Utstyrsliste - hva tenker dere man må ha?

lima85

Andre møte med forumet
Vi venter førstemann og har begynt å handle inn gradvis, vi trenger jo alt... Hva tenker dere er nødvendig å kjøpe inn av utstyr? Tenker egentlig ikke på klær, men alt mulig annet.
Dette er kjøpt inn allerede:

Barnevogn
Vognpose vinter
Vognpose høst/vår
Sprinkelseng
Sprinkelbeskytter
Bedside crib
Dyne og pute
Bilstol
Bilstolpose
Vippestol
Bæresele
Babygym
Div sengetøy
Newborn sete til tripp trapp

Dette står på innkjøpslisten men er ikke kjøpt enda:
Stellebord
Badebalje
Babycall
Madrass
Tripp trapp stol


Andre ting av sånt utstyr jeg burde begynne å tenke på? Prøver å spre innkjøpene litt utover, og kjøpe noe nytt og noe brukt :)
 
Jeg er helt fersk selv, så jeg har ikke så veldig peiling. Jeg tenker at det er litt forskjellig hva man opplever at man trenger. Noen greier seg med lite andre vil ha mer utstyr. Det er mye jeg ønsker meg, men jeg vet ikke om vi får kjøpt alt det.

Vi har kjøpt eller fått:
Barnevogn
Nyfødtdyne
Dyne
Sengetøy til begge dynene
Sprinkelseng
Elastisk bæresjal
En del klær
Badebalje
Lammeskin til baby
Babygym
Ammepute
Gulpekluter

Ting vi må ha:
Bilstol
Vognpose
Vippestol
Stellematte
Bæresele
Stelleveske
Regntrekke til vogn
Babycoll
Madress
Lekegrinn

Ting jeg ønsker meg eller vi ser ann etter behov når babyen har kommet:
Brystpumpe
Babynest
Mer klær
 
Vi venter førstemann og har begynt å handle inn gradvis, vi trenger jo alt... Hva tenker dere er nødvendig å kjøpe inn av utstyr? Tenker egentlig ikke på klær, men alt mulig annet.
Dette er kjøpt inn allerede:

Barnevogn
Vognpose vinter
Vognpose høst/vår
Sprinkelseng
Sprinkelbeskytter
Bedside crib
Dyne og pute
Bilstol
Bilstolpose
Vippestol
Bæresele
Babygym
Div sengetøy
Newborn sete til tripp trapp

Dette står på innkjøpslisten men er ikke kjøpt enda:
Stellebord
Badebalje
Babycall
Madrass
Tripp trapp stol


Andre ting av sånt utstyr jeg burde begynne å tenke på? Prøver å spre innkjøpene litt utover, og kjøpe noe nytt og noe brukt :)
kjøp sprinkelseng du kan ta av siden på så slipper du 2 senger. bilstolpose har vi klart oss uten. skulle jeg ha fått flere så hadde jeg lagt mer penger i godt bæretøy fremfor vogn og kjøpt naturesway slyngevugge og alt annet hadde jeg klart meg uten :)
vogna ble stående nesten ubrukt frem til han var 5mnd. og da ble den kun brukt til en dupp. nå er han 2år og den brukes fremdels bare til soving. vognskrekk.
vippestolen hatet han så den ble heller ikke brukt.
jeg badet sammen med han så badebaljen hadde vi heller ikke trengt.
babygym var heller ikke morsomt for da måtte han jo ligge flatt.
det ble mange sjal, seler, bærejakker og mye bæring på oss:)
 
Last edited:
Mye er enklere og finne ut av etter babyen er født :) jeg har to og utifra erfaringer med de har jeg kjøpt :

Barnevogn
Bedside crib
Pledd i litt forskjellige tykkelser
Klær (selvfølgelig)
Ammepute
Smokker i minste størrelse
Lammeskinn
Bilstol med base
Babynest
Tricotslen elastisk bæresjal

Skal kjøpe

Dobbel elektrisk brystpumpe
Masse myke smekker /gulpekluter
Stellematte (skal ikke ha stellebord)
Stokke sammenleggbart badekar


Ellers ser man jo hva man trenger når babyen kommer og man ser hva slags "type" han/hun er. MEN anbefaler og kjøpe inn litt til deg selv , myke klær , mykt romlig undertøy , salve til såre brystvorter, ammeinlegg , bind osv osv.. er ikke alltid man vil på shopping med en gang ungen er født :)
 
Dere har fine lister begge to :) Babycall trenger dere ikke med en gang. Regner med at babyen sover med dere om natta og at dere er i nærheten om dagen. Sprinkelbeskytter skal helst unngås på grunn av krybbedød. Det samme med babynest. Vi brukte ikke tripp trappen før seks måneder.

Av ting som ikke er nevnt kan jeg si noen tåteflasker og ferdigblandet morsmelkerstatning i tilfelle ammingen kommer i gang litt sent + noen smokker :happy: Av andre ting jeg kommer på er det badetermometer og stelleprodukter (salve og babyolje)
 
Dere har fine lister begge to :) Babycall trenger dere ikke med en gang. Regner med at babyen sover med dere om natta og at dere er i nærheten om dagen. Sprinkelbeskytter skal helst unngås på grunn av krybbedød. Det samme med babynest. Vi brukte ikke tripp trappen før seks måneder.

Av ting som ikke er nevnt kan jeg si noen tåteflasker og ferdigblandet morsmelkerstatning i tilfelle ammingen kommer i gang litt sent + noen smokker :happy: Av andre ting jeg kommer på er det badetermometer og stelleprodukter (salve og babyolje)

Godt tips, med noen flasker mm
Jeg fikk en prematurt sist og som var så liten at han ble helt utslitt av å die, så han fikk kopp med mme på sykehuset til min brystmelk kom i gang, og da måtte jeg pumpe og gi flaske første måneden ++. vi hadde ikke noe flasker eller noe slikt hjemme, så da ble turen innom barneutstyrsbutikken på vei hjem fra sykehuset..
 
Godt tips, med noen flasker mm
Jeg fikk en prematurt sist og som var så liten at han ble helt utslitt av å die, så han fikk kopp med mme på sykehuset til min brystmelk kom i gang, og da måtte jeg pumpe og gi flaske første måneden ++. vi hadde ikke noe flasker eller noe slikt hjemme, så da ble turen innom barneutstyrsbutikken på vei hjem fra sykehuset..

Det minner meg på at det også kan være greit å ha noen medisinbeger eller drikkerbeger til koppmating :happy:
 
Det minner meg på at det også kan være greit å ha noen medisinbeger eller drikkerbeger til koppmating :happy:

hehe, vi var heldigvis ferdige med det da vi kom hjem fra sykehuset.
 
Det er forskjellig hvilke behov man har. Ser på listen at dere har kjøpt inn pute. Det er ikke anbefalt med pute til babyer pga krybbedød, den har heller ingen funksjon.
Jeg har brukt babycall fra dag en (veldig greit å følge med babyen når jeg var i en annen eta eller babyen sov ute i vogna), andre har ikke behov for babycall i det hele tatt.
Newborn sete til tripp trapp stol begynte vi ikke med før babyen var 4-5 mnd, da vi begynte å introdusere fast føde. Vippestol fra babybjørn brukte jeg i korte perioder før det når jeg f.eks skulle dusje.

Ellers ville jeg ha kjøpt inn litt stelle produkter som våt/tørr servietter, kluter, bleier, babyolje, inotyol salve, febertermometer, Paracet til babyer, nesesuger (vi brukte den lite til nr 1, men mye med nr 2). Vi kjøpte også in små baby håndklær, må ikke ha det, men vi synes det var greit med litt mindre håndklær når babyen er liten.
Gulpekluter er også et must, alle babyer gulper - noen mer enn andre og da trenger man mange gulpekluter.
Til deg er ammeinnlegg enten engangs eller ull + purelan salve til såre brystvorter nødvendig (pakk det i fødebagen), litt tykke bind er også kjekt å ha til renselsen.

I bilen er det kjekt med et bilstol speil som festes på nakkestøtten på sete der babyen sitter sånn at du kan følge med på babyen når du kjører. Vi har vært veldig glad i bilstolposen, mens andre klarer seg fint uten.

Ammepute har jeg brukt mye, vekdig greit også hvis man skal gi flaske. Hvis du blir pumpe mamma vil jeg anbefale dobbel elektrisk pumpe og pumpebh. Da kan du pumpe begge bryst samtidig og ha hendene fri. Hvis du bare skal pumpe en sjelden gang kommer du langt med en enkel manuell pumpe. Hvis du blir flaske mamma vil jeg anbefale baby brezza melkemaskin. Ser ut som en kaffemaskin for mme. Den måler opp pulver og vann i rett mengde og temperatur.
Alltid kjekt med noen flasker og mme stående i tilfelle ammeproblemer.

Hvis man har plass er det mest økonomisk å kjøpe sprinkelseng som man kan ta av siden på istedenfor å kjøpe bedside crib. Fordelen er også at da kjenne babyen den senga fra dag en og ikke må vendes til å ligge der senere. Ikke alle babyer vil ligge i egen seng i begynnelsen heller, vil ligge vedsiden av mamma og da blir det en dyr seng som står ubrukt. Vi har hatt en vugge som har stått i stua de første mnd hvor babyen har sovet. Synes det har vært veldig kjekt. Man kan fint bruke vognbaggen til det hvis man ikke vil ha ekstra seng i stua.

Etterhvert er babygym eller noen rangler kjekt å ha, men dette kan kjøpes inn etter fødsel.
Noen babyer liker å ha en uro hengende over senga, andre blir overstimulert av det.
 
Dette syns jeg er greit å ha klart før fødsel:

Stell:
Klær
Gulpekluter
Litt bleier
Babyolje og vaskekluter
Stelleplass med pute
Evt badebalje hvis du ikke nøyer deg med å ta badinga i vasken.
Febermåler og Paracet til baby

Soving:
Seng
Ny madrass med vaskbar overmadrass
Evt tisselaken (jeg legger dette mellom madrass og overmadrass - da blir det ikke klamt).
Dyne i minste str (ikke pute)
Laken og dynetrekk

Tur:
Vogn
Vognpose evt teppe/dyne/lammeskinn
Elastisk bæresjal
God lue tilpasset årstid
Hjemmestrikk holder som yttertøy så lenge lille skal ligge nedi en vognpose. I hvertfall der vi bor.
Fotposer til bruk i sjalet, der gjerne føttene kan bli litt mer eksponert enn nedi vogna.
Bilstol med speil

Til mor:
Ammeinnlegg
Ammebher
Purelan
Laktulose (oh yes. Helt uunnværlig rett etter fødsel.)
Ammepute
Mild parfymefri dusjsåpe/olje som ikke svir i evt sår.
Store bind
Badesko/slippers til bruk i dusjen på sykehuset

Annet:
Smokk
Koseklut
Nattlampe med dimmer til bruk ved amming og stell på natt
 
Ble igrunn litt småstressa over å lese over listene:nailbiting: Tror egentlig jeg ligger greit an, men mangler fortsatt en del.
Heldigvis 132 dager igjen før termin da

Så langt har vi:
Klær i massevis opptil 68
Stellebord
Stellematte
Bilstol med base
Bilstol pose
Vogn, regntrekk, laken osv
Vognpose (vinter)
Bæresele med nyfødt innlegg
Dynetrekk
Tepper
Stelleveske


Mangler:
Seng
Madrass
Dyne
Badebalje og sete
Ammepute
Gulpekluter
Vippestol
Babynest
Stellesett ( termometer, neglesaks osv)
Flasker
 
Dette er i hus:
Bilstol
Vugge
Vogn
Dyne til vugge
Dyne til seng
Stellebord
Bæresjal i forskjellige varianter
Vaskekluter
Håndduker med hette
Klær
Purelan til såre brystvorter
Dynetrekk i forskjellige str
Pledd
Badeolje
Baby call
Vippestol

Må kjøpe:
Vognpose
Bilstolpose
Sprinkelseng
Mer klær
Paracet
Termometer
Bleier
Ammeinnlegg
Lekegrind Pga lillemann
smokk
 
Oj,eneste jeg har er bbhugme gravidpute som kom idag :joyful:104dager til termin :bored:
 
Oj,eneste jeg har er bbhugme gravidpute som kom idag :joyful:104dager til termin :bored:

Det eneste som kan være greit å se på i god tid er vogn. Hvis du skal kjøpe ny er det bestillingstid og de fleste produsenter har sommerstengt noen uker i juli eller august. Litt avhengig sv type vogn kan det fort ta et par mnd. Så er butikkene åpne etter fødsel også :)
Min erfaring er at man ofte kjøper altfor mye med nr 1 ;)
 
Det eneste som kan være greit å se på i god tid er vogn. Hvis du skal kjøpe ny er det bestillingstid og de fleste produsenter har sommerstengt noen uker i juli eller august. Litt avhengig sv type vogn kan det fort ta et par mnd. Så er butikkene åpne etter fødsel også :)
Min erfaring er at man ofte kjøper altfor mye med nr 1 ;)
Dette blir nummer 2 egentlig men nummer 1 er 10 år og vi bodde ikke i Norge da han var født. I tillegg har vi 3SAer,en senabort med lille engel og en MA etter den så å komme så langt er suksess men skummelt å kjøpe enda. Men det var du sier om vogn er egentlig lurt og takk for tipset,det jeg kan sjekke i helga :)
 
Dette blir nummer 2 egentlig men nummer 1 er 10 år og vi bodde ikke i Norge da han var født. I tillegg har vi 3SAer,en senabort med lille engel og en MA etter den så å komme så langt er suksess men skummelt å kjøpe enda. Men det var du sier om vogn er egentlig lurt og takk for tipset,det jeg kan sjekke i helga :)

Gratulerer så mye med den lille. Med din historie skjønner jeg godt at det er skummelt å kjøpe enda. Når dere har bestemt dere for vogn kan dere spørre om leveringstid så vet du hvor lenge dere kan vente :)
 
Trodde jeg hadde mye allerede, men nå skjønner jeg at jeg har ekstremt lite:joyful:
Vi har:
Vogn
Vognpose
Bilpose
Ergo baby swaddler
Litt klær
Babypledd
En enkel baby call (fra før)
 
Vi har ingenting (er første). Håper på å arve litt, og har tenkt til å kjøpe vogn brukt. Bestilte en body i går da, og følte jeg var godt i gang, men ser vi ligger litt bak flertallet her :):p Er heldigvis en stund til september enda!
 
Gratulerer så mye med den lille. Med din historie skjønner jeg godt at det er skummelt å kjøpe enda. Når dere har bestemt dere for vogn kan dere spørre om leveringstid så vet du hvor lenge dere kan vente :)
Vi skal ha stokke trailz og nå jeg ser at det kan bli lurt å ta en tur til butikk :) Første kom 25 dager før termin så...
 
Back
Topp