Utstyr

Tiemi

Flørter med forumet
I dag skal jeg handle inn litt og det er ikke lett når man er førstegangs og ikke aner hva man skal prioritere!

Det vanskeligste er nok babygym, dyr eller billig? Gjør de samme nytten? Ser for meg at mange av de billige fort kan bli kjedelige, så de jeg faller for ligger på rett under 1000 kr. Ganske dyrt syntes jeg! Om de er verdt det er vanskelig og si, på den ene er det med 17 leker, det er jo ganske mange! :)

Vippestol OG Stokke newborn sett, jeg vil ha begge deler. Tripp trapp må vi uansett ha etterhvert og vil ha den lille i høyde med meg når jeg lager mat, spiser osv. Vippestol til stuen og til å flytte rundt på. Har sett på Babybjørn, er det enkle ofte det beste eller er det nødvendig med vibrering, farger, leker osv? Tenker at det har man baby gymmen til?! Eller er det "kjedelig" og sitte i en helt vanlig vippestol?

Jeg sikler også på en hengevugge fra purnatur, syntes ikke prisen er så ille heller. Må uansett ha et sovested i stua.

Vogn og bilstol har jeg vell egentlig bestemt meg for, tror det blir simo duo og maxi cosi med base siden det er på tilbud nå. Stod mellom det og Besafe izi go. Vognpose (verdens vakreste fra risa rosa) og kjørepose er kjøpt inn :)

Har også arvet en vugge som skal stå ved sengen vår, sprinkelseng venter vi med :)

-Det her ble en liten novelle! Som dere sikkert skjønner trenger jeg noen innspill ang vippestol og babygym hvertfall.

Hvordan ligger dere ann, har dere handlet mye/lite? :) syntes det er godt og bli ferdig med de store tingene jeg da! Og heller kose meg resten av graviditeten og ikke tenke på alt som skulle vært kjøpt :)

Jeg tenker at til det tidspunktet babyen blir født trenger en bare det mest nødvendige. Som førstegangsforeldre er det mye som skal i hus, men en får ofte mye klær og så er julen/dåp el navnefest ikke langt unna. Mye kan en ønske seg til de anledningene. Jeg ville prioritert vogn med tilbehør, seng med tilbehør, bilstol, stellebord-underlag, bleier, vaskekluter/gulpekluer, håndkle, badebalje, saueskinn og babyteppe, termometer til badevann og ett til å måle feber med, salve til stumpen, mesoft til å vaske stumpen med, neglesaks ( liker ikke bite av neglene ;-)) , bitte litt klær i str 50/56- ull er gull, en god bæreselevsom feks manduca om man har behov for slikt, hentesett, bleiebøtte og til deg selv; ammeinnlegg i ull-VIKTIG!:-) Det var det jeg kom på i farten :-) Babygym, vippestol, tripptrapp og slike ting man ikke har brukt for med en gang ønsket jeg meg til jul/dåp med førstemann.

Vippestol er god å ha feks når de berg med fast føde eller når en spiser middag, Babygym er underholdning/ notorisk trening ogbstimulering av sanser. Babybjørn sin vippestol er jeg fornøyd med, enkel og grei. Bæreselen ville jeg ikke kjøpt i babybjørn,men ergo eller manduca :-) Tenk på egen kropp og kjøp en sele som er ergonomisk riktig.

sant det med at man får mye, men vi har fortsatt mye og ønske oss også :) Ble litt usikker ang vippestolen igjen, vi har jo tenkt til å bruke tripp trappen med newborn setet til mat, trenger man vippestolen da?? Vanskelig dette..

Man kan ofte få bruk for og se nytten av en vippestol før babyen begynner med fast føde også, så vi skal ha vippestolen klar. Må finne ut om den som allerede er godt brukt tåler en unge til :-) Vi har en uten vibrasjon o.l, men vi har en bøyle med leker vi kan feste på der eller på bilstolen f.eks.
Vi fikk babygym i barselgave til førstemann, det er en fischer price med ca 5 leker, og det har holdt det altså. De får etter hvert litt løse leker å sysle med også.

Til den første tiden skal jeg ha klar vogn (må ha ny), vognposen, senga (må ha ny madrass), stellebordet (må ha nytt der også) og bilstolen. Ellers trenger de bleier og tepper til å bli tullet godt inn i, så har de mye av det de trenger.

Åååå. Ca mest misunnelig på deg for den vognposen altså! :) Elsk på den. Hehe...

Jeg hadde nok, som flere over her nevner, ventet med begge deler. Babygymmen brukes ikke når de er nyfødt, da kan en uro over seng/vugge gjøre samme nytte, fokus- og motorisk-trening-sett. Jeg ville ventet med det kjøpet til du ser an ungen din, og så valgt leketype ut fra det. Jeg hadde en ligg i ro men lek med ting over hodet-unge sist, mens andre i barselgjengen hadde utbryterkonger og plukk-fra-hverandre-prinsesser. Ingen er like. :)

Vippestolen ville jeg også ventet pittelitt med (etpar uker etter fødsel). Selv har vi Babybjørnvippestolen med lekebøyle, den var perfekt for oss. Men vi hadde ikke kolikkbarn. Naboen derimot, fikk en stk illsint og skrikende gutt (som jo var fordi han hadde masse kolikksmerter stakkar liten), og han trivdes ikke i Babybjørnen vår, men måtte han en med bevegelser, massasje og masse lyd og lys. Da sovnet han så godt... Poenget - du vet aldri åssen type barn du får, kjipt å måtte kjøpe nytt enda en gang...

Yeah, det var mine tips. :) Igjen - MISUNNELIG! Hehe... Er i full sving selv med å strikke egenprodusert lignende pose nr 2. Men det tar tiiiiid. :)

Hei:) Jeg/vi har ikke kjøpt noen ting enda. Synes det er litt tidlig.. Er jo enda "kritisk" og mye som kan gå galt, og fosteret er for lite til at legene kan gjøre noe for å redde han, så er redd for å jinxe svangerskapet om jeg shopper noe nå så tidlig:-0 (paranoid jeg eller...??...:)) er i uke 21 nå, og blir nok å vente til ca uke 28/30 før vi handler noe av de store tingene:) Jeg kommer ikke til å prioritere leker/babygym/sprinkelseng/lekegrind og sånne ting med en gang, pga jul og sånn, pluss babyen har ikke behov for slike ting den første tiden. Men Vippestol som kan legges helt bak skal jeg prioritere, grunnen er at da er det greit å flytte rundt på mini mens jeg gjør ting jeg må, feks dusje, sminke, ta oppvask osv.. Samboer jobber offshore så er grei å tenke praktisk med en gang:)

MollyMamman skrev:

Åååå. Ca mest misunnelig på deg for den vognposen altså! :) Elsk på den. Hehe...

Jeg hadde nok, som flere over her nevner, ventet med begge deler. Babygymmen brukes ikke når de er nyfødt, da kan en uro over seng/vugge gjøre samme nytte, fokus- og motorisk-trening-sett. Jeg ville ventet med det kjøpet til du ser an ungen din, og så valgt leketype ut fra det. Jeg hadde en ligg i ro men lek med ting over hodet-unge sist, mens andre i barselgjengen hadde utbryterkonger og plukk-fra-hverandre-prinsesser. Ingen er like. :)

Vippestolen ville jeg også ventet pittelitt med (etpar uker etter fødsel). Selv har vi Babybjørnvippestolen med lekebøyle, den var perfekt for oss. Men vi hadde ikke kolikkbarn. Naboen derimot, fikk en stk illsint og skrikende gutt (som jo var fordi han hadde masse kolikksmerter stakkar liten), og han trivdes ikke i Babybjørnen vår, men måtte han en med bevegelser, massasje og masse lyd og lys. Da sovnet han så godt... Poenget - du vet aldri åssen type barn du får, kjipt å måtte kjøpe nytt enda en gang...

Yeah, det var mine tips. :) Igjen - MISUNNELIG! Hehe... Er i full sving selv med å strikke egenprodusert lignende pose nr 2. Men det tar tiiiiid. :)

Har bestemt meg for å vente med de tingene :) Kjøper tripp trapp med newborn setet bare for det tror jeg at jeg kan få bruk for ;) Så flink du er som lager din egen vogn pose! Det skulle jeg også ha gjort om jeg hadde vært så flink ;) Kjæresten som kjøpte vognposen til oss, kunne bestemme en ting han skulle kjøpe med skattepengene sine så da ble det den!! :)

Cilen skrev:
Hei:) Jeg/vi har ikke kjøpt noen ting enda. Synes det er litt tidlig.. Er jo enda "kritisk" og mye som kan gå galt, og fosteret er for lite til at legene kan gjøre noe for å redde han, så er redd for å jinxe svangerskapet om jeg shopper noe nå så tidlig:-0 (paranoid jeg eller...??...:)) er i uke 21 nå, og blir nok å vente til ca uke 28/30 før vi handler noe av de store tingene:) Jeg kommer ikke til å prioritere leker/babygym/sprinkelseng/lekegrind og sånne ting med en gang, pga jul og sånn, pluss babyen har ikke behov for slike ting den første tiden. Men Vippestol som kan legges helt bak skal jeg prioritere, grunnen er at da er det greit å flytte rundt på mini mens jeg gjør ting jeg må, feks dusje, sminke, ta oppvask osv.. Samboer jobber offshore så er grei å tenke praktisk med en gang:)

Helt enig med at det er greit og ha et sted å sette fra seg babyen innimellom :) hehe, bitte litt paranoid kanskje ;)) har jeg trua på at dette skal gå veldig bra, så da kan jeg handle inn litt :D Men skjønner godt at ikke alle gjør det! :)

Jeg har virkelig begynt å handle!:-) det er jo kjempe morsomt, har handlet langt over halvparten av det vi trenger:p synes det er greit å starte nå for det blir veldig mye på en gang om man skal vente me alt! Jeg har kjøpt så my nå fordi jeg har brukt feripenger, skattpenger og vi har somgt en bil så har brukt litt av det også:-) greit å handle når man har penger;-)

Tiemi skrev:

MollyMamman skrev:

Har bestemt meg for å vente med de tingene :) Kjøper tripp trapp med newborn setet bare for det tror jeg at jeg kan få bruk for ;) Så flink du er som lager din egen vogn pose! Det skulle jeg også ha gjort om jeg hadde vært så flink ;) Kjæresten som kjøpte vognposen til oss, kunne bestemme en ting han skulle kjøpe med skattepengene sine så da ble det den!! :)

Så snill kjæreste da! Hihi! Kan prøve å legge ut bilde etterhvert, det er ikke så vanskelig, det tar bare en eeeevighet å strikke så mye med flettemønster.

Kjenner igjen følelsen du beskriver, fra jeg var gravid med førstemann. Nå som jeg er på vei med tredjemann, har jeg et ganske avslappet forhold til det meste, og det er deilig!!

Ang vippestol så anbefaler jeg at du kjøper en som kan legges helt flat. Personlig liker jeg ikke BabyBjørn sin, hvorfor vet jeg ikke, jeg bare liker den ikke! Den jeg har nå kan legges flat, og forrigemann sov i den da han var bitte liten (han lå oppe ei pute i vippestolen), og så satt han i den da han ble større.

Babygym... Vi fikk en i barselgave, Fisher Price, og er veldig glade i den. Den kunne vi henge flere leker på, bytte ut lekene osv. Kosta vel 500 kr for 6 år siden, men den selges fortsatt. Sterke fine farger som barnet for øye på tidlig, tilbragt mange timer under den, og den ble også brukt etter de begynte å bevege seg på gulvet, vi flytta bare på lekene:-)

Av utstyr så har vi mye fra de to forrige... Seng, madrass, dyner, puter... Har kjøpt ny Simo Duo vogn, og ny bilstol, og skal skaffe meg et stellebord. Ellers har jeg litt klær og div småting. Bare pusse opp rom til store, storebror, så er vi klare til november:-)

Back
Topp