Utstyrsliste:

Lille_mew

Forelsket i forumet
Kom over denne listen i mitt andre forum, kan kanskje legge denne inn på viktigste tråder ? :)

UTSTYR TIL BABYEN

Øvrig utstyr                                                                                                                                  
Klesstørrelser
[font="avantgarde-book"]
Tåteflasker                                                                                                                                  50 cm Nyfødt
Sterilisator                                                                                                                                   56 cm 0-2 mnd
Smokker                                                                                                                                       62 cm 2-4 mnd
Babycall                                                                                                                                        68 cm 4-6 mnd
Lekegrind                                                                                                                                     74 cm 6-9 mnd
Vippestol                                                                                                                                      80 cm 9-12 mnd
Bitering/tyggeleker                                                                                                                  86 cm 12-18 mnd
Lammeskinn                                                                                                                                92 cm 18-24 mnd
[font="avantgarde-demi"]
[font="avantgarde-demi"]                                                                                                                                                        98 cm 24-36 mnd
[font="avantgarde-demi"] 
[font="avantgarde-book"]

Sommer                                                                                                                                         Vinter
[font="avantgarde-book"]
6-8 stk. langermede bodyer i                                                                                                 2-3 stk bodyer i ull
bomull (evt. trøyer og brillebukser)                                                                                     2-3 stk strømpebukser i ull
6-8 stk. kortermede bodyer i                                                                                                 1-2 stk bukse og jakke i ull
bomull (evt. trøyer og brillebukser)                                                                                     Kjøredress i vindtett stoff
3-4 stk. Sparkebukser/sparkedresser                                                                                Votter uten tommel i ull
1-2 stk. jakker i bomull                                                                                                            Sokker av ull
1-2 stk. pysjer i bomull                                                                                                            1-2 stk luer i ull
1-2 stk. luer i bomull                                                                                                                Lue i vindtett stoff
1-2 stk. helsetepper i bomull
[font="avantgarde-demi"]

Utstyr til stell                                                                                                                              Utstyr til søvn
[font="avantgarde-book"]
Bleier                                                                                                                                            Seng
Bleiebøtte, samt poser                                                                                                           Madrass m/ avtakbart trekk
Vaskekluter (myke, i frotté eller gas)                                                                                Tisselaken i plastfrotté
Badehåndklær (gjerne med hette)                                                                                      Laken
Frottéhåndklær                                                                                                                         Dynetrekk/putetrekk
Badetermometer                                                                                                                      Dyne (dun eller fiber)
Neglesaks (beregnet på barn)                                                                                               Sengekant/sengehimmel
Febertermometer                                                                                                                     Uro
Uparfymerte såper
Badebalje/stativ
Våtservietter
Sink salve
Badeolje
6 gulpekluter (flanell)
6-8 små siklesmekker (frotté)
Stelleunderlag (f. eks stellekommode/
stellebord med myk matte)

Ut på tur                                                                                                                                       Utstyr til mor
[font="avantgarde-book"]
Barnevogn                                                                                                                                  Ammegenser, skjorter, osv
Regntrekk                                                                                                                                   Amme bh
Insektsnett                                                                                                                                Ammeinnlegg
Parasoll                                                                                                                                       Støttebelte/støttetruser
Vognpose (f.eks. Voksipose med                                                                                        Velværeprodukter
evt sommerdyne)                                                                                                                    Brystpumpe
Dyne, laken og dynetrekk                                                                                                     Ammestol
Handlenett                                                                                                                                 Ammepute
Stelleveske
Reiseseng
Bilsikring (bilstol)                                                                                                                  
Utstyr til far
[font="avantgarde-book"]
Bæresjal                                                                                                                                   Fødselsgave til mor
Bæresele, bæremeis                                                                                                            Pappaboka
Reisetrille                                                                                                                                 Kamera

Oj, steike.. Så mye hadde ikke jeg da førstemann kom i hus! Men vi klarte oss da greit for det:)

Men det er mye penger i barneutstyrsbuisnessen.. Så de prakker på oss mye rart!!

ORIGINAL: mamma_til_to

Ammestol???
Fødselgave til mor???
hehehe, kjempe fin liste til førstegangs fødende men man TRENGER ikke alt dette [;)]

Den er jo ganske viktig, hehe[;)]

Veldig mye på denne lista er unødvendig og/eller behovsprøvd. Man kommer langt med litt klær og sunn fornuft. Så ser man an etterhvert hva man behøver. Butikkene er åpne etter man har født også. [;)] Så dere førstegangsfødende som kanskje sliter litt økonomisk; ikke få panikk ved synet av denne lista. [;)] Mye kan man også få kjøpt pent brukt og så godt som nytt til gode prsier på f.eks finn.no. [:)]

Det er nå strengt tatt ikke alt man MÅ ha på den lista der.. :) er et forslag til utstyrsliste.. kjekt å ha opplegg :) 

ORIGINAL: Lykkeliten^^

Det er nå strengt tatt ikke alt man MÅ ha på den lista der.. :) er et forslag til utstyrsliste.. kjekt å ha opplegg :) 

Ja? Vi er jo enige? Vet bare av erfaring (her inne, ikke personlig) at mange førstegangs faktisk tror man MÅ ha alt dette. Derfor skrev jeg det sånn. [:)]

oj!Trur ikke jeg tør å vise samboeren min den lista:P Hehe:)

Man må jo ikke ha alt det! Men noe er veldig kjekt og ha i perioder![;)]

Med Emilie så kjøpte jeg vel egentlig mer en jeg trengte, hadde ammestol å[;)] haha... men om det er nødvendig. Nei!
Den var grei å ha en liten stund, men ble ikke så masse brukt nei! Nå har jeg gidd den bort!
Lekegrind er vel ikke nødvendig før de får mark i ræva! haha... noe Emilie har nå, så jeg kjøpte d for noen mnd siden. Å den er grei å ha ja![:D] å nå med nr to så kan jeg legge nr 2 oppi så den får ligge i fred for Emilie![:)]
Å har man hund så er det å greit med lekegrind!

Denne gangen trenger jeg ikke kjøpe noe som helst, med mindre det blir gutt. Da må vi handle gutte klær.
Men hadde jeg visst bedre forje gang så hadde jeg ikke kjøpt alt jeg kjøpte for å si det sånn.
Men man lærer på den måten da![:D] hehe...

Å en ting til, ALT må ikke være nytt! haha... noe jeg måtte. Å det ble dyrt![:)] [&:]

Greit med litt nytt, men finner masse fint på finn[:)]

Kommer til å kjøpe misnt mulig før bebyen kommer. Altså av "nyttig" utstyr. Alle unger er forskjellige så jeg vil se hva jeg føler jeg mangler og så kjøpe det. Har to babyutsyrbutikker 15 min unna så er ikke noe problem. Og nå får man jo kjøpt det meste på nett også.

Men lekegrind skal jeg ha klar med en gang. har en sprettend hund så jeg vil ha en trygg plass å legge bebyen på stua. Har funnet ei lekegrind med hevbar bunn.

Ikke kjøp masse klær i de minste størrelsene. De vokser fort ut av dem + at du får nok en del gaver av familie og venner[:)]

Jeg handlet inn litt klær i de minste størrelsene, seng og tilbehør(altså dyne, pute,sengetøy, sengekant), stellematte (som jeg har på benken ved vasken på badet),vogn + dyne og sengetøy, et par tåteflasker, smokk, vippestol, badebalje, litt stæsj fra apoteket som salve, olje,etc. Kan hende jeg har glemt noe...

Husk at man får disse gratispakkene på apoteket, bleiebøtte får man gratis når man registrerer seg på nettet (Angelcare. Den bruker jeg ennå og er kjempebra!) Man må ta alt det man får! Og som andre her sier; alt må ikke være helt nytt.

Jeg fikk ammepute av mamman min (sleit veldig med amminga i starten) og den hjalp. Men når han ble større brukte jeg den mindre og mindre. Lekegrind hadde jeg ikke, men det kan hende jeg kjøper det denne gangen. Fant ut at jeg fikk bruk for brystpumpe og kjøpte det noen uker etter fødselen.

Mitt tips til alle førstegangsgravide: Ta det helt med ro. Kjøp det som man MÅ ha og så vent og se det litt an etter at babyen har kommet.

Back
Topp