Utvendig/Innvendig UL?

Thesso_88

Forelsket i forumet
Ser det er mange som er på UL for tiden og hører spirene sitt hjerteslag=) Jeg lurer på om dere tar da innvendig eller utvendig UL? Jeg skal til legen min som har utvendig UL apparat på kontoret sitt. Er da 7+0 uker på vei og er spent på om han kan høre lyden da, han mente gjerne det for 3 uker siden.

Er veldig spent og nervøs=)

Utvendig UL = Bruker ultralyd utenpå magen, nesten nede med underlivet.
Innvendig UL= Da de bruker ultralyd inni underlivet og ser ting klarere.

Hehe om folk lurer, selv om jeg tviler på de fleste ikke vet forskjell

det lurer jeg og på jeg skal på ul uke 8+4 håper det er utvendig

Jeg var nå 8 uker på vei og hadde innvendig ul. 
Har hørt at de fleste velger innvendig ul frem til uke 10-12,
det gjør min gyn, men aner ikke om alle praktiserer det sånn, 
tipper det er forskjellig fra gyn til gyn hvordan de praktiserer de.

Ang hjertelyden så har jeg aldri hørt den under ultralyd, man ser på skjermen at hjerte slår.
Men igjen, dette kan kanskje være forskjellig fra ulmaskin til ulmaskin!?!

jeg har vært tre ganger og alle ganger innvendig ultralyd. Tror det er da de ser best når man ikke er så langt på vei. jeg var når jeg var 4+3 5+4 og 6+4 uker.

Siste hadde jeg utvendig (ble forklart da at utvendig så tidlig går litt på vekt og fettplassering samt skambeinets høyde?? ) da var jeg 8 uker på vei.. 
Nå visste vi ikke og prøvde utvendig da fikk han ikke bilde av noe annet enn "fostersekken" pga at det lå gjemt bak skambeinet, vi byttet til innvendig å da fant vi ut at vi var 5 + 5 ... 

Men ble veldig nysgjerrig finnes det ultralyd app som bare tar utvendig?? Trodde det bare var en en ekstra slange med en virbrator liknende sak på istedet for den breie korte jeg... :/

Fikk innvendig i uke 12 sist, regner med å få det samme nå. Får klarere bilder innvendig når bøllefrøet ikke er gamlere enn som så:)

Da jeg gikk med sønnen min hadde jeg ul i uke 9+5. Først prøvde de utvendig, men det var mye flimmer og vi så veldig dårlig. Legen var ikke sikker på om det var hjerteslag eller flimmer hun så. Jeg spurte derfor om å få innvendig. Hun gikk med på det (litt i tvil siden jeg var der pga blødning), da så vi ei lita spire som vinka til oss og et hjerte som banka som bare det.

Uka etter var jeg på ul igjen. Da hadde jeg utvendig og vi så ting mye bedre (helt vanvittig hvor fort den lille spira vokser på ei uke), så da trengte vi ikke ta innvendig.

Sist svangerskap hadde jeg en blødning i uke 13, og da fikk jeg innvending. Så er nok veldig ulikt hvor du kommer :)

Froni skrev:
Siste hadde jeg utvendig (ble forklart da at utvendig så tidlig går litt på vekt og fettplassering samt skambeinets høyde?? ) da var jeg 8 uker på vei.. 
Nå visste vi ikke og prøvde utvendig da fikk han ikke bilde av noe annet enn "fostersekken" pga at det lå gjemt bak skambeinet, vi byttet til innvendig å da fant vi ut at vi var 5 + 5 ... 

Men ble veldig nysgjerrig finnes det ultralyd app som bare tar utvendig?? Trodde det bare var en en ekstra slange med en virbrator liknende sak på istedet for den breie korte jeg... :/

Det varier nok fra sted til sted om de har denne vibratorlignenede tingen (proben) som tar innvendig ultralyd. For på et ultralydapperat er det ikke selve maskinen som koster penger, men probene. Altså den du fører over magen. De er sviiiindyre snakk om 40 000 + tror jeg. Så det kommer nok sikkert ann på hva de har prioritert å kjøpe inn. De som tar mye ultralyd kan gjerne ha mange forskjellige prober, for alle har et spesialfelt, er formet på en spesiell måte og har forskjellig styrke.

Jeg mener å ha hørt at frem til uke 12 gis innvendig ul pga at dette er beste sjanse for å få noen klare bilder:-) Hadde innvendig i uke 8+3 forrige svsk.

marleen skrev:

Froni skrev:

Det varier nok fra sted til sted om de har denne vibratorlignenede tingen (proben) som tar innvendig ultralyd. For på et ultralydapperat er det ikke selve maskinen som koster penger, men probene. Altså den du fører over magen. De er sviiiindyre snakk om 40 000 + tror jeg. Så det kommer nok sikkert ann på hva de har prioritert å kjøpe inn. De som tar mye ultralyd kan gjerne ha mange forskjellige prober, for alle har et spesialfelt, er formet på en spesiell måte og har forskjellig styrke.

Det var litt mer oppklarende ja :D Takker...

Back
Topp