Utstyrsliste sommerbaby

Desembermamma88

Glad i forumet
Junilykke 2020 ♡
Tidlig ute, men synes det er koselig å planlegge. Er en tidlig ute, kan en jo kanskje få noe på salg også. Lurer på om dere har tenkt på eller erfaring med utstyr som kan være greit å ha når en har en nyfødt på sommeren? Selv har jeg kun hatt vinterbaby, men den første sommeren synes jeg at det var nyttig med tinkafu solskjerm, og uvtelt. Tynne tepper var også greit å ha. Tenker å kjøpe en vifte før de blir utsolgt. Så tenkte jeg at det kan være greit å ha noen ammekjoler når babyen er så liten på sommeren. Flere tips?
 
Jeg er veldig glad i ull, så her blir det nok en del tynn ull bodyer og strømpebukse, men også tynn bomull.

Ammekjole høres topp ut, tinkafu skjermen er en av de mest brukte produktet vi har.

Parasoll til og ha ute er nok noe å tenke på om en skal være uteforbi.
 
Jeg er veldig glad i ull, så her blir det nok en del tynn ull bodyer og strømpebukse, men også tynn bomull.

Ammekjole høres topp ut, tinkafu skjermen er en av de mest brukte produktet vi har.

Parasoll til og ha ute er nok noe å tenke på om en skal være uteforbi.
Ja, lurt med parasoll, både hjemme og ellers! Jeg kjøpte en i sommer når jenta mi skulle sove i vogna på en sandstrand, hadde ikke kunnet sove der uten, siden der ikke var trær.
 
Hva slags vifte er det du skal ha, og til hvilket bruk? Mulig det er jeg som er treg her

Vi har det mest nødvendige etter han som er født på slutten av mai. Føler ikke egentlig at man trenger så veldig mye, men nå er dette mitt tredje barn så merker at jeg er litt mer avslappet i forhold til ting og ser at mye av det andre sverger til er ting man strengt tatt ikke behøver. Vi har en solparasoll som hører til vogna, og den blir nok brukt en del når vi er ute. Ellers går det i lette klær eller bare bleie, alt etter hvordan været er. Også bruker vi solhatt/tynn lue og helseteppe en del. UV-telt har vi, men det ble ikke brukt med desemberjenta vår og var ikke noe vi savnet med første heller, så det regner jeg med blir leketelt til mellomste (sikkert fullt av bamser)
Vi har varmepumpe i første etasje, og de varmeste dagene camper vi i stua siden det blir helt uholdbart i andre etg.

Føler ikke vi mangler så mye, men kan jo være det dukker opp noe etter hvert som flere skriver her.
 
Føler den norske sommeren ikke er så veldig stabil så man kan fort få bruk for ull på sommeren, eller den kan være kjempe varm så man bare trenger tynt bomull.
Har du lyst til å være ute så er parasoll veldig kjekt, for da har du muligehter til å ha vogna i skyggen og du må ikke gå inn hvis du feks må amme.

Har en født i juni og en i februar og syns ikke det har krevd så veldig mye ulikt i forhold til årstiden de var født på. Kommer langt med basis garderobe, og grunnleggende ting som bilstol, soveplass og stelleplass :)
 
Hva ville dere ikke kjøpt brukt?

Badebalje f.eks? :)
Kunne kjøpt badebalje brukt tror jeg, hadde bare klora den i god tid før bruk :) Bilstol, som blir nevnt, er jeg også skeptisk på å kjøpe brukt. Kunne kjøpt av noen jeg kjenner da, som garanterer at den ikke har vært i krasj. Og ikke over 5 år. Når det er sagt, vurderer jeg å kjøpe stol nr to brukt(har nyfødtstol fra forrige, men kommer til å trenge to stoler etter babyen er ferdig med babystolen). Grunnen til det er at broren til en venninne av meg jobber med sikkerhet av barnestoler i bil, og han anbefalte henne å kjøpe en pent brukt en, sa at det er en del av markedsføringen til bilstolprodusentene, dette med å ikke kjøpe brukt.

Eneste jeg tenker en bør ha nytt til nyfødt, er madrass og eventuelt babynest. Dette med tanke på krybbedød. Jeg kjøpte for eksempel en brukt Leander vugge, og klippet ny madrass av en skummadrass til 100kr på jysk. Babynest er vel ikke anbefalt ifht krybbedød tror jeg, men vi brukte det mye sist, fordi hun fant roen i det. Var prematur, og de ansatte på sykehuset laget babynest til alle de små premature av håndklær, så jeg bestemte meg for å ta sjansen ;)
 
Godt poeng :)

På større stoler har vi kjøpt brukt, men ikke første bilstolen.
Men de større da har jeg sjekket årstall på de og byttet isoporen i store deler av stolen, mye arbeid :bookworm:

Jeg kjøper ingen stoler brukt, uansett. Og ikke sko.
Sko og bilstoler er ting jeg aldri kjøper brukt
 
Kunne kjøpt badebalje brukt tror jeg, hadde bare klora den i god tid før bruk :) Bilstol, som blir nevnt, er jeg også skeptisk på å kjøpe brukt. Kunne kjøpt av noen jeg kjenner da, som garanterer at den ikke har vært i krasj. Og ikke over 5 år. Når det er sagt, vurderer jeg å kjøpe stol nr to brukt(har nyfødtstol fra forrige, men kommer til å trenge to stoler etter babyen er ferdig med babystolen). Grunnen til det er at broren til en venninne av meg jobber med sikkerhet av barnestoler i bil, og han anbefalte henne å kjøpe en pent brukt en, sa at det er en del av markedsføringen til bilstolprodusentene, dette med å ikke kjøpe brukt.

Eneste jeg tenker en bør ha nytt til nyfødt, er madrass og eventuelt babynest. Dette med tanke på krybbedød. Jeg kjøpte for eksempel en brukt Leander vugge, og klippet ny madrass av en skummadrass til 100kr på jysk. Babynest er vel ikke anbefalt ifht krybbedød tror jeg, men vi brukte det mye sist, fordi hun fant roen i det. Var prematur, og de ansatte på sykehuset laget babynest til alle de små premature av håndklær, så jeg bestemte meg for å ta sjansen ;)
Enig. Bilstol og madrass ville jeg kjøpt nytt hvis du ikke har noen barn fra før. Badebalje ville jeg ikke tvilt på å kjøpe brukt hvis den ser fin ut.
 
Back
Topp