man kvalifiserer for å motta diverse stønader.

Ja, men jeg ringte de 3 mnd etter bruddet å spurte om jeg hadde dårlig tid, Neida sier de. Vi tilbakebetaler 3 år tilbake. Men dum som jeg er så spurte jeg ikke mer..
 
Ja, men jeg ringte de 3 mnd etter bruddet å spurte om jeg hadde dårlig tid, Neida sier de. Vi tilbakebetaler 3 år tilbake. Men dum som jeg er så spurte jeg ikke mer..
Hadde du søkt om utvidet barnetrygd om to år, så hadde du fått tilbakebetalt barnetrygd fra datoen for meklingsattest, det stemmer.

Men meklingsattesten er beviset på at det faktisk foreligger et samlivsbrudd, uten det kan ikke Nav utbetale noe som helst. "Alle" kunne jo i teorien ha fått en meklingsattest, og så kommet med en påstand om at bruddet skjedde for to, fire, åtte måneder siden - for å få høyere utbetaling.
 
Hadde du søkt om utvidet barnetrygd om to år, så hadde du fått tilbakebetalt barnetrygd fra datoen for meklingsattest, det stemmer.

Men meklingsattesten er beviset på at det faktisk foreligger et samlivsbrudd, uten det kan ikke Nav utbetale noe som helst. "Alle" kunne jo i teorien ha fått en meklingsattest, og så kommet med en påstand om at bruddet skjedde for to, fire, åtte måneder siden - for å få høyere utbetaling.

Ja skjønner det, men vi hadde jo en bekreftelse fra folkeregisteret om når han flyttet. Vil jo si den er mer riktig å gå ut et stykke papir som sier når man ikke bodde sammen mer enn fra en attest om mekling.
 
Ja skjønner det, men vi hadde jo en bekreftelse fra folkeregisteret om når han flyttet. Vil jo si den er mer riktig å gå ut et stykke papir som sier når man ikke bodde sammen mer enn fra en attest om mekling.
Nei, for kjærester kan man være selv om man ikke bor sammen. Et reellt samlivsbrudd er det ikke før man har en meklingsattest, eller en seperasjonsbevilling om man var gift.
 
Dette stemme ja. Jeg står midt i dette selv, og jeg får feks heller ikke «godene» ved å være separert så lenge jeg og barnefar fortsatt bor sammen. Men det er og blir meklingsattest/separasjonspapirer som stadfester når et brudd finner sted. At man så velger å flytte fra hverandre enten før eller etter denne dato, bryr NAV seg fint lite om, foruten at de ikke utbetaler ekstra barnetrygd mm. så lenge man bor sammen.
 
Dette med utvidet barnetrygd... Når man er alene fra start, må man også søke om det? Jeg har prøvd å lete i NAV-jungelen, men "barnefar vil ikke vite av ungen" var ikke et alternativ Fant bare alternativer for samlivsbrudd, utenlandsk far, ukjent far osv.
 
Ja skjønner det, men vi hadde jo en bekreftelse fra folkeregisteret om når han flyttet. Vil jo si den er mer riktig å gå ut et stykke papir som sier når man ikke bodde sammen mer enn fra en attest om mekling.
Men det er da litt merkelig å drøye 7 måneder fra et brudd til mekling når man har barn sammen... hadde det blitt innkalt til mekling og faren ikke hadde dukket opp hadde du like fullt fått meklingsattest.
 
Dette med utvidet barnetrygd... Når man er alene fra start, må man også søke om det? Jeg har prøvd å lete i NAV-jungelen, men "barnefar vil ikke vite av ungen" var ikke et alternativ Fant bare alternativer for samlivsbrudd, utenlandsk far, ukjent far osv.

Ja, det må man mener jeg. Jeg var alene fra start og mener jeg søkte om utvidet barnetrygd.
 
Ja, det må man mener jeg. Jeg var alene fra start og mener jeg søkte om utvidet barnetrygd.
Er vel bare å kaste seg inn i jungelen igjen snart. Er så vanvittig mye som må sjekkes og ordnes og søkes og fikses. Og nå snakker jeg kun om papirarbeid. Blir sliten bare av tanken. Og i tillegg har arb.giver sendt inn inntektsopplysninger som er ca. 2/3 av lønnen min, så holder smatidig på med dét. De mener de ikke har gjort noe feil, så det er opptil meg å bevise det. Håpløst tungvint.
 
Du har fått svar på det du lurte på, det stemmer at NAV betaler ut fra datoen meklingsattesten ble utsendt.
Skjønner at det er kjipt å gå glipp av 7mnd med utvidet barnetrygd, men slik er reglene :(
Alltid lurt å lese seg godt opp på regler, spesielt når det er snakk om NAV og enslig forsørger er min erfaring :p
 
Dette med utvidet barnetrygd... Når man er alene fra start, må man også søke om det? Jeg har prøvd å lete i NAV-jungelen, men "barnefar vil ikke vite av ungen" var ikke et alternativ Fant bare alternativer for samlivsbrudd, utenlandsk far, ukjent far osv.

Ja, du må søke på eget skjema, men det er veldig lettvint! Bare klikk deg inn på barnetrygd på Nav sine hjemmesider, så finner du raskt skjemaet :) det er enkelt og tar ikke lang tid å fylle ut [emoji106]
 
Ja, du må søke på eget skjema, men det er veldig lettvint! Bare klikk deg inn på barnetrygd på Nav sine hjemmesider, så finner du raskt skjemaet :) det er enkelt og tar ikke lang tid å fylle ut [emoji106]
Takker! Fant ikke ut av det sist, da min situasjon ikke var et av valgene på siden jeg ble henvist til. Får eventuelt bare ri ge NAV om jeg ikke finner ut av det [emoji4]
 
Back
Topp