Utstyrstråd

Snykvit

Elsker forumet
Det er så mye greier man trenger til en baby. Er det noen som har tenkt på dette allerede? Hva trenger man egentlig? Det var mange ting jeg oppdaga at jeg ikke hadde behov for i det heletatt, men noen ting kunne jeg ikke leve uten.

Jeg kunne ikke leve uten travelsystemet til bilstol og vogn. Det var genialt når lillemor sov og jeg måtte innom butikken for eksempel.

Så var det den ammeputa alle sa at jeg bare måtte ha. Største tullet jeg noen gang har vært borti. Mer i veien enn til bruk. Fin å ha i graviditeten mellom knærne.

Ved siden av klær trenger jeg egentlig bare to ting :til en nyfødt baby bleier og bæresjal. Det har jeg allerede, så jeg stresser ikke med innkjøp akkurat. :cat:

I tillegg til rene forbruksvarer må vi ha vogn, bilstol, (+ ny bil :woot:) og en seng. Og så vil vi ha noe bæresjal aktig greier, men her aner jeg ikke hva vi skal gå for enda :)
Og så er jeg fristet til å ikke bare amme og tenker jeg har lyst til å prøve å pumpe litt sånn at kjæresten også kan få mate litt, men det venter vi med til vi finner ut av hva som er best for oss.

Vi har det meste fra førstemann, og jeg hadde en baby som ikke likte seg i bilstol så hadde nok ikke tenkt å kjøpe ny etter jeg allerede hadde kjøpt for å få en som jeg kunne bruke på vogna (brukte den 1 gang tror jeg)
Ammepute hadde heller ikke vært nødvendig for meg å bruke penger på og ikke vugge heller :-P.
Men gyngestol hadde vi aldri kunnet klart oss uten, og ikke stellebord heller (mange sa at det ikke var vits å bruke penger på og heller bare ha en stellematte)
Babynest var også nødvendig :-)

Vogn, bilstol, sprinkelseng, bilstol og stellebord er noe vi har vært avhengige av. Sprinkelsenga tok vi vel ikke i bruk før hun var 6-7 mnd, men den brukes enda hver natt. Babycallen har også vært gull verdt! Ammepute og vippestol ble brukt en del, men ikke det som var de aller beste kjøpene.

Vugga og den elektriske vippestolen ble veldig lite brukt. Vugga ble kun brukt litt på dagen når hun sov, fordi vi samsov om natten til hun hadde vokst fra den.

Vurderer å kjøpe bedside crib denne gangen, det hadde vi ikke sist.

Vil forresten anbefale alle å kjøpe stokke sin triptrap-stol med newborn-sete. Det gjorde at vi faktisk fikk spist middag sammen i stedet for hver for oss. Frøkna elsket det fra hun var få uker gammel :)

Jeg er en av de som syns ammepute var et must :joyful:
Og tripptrapp m newbornsete, vinterpose til bilstol, snørrsuger, talkum og sinksalve, bæresjal, grind som kan stilles i flere høyder (brukte som dagseng i starten), babygym, omslagsbodyer, gulpekluter i hopetall, elektrisk pumpe + melkeposer fra medela og sterilisator (fullammet og pumpet for å ha et lager), Gro Nylander sine bøker, ammehjelpens nettsider, hemorroidesalve for å få de vekk etter fødsel før huden strakk seg og det ble permanente hudfliker, babynest/kurv eller lignende for fleksibel soveplassering så babyen ikke trillet avgårde, truseinnlegg med lukt til den siste delen av renselsen (var så lei lukta av blod og fødsel etterhvert), lammeskinn som babyen kan ligge på, og babycall.

Mye kjøpte vi etterhvert, man ser litt hva man trenger etter en stund, i starten er det jo ikke stort babyen trenger. Nå har vi stort sett alt etter storesøsknene, men vurderer å kjøpe babycall m video :)

Hadde vogn, seng, stelleplass, vippestol, bæresjal, klær, babygym og bleier. Ammepute var bare tull for min del. Men en god brystpumpe var absolutt gull!
Kjøpte også maaaaaaaaange vaskekluter, var så værd det! Brukte aldri våtservietter (annet enn i stellebag når vi ikke hadde tilgang til vask). Fikk Stokke tripptrappstol med new born seat i dåpsgave, gull verd. Og det skal vi bruke denne gangen også.
Mepilex, skal hamstre opp denne gangen. Og nesesuger! Anbefales.

Savnet bare vippestol med vuggefunksjon, typ mamaroo, så det skal vi ha denne gangen. Skal også kjøpe babycall med video.
Man trenger overraskende lite til sånne små babyer! Så kan man kjøpe inn det man ser behov for etterhvert:happy:

Back
Topp