Utstyrtråd

Sunny90

Flørter med forumet
Hva er det man trenger, og hva er det man egentlig ikke trenger.
Dere som har unger fra før, vil dere dele erfaringer?
Noen som har begynt å tenke på hva som skal kjøpes inn?

Og, hvilke utstyr er Ok å kjøpe brukt ?
 
Vi kjøpte alt nytt til første..vogn, bilstol, bedside seng, vanlig sprinkelseng, alt av klær osv...så vi har det vi trenger til denne babyen, men blir nok å handle noen småting selvom:oops::rolleyes:

Tror egentlig ting man trenger/ikke trenger varierer fra familie til familie...ammepute var noe jeg aldri brukte. Brystpumpen brukte jeg minimalt, hadde klart meg uten.

Bilstolpose hadde jeg ikke klart meg uten, den er veldig kjekk å ha siden det er såpass kaldt her til langt utpå sommeren:hungover: Gulpekluter fikk vi ikke nok av! Ammeinnlegg i bambus er veldig myke og behagelige mot såre, vonde nippler.. Babynest og vippestol (etter noen mnd) brukte vi mye. Ullklær er virkelig gull på de små, brukte nesten bare ull de første mnd:)

Veldig mange sa til oss «ikke kjøp klær i str 50, dere får ikke bruk for det»...vell, vår brukte str 50 til han var over 4 mnd:p:hilarious: Og purelan!!! Ville virkelig anbefalt å ha det med på sykehuset, nipplene blir såre;):rolleyes:
 
Det vet man nesten ikke før man står der. Vi hadde både babynest og bedsidecrib, og en baby som nektet å ligge i noen av dem. :hilarious:Kanhende nestemann er annerledes, men criben er solgt, spørs om vi kjøper ny.

Bbhugme ammepute var gull i graviditeten grunnet bekkenløsning, og til å hvile magen på når man sover på siden I slutten av graviditeten. Brukt den som ammepute, og til å sove med etterpå også, og er vel i bruk igjen snart, hehe

Gulpekluter og smekker i store mengder

Synes omslagsbodyer er mer praktisk enn andre bodyer.

Vogn kan med fordel kjøpes brukt. Bilstol ville jeg kjøpt ny.
 
Vi har ganske mye fra før da vi har et barn fra før.
Vogn har vi brukt mye, prøvde bæretøy men ble lite brukt. Babynest var fint den første tiden, men synes fort det ble lite praktisk. Vippestol hadde vi aldri. Babygrind har vi men har brukt den lite. Sprinkelseng, vognposer og bilstolpose har vært greit å ha og er mye brukt. Kjøpte brukt tripptrapp og babyset, fikk newbornseat i gave. Stellebord kjøpte vi det billigste på ikea. Bilstol kjøpte vi ny (sikkerhet i forhold til at vi ikke vet hva den har vært igjennom før).

Har kjøpt vogn brukt til barnehagen og ny hjemme. Sengerammen er kjøpt brukt, men kjøpte ny madrass og dyne. Kjøpt litt klær brukt da babyer vokser fort. Vurderer vippestol, men kommer til å kjøpe brukt da. Kjøpte babygrind brukt.

Mye av utstyret bør man egentlig se an egne behov og heller kjøpe når behovet er der, ulempen er at det kan bli dyrt.
 
Beste tipset er å kjøpe bilstolen ny, om man ikke har fra før eller kjøper av noen man stoler på, samt at den ikke er for gammel. Det er også viktig at stolen passer i bilen, at den får riktig helling på 45 grader. Derfor viktig å prøve stol i bilen før man kjøper :)
 
Hva man bruker er nok veldig individuelt ja! Jeg hat aldri savna nest eller bilstolpose, men kunne ikke levd uten bæretøy. Beste rådet jeg kan gi er at butikkene fortsetter å være åpne etter at ungen blir født også, så det går an å utsette noen innkjøp og se hva du savner ;)

Vi har arva masse klær og en god del ting fra venner og familie. Så lenge det kan vaskes synes jeg at brukt er greit. Men som andre her har sagt, sikkerhetsutstyr (bilstol) ville jeg kjøpt nytt
 
Hva man bruker er nok veldig individuelt ja! Jeg hat aldri savna nest eller bilstolpose, men kunne ikke levd uten bæretøy. Beste rådet jeg kan gi er at butikkene fortsetter å være åpne etter at ungen blir født også, så det går an å utsette noen innkjøp og se hva du savner ;)

Vi har arva masse klær og en god del ting fra venner og familie. Så lenge det kan vaskes synes jeg at brukt er greit. Men som andre her har sagt, sikkerhetsutstyr (bilstol) ville jeg kjøpt nytt

Bæretøy er gull! Stygt redd jeg faller hardere ned i kaninhullet denne gangen.
 
Vi fikk veldig mye brukt, og det var herlig. Arva masse bra klær, kluter, sovekurv, vognpose, og fikk en brukt sprinkelseng og ny vogn i gave av foreldrene våre. Tripptrapp fantes i familien, og vi lånte vippestol og babybjørn-sele.

Vi lånte også tipptopp bilsete og brystpumpe av venner.

Jeg ikke særlig opptatt av «stæsj», og kjøpte aldri sånne ting som babynest, bedside crib osv. Gikk helt fint at baby sov i sprinkelseng, inntil meg eller bare i sofaen med et sammenrulla teppe som «mur». Og vi hadde en sovekurv på stua.

Ellers skriver jeg under på at det er mye man ikke vet om man trenger før ungen er der, så mye kan man ta helt med ro!

Jeg ville tenkt basic klær, stellematte, bilsete og vogn, teppe, dyne, pose (avhengig av årstid, såklart). Sinksalve og purelan, og mjuke tørrkluter til å vaske baby.

Vår unge var for eksempel ikke noen gulper, så gulpeklutene fikk vi knapt bruk for. Derimot var han en superbæsjer, så det ble mye klesvask og håndvask av ullbodyer med gallesåpe i starten. Trengte mange bodyer og strømpebukser!
Jeg hadde også mye trøbbel med amminga de første seks ukene, og var avhengig av Purelansalve fra apoteket og ammeskjold. Men det kan du kjøpe eter hvert.

Såre pupper vil også gjerne ha GODE amme-bh’er. Jeg fiksa ikke sånne billige fra H&M.

Denne gangen ville jeg investert i en bedre ammepute eller evt Cosyfix, ettersom jeg fikk mye vondt i rygg og skuldre av amminga. Viktig å sitte godt! Jeg lånte også en god sele i noen måneder ( Ergobaby 360) og syntes den var topp å bære baby i.
 
Det meste kan man kjøpe brukt. Mitt tips er å kjøpe minst mulig i forkant og så heller kjøpe når behovet oppstår ;)
 
Signerer de over: butikkene er åpne etter at babyen er kommet til verden også, og ikke minst kan man få tak i veldig mye på Finn og gjennom ulike grupper på Facebook, så det er lurt å vente med innkjøp til man ser hva man faktisk trenger.

Brystpumpe, for eksempel, kjøpte jeg først da jeg fikk brystbetennelse da eldste var tre måneder gammel, før den tid hadde jeg klart meg fint med å håndmelke litt ved behov. Så det er en typisk ting som det ikke er noen vits i å kjøpe før behovet eventuelt melder seg.

Ammepute er også veldig individuelt om man trenger og hva man liker, med eldste klarte jeg meg uten, med nummer to kjøpte jeg en brukt Cozyfix på Finn etter å ha testet den en del på helsestasjonen med eldstemann.

Bæresele kan være gull verdt, men det er langt ifra alle unger som liker seg i bæresele, så det kan også fint vente til etter fødselen syns jeg.

Ellers var vi så heldige at vi arvet vanvittig mye babyklær før første ble født, så kombinert med at vi fikk veldig mye klær i barselsgaver da eldste ble født, har vi knapt kjøpt babyklær i det hele tatt verken til eldste eller yngste. Anbefaler derfor å forhøre seg med venner og kolleger, ofte kan man arve eller kjøpe pent brukt for en veldig billig penge :)

Jeg er ellers en av dem som har erfart at størrelse 50 knapt blir brukt; begge jentene mine var 50 cm ved fødselen og har i snitt vokst en centimeter i uka (!) de første tre-fire månedene, så hos oss var størrelse 50 var for smått under to uker etter fødselen og størrelse 68 var i bruk innen de bikket 5 måneder... Så til alle som har spurt hvilken størrelse jeg ønsker meg, har jeg faktisk svart minimum 68, helst 74 cm, for først da begynner den mest ekstreme veksten å avta. Anbefaler ellers omslagsbodyer på det varmeste, de er gull det første halvåret spesielt!

Så mitt råd til førstegangsforeldre er å konsentrere seg om de store tingene man må ha: vogn (bruk masse tid på research, for vognen er det man bruker mest av alt!), bilstol (kan fint kjøpes brukt hvis man kjenner de man kjøper det av og setet er rimelig nytt), et sted å sove og et stellebord (kan anbefale IKEA sitt, billig og bra!).
 
Eneste jeg husker fra første man var, det er ikke vits å ha bøttevis med klær:hilarious: det går mye i Body og tynn bukse inne samt sokker. Til første drukna vi i klær :hilarious: men til andre ønsket vi oss praktiske ting isteden for. Gulpekluter, bleier, flasker, smokker osv. Å bilstolpose var ett must her
 
Back
Topp