Utstyr??

frkLinda:)

Blir kjent med forumet
satt idag og diskuterte med noen venninder som også har barn om utstyr og slik..
Når det kommer til utstyr er det jo ikke og stikke under en stol att det er dyrt ikke minst vogn. 

Også sa de andre att: slapp av det får dere helt sikkert av besteforeldrene, ettersom dette er det første barnebarnet på ene siden. Men helt ærlig, det kan jeg aldri tenke meg, ikke vill vi be om det heller. Og av mine foreldre er jeg helt sikker på vi ikke får Vogn ettersom min eldre søster ikke fikk det. Ikke fikk jeg det til min datter som jeg har fra før heller.  

Er dette unormalt og ikke få???? Følte likssom att de 4 andre som satt og diskuterte med meg idag syntes mine foreldre var rare :P  Men jeg har aldri tenkt på og få, regner jo med og kjøpe sånt selv når man får barn.. Men etter i dag ble jeg litt betenkt...

Det kommer vel helt ann på økonomien til foreldrene, og om de ønsker det. Vi fikk vogn til eldste vår av mamma og pappa, men det var da hun som tilbudte seg. Tok det ikke for gitt. 

Jeg regner ikke med å få noe i den størelsesorden av mine foreldre. Usikker på hva søstrene mine har fått til sine første. Har liksom ikke vært snakk om det. Jeg har pleid å 'ordne meg selv' og kommer til å fortsette med det. Jeg har bedt min mor om å strikke et sett (bukse og jakke feks) til den lille som kommer, men det er også det hele. Det var med den 'oppgaven' hun fikk vite at det skulle komme flere barnebarn :) Foreldrene til ene svogeren min kan være av den typen som kjøper en eller annen dyr fancy greie. Jeg setter mer pris på foreldre som stiller opp for meg ved spørsmål og på sikt barnevakt (de bor noen timer unna, så blir vanskelig til daglig), men i mine øyne er det så mye mer verdifult enn fysiske ting.

Det kommer helt ann på. Det er ikke alle som får. Jeg husker med eldste mann fikk vi vogn av mine foreldre og stoks tripptrapp stol av moren til samboren min. Men jeg forventet ikke å få noe, men de syntes det var bedre å kjøpe noe vi virkelig trenkte i stede for klær for det regnet de med at vi fikk av alle andre som kom på besøk.

Men det er ikke alle som har råd til å kjøpe sånt til barnebarna sine og det er ikke alle det faller naturlig for å kjøpe noe til barnebarna sine. Det kommer helt ann på hva som blir det vanlige i den enkelt familie.

Jeg trodde ikke det var vanlig, nei! Det kommer helt an på situasjonen til besteforeldrene og også hvor mange barn/barnebarn de har etc... Jeg ville aldri bedt om det og heller ikke forventet det, så da vi fikk det til vår første ble jeg så rørt og overrasket at jeg begynte å gråte! Dette var deres første barnebarn og leeeeenge etterlengtet så jeg tror de hadde gledet seg sånn til å shoppe til et barnebarn at de "slo på stortromma".

Her kjøpte mamma vogn til min første. Men jeg hadde ikke forventet det og blei veldig overrasket.
Vi som får barn nå er ofte godt etablert og har økonomi til å kjøpe slikt selv, så jeg tror vel det er ganske vanlig at man ordner seg selv.
Denne gangen regner jeg med å kjøpe selv og har store planer om å kjøpe på finn. Den type vogner er jo ofte veldig fint brukt.

Her kjøpte mamma vogn til min første. Men jeg hadde ikke forventet det og blei veldig overrasket.
Vi som får barn nå er ofte godt etablert og har økonomi til å kjøpe slikt selv, så jeg tror vel det er ganske vanlig at man ordner seg selv.
Denne gangen regner jeg med å kjøpe selv og har store planer om å kjøpe på finn. Den type vogner er jo ofte veldig fint brukt.

Vi fikk mye utstyr av begge besteforeldrene til vår førstefødte, men dette er jo opp til hver og en det. Ingen fasitsvar på dette!

Kommer jo litt ann på økonomien som folk sier her til foreldrene..
Mine foreldre sitter greit i det, og liker å hjelpe. Så fikk bilstol og barnevogn. Eller nei, jeg arvet barnevogna som søstern min fikk av de :) Også fikk jeg varmpose til 1000kr, tror jeg..
Men er litt også at søstern min ikke har så god råd så da har de hjulpet henne og føler at de må gjøre likt for meg :)
Foreldrene til mannen har 4 barn, og ikke så mye penger så der har vi ikke fått noe stort i pengerverdier, men fikk en håndlaget julekalender så det var jo kjempeflott!

Har en venninne som venter sin første nå og der skal foreldrene hennes betale for vogna, første og muligens eneste barnebarn så de er i ekstase da :D

Her har vi kjøpt det meste av de store tingene selv. Fikk dunpose når hun ble født, og bilstol nr to når det var påtide og skifte. Men får mye hele tiden da føler jeg...klær, penger, leker etc. 

Her foventer jeg ikke at vi får noe utstyr i det hele tatt, fikk ikke noe med førstemann...så tror ikke vi får noe nå heller :)

Men vet at mange får av besteforeldre :)

Tror ikke man kan forvente at de skal kjøpe det heller, men det er min mening :)

Tror det er individuelt..
Er jo selvsagt ikke alle som får det, eller ønsker å få det...

Vi fikk velge vogn til eldstejenta også betalte svigers, det var noe deres foreldre igjen hadde gjort når de selv fikk bare, så de ville at det skulle gå videre i "arv".

Men som nevnt, er vel like vanlig som uvanlig :)

Nei, her kjøpte vi brukt vogn, stellebord, bilstol(er), vippestol, tripptrappstol osv. arvet ørten klesplagg, og kjøpte selv sprinkelseng. Fikk låne vugge og har kjøpt sportsvogn. Mamma bestemte før hun døde at alle ungene hennes skulle få voksi-pose når de fikk barn. Ellers fikk vi en del leker og klær av folk når ungen ble født.
Men pappa hadde aldri kommet på at han kunne kjøpe noe så helst av dette til oss. Og svigermor har heller gitt oss noen lapper så vi kan kjøpe noe vi trenger.

Blir egentlig litt sjalu på folk som får alt gratis :p

Mine foreldre han MYE penger, men det er deres penger...
Verken jeg eller brodern har fått penger eller ting av store verdier fra dem - og det er i grunn helt ok.

Vi har ikke fått noe til noen av ungene våre, og vi klarer oss selv økonomisk.
Om det virkelig blir krise en gang, så får vi låne penger da, men det skjer liksom aldri...

Syns ikke de er rare - men er jo klart at det hadde vært deilig å fått sponset litt utstyr, det skal jeg glatt innrømme.
Men jeg forventer virkelig ingenting =)

Pappa har sagt han skal gi oss vognen i fødselsgave :) Jeg setter utrolig pris på det. Mye av grunnen er nok at vi er ganske unge og ikke har verdens beste økonomi ettersom at jeg fremdeles er student... Vet ikke hva vi kommer til å få av andre, men svigers sier "det er ikke noe vits å kjøpe noe særlig, dere får jo alltid noe". De er også veldig på å kjøpe brukt, noe jeg ikke er like stor tilhenger av på noen ting, eks vogn og bilstol. men men, det blir som det blir tenker jeg :)

Aner ikke hva som er normalt. Mamma handler mye klær og andre ting vi ønsker oss til han vi har fra før, men ikke vogn. Regner med det blir sånn til nestemann også. Jeg kjøpte en super vogn brukt jeg og sparte mye penger på det. Alt kunne vaskes på den så da så jeg ingen grunn til å kjøpe ny når den var like bra ;-)

Mamma proklamerete lenge før vi ble gravide at når vi fikk første barnet vårt, så skulle de kjøpe vogn til oss for det samme hadde mine søsken fått til sine førstefødte. Kanskje litt mammas hinting om at det burde bli på tide med flere barnebarn..? Så ja, vi fikk vogn av dem. Av svigers fikk vi ikke noe spesielt, men svigermor har tydeligvis shoppedilla til yngste barnebarnet sitt så det kommer massevis av klær fra den fronten.. Sånn går det når "lillegutten" (les: min mann, hennes yngste sønn) ikke er overbegeistret for hennes klesshopping til hans garderobe lengre..

Vi har fått litt av foreldre/ svigerforeldre. Til førstemann fikk vi vogn og lekegrind samt noe penger til klær. Jeg har lånt et bilsete som går opp til 15 kg men som fort blir for lite av min søster, så da har jeg ønsket et større bilsete til dåpen og fått det til begge to, samt stokke tripp trapp stol. Her har de vært flinke og vi har stort sett fått det vi har ønsket oss til jul, bursdag o.l. De har lyst til å bidra og det kommer veldig godt med. :-)

Vi var forberedt på å kjøpe alt selv. Moren min ville gjerne kjøpe en stellekommode, men det ønsket ikke vi. Det var ingen steder den kunne stå med mindre den skulle stå midt i stua. Da sa hun at hun heller ville kjøpe vogn. Vi takket ja til det, men det var absolutt ikke forventet. Noen får sånne gaver og andre får ikke. Jeg ville nok ikke belaget meg på å få.

Det er masse bra vogner på finn.no. Jeg ville nok vurdert det. Vi hadde planer om å kjøpe brukt helt til moren min kjøpte til oss.

Mamma og svigermor har strikket til jentene våre og jeg håper de vil gjøre det til tredjemann også. Foreldrene våre har penger nok til å kjøpe store ting til oss, men vi har også penger nok selv til å kjøpe store ting. Og det har vi gjort. Har fått bilstoler og tripptrapp til jul.

Har et par venninner som har fått vogn, men for hun ene ble det skikkelig kræsj med svigermor fordi svigermor var så bestemt på hvilken type vogn de skulle kjøpe, en tung firehjuling til ei byberte ;-) 

Back
Topp