Utstyrstråd

Bazinga92

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Altså, jeg er førstegangsfødende. Jeg vet jo så klart om hva man skal ha i hus til en liten en. Men, jeg og sikkert fler, er kanskje ikke heeelt klar over alt. I tillegg er det kanskje flere som meg og er blitt latterlig distré og glemsk i graviditeten.
Så jeg tenkte det kunne vært fint med en slik utstyrstråd?! At man da kommer med tips og råd om hva som er dritt viktig, viktig, bra, ikke bra, mindre viktig. Osv.. Legg gjerne med listene deres om dere har lister over ting man må kjøpe... Jeg er helt blåst akkurat nå hvertfall, klarer ikke tenke.. :hilarious:
 
En ting jeg ikke har hatt behov for til mine jenter er vippestol. Blir ikke kjøpt inn denne gangen heller. Ellers er bilstol og vogn et must for min del. Og babynest er gull verdt. Jeg har to. En til å ha i senga på soverommet og en til å ha i stua (jeg skal samsove i starten). Babygym har også vært uvurderlig, men viktigst når nr 2 kom for da lå storesøster sammen med den nyfødte i babygymmen.

Babycall skal jeg kjøpe inn ny og jeg skal bruke neonate sin uten kamera. Det er den beste vi har hatt og vi har prøvd 4 forskjellige merker. Ellers av småting er bleier, ammeskjold, ammeinnlegg, zink salve og inotyol. medela purelan har jeg også hatt til oppstart ved amming.
 
Dette er vanskelig å svare på fordi alle har så forskjellig behov, men jeg kan jo fortelle om hva vi har og ikke har hatt bruk for.
Må ha:
-vogn, vognpose, stellesekk/-veske
-bilstol
-stellematte, håndklær, stellekluter, bleier, bleieposer, rumpekrem, termometer (vi har både til panne og rumpe, de er brukt mye), febernedsettende, gulpekluter, vaskekluter
-bedside crib (vi bor i leilighet så den ble bare trillet ut i stua på dagtid), madrass, sengetøy, dyne
-klær, vi fikk veldig mye i 62 og 68 i gave. Hvor mye man trenger er veldig avhengig av om ungen gulper mye, om det er mye bæsjelekkasjer, hvor for den vokser osv. Så jeg ville kjøpt litt før fødsel og sett an ungen og hva som kommer av gaver før det kjøpes inn mer. Eventuelt kjøpe en pakke med brukte klær på finn.
-Tepper i ull og bomull brukte vi mye
-tripp trapp stol med babysete
-babygym
-jeg liker veldig godt tanken på bæring, men vår hadde absolutt ikke noe behov for det så bæresjalet ble brukt lite, men vi prøver igjen denne gangen
-ull- og engangsammeinnlegg, andre spesialting til amming tenker jeg man kan kjøpe ved behov med mindre man bor langt unna alt mulig. Jeg hadde behov for noen melkeoppsamlere, de kjøpte vi etter fødselen.
-badebalje
-baksetespeil, det skal vi kjøpe før fødselen denne gangen

Unødvendig for oss:
-bilstolpose
-vippestol
-babynest
-lammeskinn
-lekegrind
-babycall, baby sov enten inne eller i vogna på tur

Jeg har sikkert glemte mye, men det var dette jeg kom på nå :happy:
 
Enig i det meste de over skriver men vi brukte i tillegg vippestolen en god del:) babybjørn sin er fantastisk:)
 
Jeg orker ikke liste opp en lang liste. Vi har ikke det heller siden det er nr2. Men tenkte å legge til noen erfaringer fra en som venter nr 2!

Vi fikk en brukt vippestol til 1. Den er så slitt at vi må kjøpe ny nå. Skulle gjerne hatt den by til forrige også sett i retrospektiv, så slapp han å nærmest ligge på gulvet. For oss var den gull og ble brukt mye.

Vi hadde ikke bilstolpose med nr 1. Men det kommer til å være nødvendig til nr 2 med all ekstra fargingen ut og inn av bhg for henting/levering av nr 2. Så det kunne jeg like greit ha hatt til 1 også de gangene vi savnet det, med visshet om at det ble mye brukt til nestemann.

Vogn er vanskelig. Vi prøvd 2 før vi fant den ultimate. Fant ut at ting vi trodde vi likte med nr 1 var ikke det vi faktisk ønsket eller funket i praksis.

Babynest er gull verdt. Baby sover så mye bedre i babynestet og en flott plass å legge fra ungen.

Har du ikke dyr eller søsken, så er ikke lekegrind veldig nødvendig. Men da må du også tørre å la ungen være litt løs mens du er på do, eller alltid ta den med. Reiseseng kan også brukes delvis som lekegrind. Jeg ser for meg at den blir mye mer brukt til nr 2! For å skjerme lille fra 3åringen...

Tøykluter for å vaske rumpa til baby.
NAFbabyolje i badevannet for å bade baby.

Ikke kjøp for mye klær på forhånd. Det er stas å trille på shopping når baby faktisk er her, og man vet mer om.behovet og hva man får.i gave.
 
Har allerede skrevet en liste her inne en plass.
Det er som fler sier ganske individuelt hva en bruker mye/ikke trenger :)

Vi fikk en skikkelig frimerkebaby sist, så dette fikk syns vi var unødvendig:
Vugge
Babynest
Vippestol
Sånn babygrind/firkanta seng eller hva det heter som man har i stua.

Brukte babybilstolen eller newborn setet til stokke som vippestol hvis jeg feks skulle dusje.
Vugga blånekta han å sove i. Det var uansett tungvint å løfte han opp og ned om natta. Vi skrudde av ene siden på sprinkelsenga heller og satt den helt inntil vår seng. Istedenfor babygrind så fikk han boltre seg i hele stua, vi hadde skumgummi lekematte og babygym.

Babycall har vært greit å ha når vi er på hytta eller på besøk, men ikke noe vi har brukt hjemme da stua er i nærheten av soverommet og vi hører fort om det er noe.

Andre ting som har vært et must, som kanskje ikke står skrevet alle steder har vært:
Nesesuger
Ampuller med saltvann til å dryppe i nesa
Nattlys så man slipper å skru på vanlig lys om natta
Newborn sete til tripp trapp
En bok som heter soneterapi på barn av Katrine Birk
Semperdråper!!
Babyolje til bleieskift/vask
Tørrservietter
Bæresele

Kommer ikke på mer :)
 
Last edited:
Ja, trudde det var en tråd fra før her et sted. Så jeg lette, men fant det ikke igjen..

Skjønner at det er individuelt hva folk liker og ikke liker, og hva barna selv liker og ikke liker. Men syns likevel det er gull verdt å lese andres erfaringer om ting! :happy: Tar gjerne til meg alle råd og erfaringer på veien :Heartred
 
Ja, trudde det var en tråd fra før her et sted. Så jeg lette, men fant det ikke igjen..

Skjønner at det er individuelt hva folk liker og ikke liker, og hva barna selv liker og ikke liker. Men syns likevel det er gull verdt å lese andres erfaringer om ting! :happy: Tar gjerne til meg alle råd og erfaringer på veien :Heartred
Enig, trenger selv litt oppfriskning på utstyrslista, mye man bruker masse i starten som dabber litt av etter de første månedene :happy:
Ja, måtte bare understreke det siden en del av de tingene jeg lista opp er kanskje ting andre ikke vil få bruk for (vi hadde kolikkbaby), og noen av de tingene vi ikke brukte i det hele tatt har andre vært helt avhengige av
 
Enig i det meste de over skriver men vi brukte i tillegg vippestolen en god del:) babybjørn sin er fantastisk:)

Enig i denne! Sist hadde vi to etasjer bolig og da hadde jeg 2 stk baby björn vippestoler. Helt fantastisk kjekke for vår del.
Nå har vi dobbelt så stort hus og 3 etasjer, så då blir det 3 stk vippestoler:angelic::p Jeg har to små barn som ikke går så mye i bhg fra før og må hjelpe de opp og ned trappene sammen med meg og baby. Blir derfor ikke til at jeg bærer vippestoler mellom etasjene.
 
vi handlet inn det aller meste før baby ble født, og vi fikk vell bruk for det meste.
tips til utstyr herfra:

bilstol + baksetespeil. Hadde ikke bilstol pose sist runde da vi fikk sommerbarn, men tror vi kjøper inn denne gangen ifm spesielt levering i barnehagen
vogn + dunpose
komplett babyapotek med nødvendig utstyr som febermåler/paracet/øye og nesedråper (veldig mange babyer har noe puss i øyenene så det er greit å rense med sterilt vann) + utstyr til å stelle navlestump + bleie/rumpe krem
stokke babdebalje + newborn stol. vi brukte ikke den i starten, det var enklere å ha mini på armen nedi i baljen, virket som mini syns det var bedre å ha en hånd å hvile på
bleier, engangsservietter fra apoteket, en million gulpekluter ;) akkurat dette er mega individuelt, men kjøp inn en god del, å heller suppler på hvis du får en gulpebaby
babynest ble ikke mye brukt her, baby sov på en av oss på dagtid, og det syns jeg var helt perfekt da ingen kos er bedre + jeg fikk sett sååååå mange serier og filmer ;) men babynest var greit å ha til de gangene jeg ville legge baby ifra meg og gjøre andre ting mens han sov i starten
vippestol ble MYE brukt her, de fra babybjørn er helt konge. vi erfarte at å ligge å vippe litt i den stillingen fikk mini til å få ut mye luft fra magen, pluss digg for ham å komme seg opp å se litt men samtidig være litt for seg selv. mye god underholdning i oss som gikk rundt i stuen :) samt perfekt å bruke når jeg skulle i dusjen,
sprinkelseng, vi har en nydelig stokke sleepi + mini seng, den ble lite brukt når han var nyfødt, da jeg syns det var tungvint å gå inn og ut av sengen for å amme, denne gangen blir det next to me samsovingseng.
bæresele kjøpte vi etterhvert, mini var vell 3 mnd før vi fikk det i hus, så ikke behovet før det. men denne gangen skal jeg kjøpe ergobaby embrace bæresjal/sele, for å se om det faller i smak helt fra fødselen av. ser det behovet mer nå da vi vil ha en nesten to åring hjemme som jeg vil være med, samtidig som baby trenger nærhet.
lekegrind til stuen, det hadde vi sist gang og syns det var helt perfekt. det trengs ikke på flere mnd med mindre en har søsken/dyr i hus, men når mini vokste til, og han var tiiidlig ute med å bevege seg/krype, da var det supert å ha en lekegrind der han var trygg hvis jeg måtte på do eller lignende. han trivdes og veldig godt oppi der med tusen leker :)
Nå med søsken i hus skal jeg kjøpe en mosekurv som baby kan sove oppi, i lekegrinden for å få fred. babynest kan også brukes til dette, men syns ikke den vi har er bra til å transportere mini rundt i, da foretrekker jeg kurv da vi har hus og trapper.
babycall med video var gull verdt her, og er det enda. jeg er en av de mammaene som sjekker ungen litt for ofte når han sover, og da er det genialt å bare slå på kamera heller istedenfor å gå inn å se til ham :) så her skal en til baby unit med kamera i hus (neonate anbefaler jeg på det sterkeste) det er og deilig å ta med seg babycall når en skal ta en tur i dusjen foreksempel mens de sover, så slipper en å panikkdusje ;)
stokke tripp trapp + newborn sete
babygym - dette ble tatt tidlig i bruk, og mini digget å få ligge å se på alle de kjekke lekene/fargene/speilene
bb hug me, fantastisk i svangeskapet men og fantastisk å ha med på barselhotellet + som ammepute både der og hjemme
babytepper er gull verdt
div babyleker/bøker ble overraskende tidlig interessant hos oss i alle fall

det var dette jeg kom på som funket for oss :D
 
Var i butikken til en i familien i går. Fikk kjøpe det meste med god rabatt. For å spre utgiftene litt utover har jeg begynt så smått å kjøpe inn..
elsker fargen på bilstolposen!!
 

Vedlegg

  • A863A5CF-699F-447A-93E4-5D8E16488D43.jpeg
    A863A5CF-699F-447A-93E4-5D8E16488D43.jpeg
    48,9 KB · Visninger: 21
  • CD47B7E3-5FFA-4A45-B530-CB719238C699.jpeg
    CD47B7E3-5FFA-4A45-B530-CB719238C699.jpeg
    27,6 KB · Visninger: 20
  • 5F4D077C-1A51-4F33-BC5A-36D149641A24.jpeg
    5F4D077C-1A51-4F33-BC5A-36D149641A24.jpeg
    38,7 KB · Visninger: 21
Var i butikken til en i familien i går. Fikk kjøpe det meste med god rabatt. For å spre utgiftene litt utover har jeg begynt så smått å kjøpe inn..
elsker fargen på bilstolposen!!
Så fin farge på posen, elsker grønn :D
 
Back
Topp