Utstyr til sommerbarn

prøverpåandre

Betatt av forumet
Hei :)
Jeg er jo førstegangsfødende og egentlig blank på det meste. Jeg lurer litt på hvor mye utstyr man egentlig MÅ ha.

Erfaringer med bilstoler m isofix?
Erfaringer med bilstolpose og vognpose? Nødvendig med begge deler?
Dere som har tripptrappstol med newborn sete, blir dette brukt?
Bedsidecrib + sprinkelseng eller bare sprinkelseng?
Hvilken dyne er best?
Erfaringer med babycall?
Hvilke klær er mest nødvendig i starten?

Takk for tips og innspill :)

Vi skal ha babycall.

Sprinkelseng har vi, blir ikke å bruke bedsidecrib, unødvendig utgift sånn som vi har planlagt.

Vognpose og bilstolpose er et must, selv om det er sommer så bor vi faktisk i Finnmark.

Tripptrapp med newbornsete er et must for oss, vi er sånne familiefolk som får middagsbesøk, og da vil vi gjerne at baby skal kunne være sosial med oss.

Bilsete må du rett og slett prøve i bilen selv, ikke alle bilstoler som passer alle biler

Jeg er jo førstegangsfødende og egentlig blank på det meste. Jeg lurer litt på hvor mye utstyr man egentlig MÅ ha.

Hvilken dyne er best?
Erfaringer med babycall?

Har et sommerbarn fra før, brukte mye kortermede bomullsbodyer og tynne bukser.

Vi brukte newbornsetet til tripp trapp mye!
Brukte ikke bilstolpose de første månedene.
Vognpose er heller ikke nødvendig første tiden, men god å ha utover høsten.
Vi har Neonate babycall, og er veldig fornøyd.

Bedside-Crib er ikke nødvendig, men vi har det pga liten plass på soverommet.
Dyner tror jeg ikke det er så mye forskjell på :)

Lykke til :)

(Husk at det er alltid mye tilbud på ting og unødvendig å kjøpe ting til fullpris om man har tålmodighet. Meld deg inn i kubdeklubber så er det stadig 25% osv)

Kommer til å ha bedside crib fordi vi ikke har plass til så mye annet, og helst vil ha baby nær i starten.

Har noen vognposer etter guttungen, men ser ikke for meg at de kommer i bruk før til høsten. Bilstolpose har jeg aldri hatt og aldri savnet. Liker bedre teppe og eventuelt dyne, som enkelt kan tas av når bilen blir varm på lengre turer.

Siden det er vanskelig å spå hvordan sommeren blir er det ikke så lett å vite hva man egentlig trenger til de små, da guttungen ble født var det en veldig varm sommer, og han var stort sett bare kledd i bleie, eventuelt tynn kortermet body. Men somre i Norge er jo veldig variable :p

Er usikker på hvordan vi løser det med bilstoler nå, siden vi plutselig skal ha plass til tre barn i bilen og det blir trangt, men med førstemann er det jo veldig lettvint med isofix, i hvertfall på den første bilstolen.

Vi kommer definitivt til å ha babycall! Til forrige hadde vi babycall med kamera. Det var gull verdt! Ble jo litt småstresset hver gang junior gråt, og da var det greit å se at det vare var klynk mens han sov og ikke lå våken og ventet på mor... :)

Isofix er gull! :) Får bert inn og ut baby i bilstol slik baby kan sove vidare. So er det berre å klipse bilstolen på plass når ein skal kjøre igjen.

Regner med bilstolpose kanskje blir for varmt i juni? Nok med pledd kanskje? Eg hadde det då dattera mi vart fødd, men det var i november :)

Hadde sprinkelseng som eg kunne bruke som bedside crib. Dette var genialt! Slapp å stå opp for å legge baby over i senga si.

Har neonate babycall og er veldig fornøgd med den. Ser kva temperatur som er der baby er.

Usikker på klær når det er sommarbaby. men omslagsbodyer er heilt gull. Baby er heilt "gele" i starten so då er det supert å berre legge babyen oppå bodyen og pakke inn baby.

Veldig greit med isofix! Bare å klikke på plass. Samme feste på vogna, så det var lett å ta stolen over. Vi hadde en som kan brukes både med belter og isofix, siden vi ikke har isofix i ene bilen. Den hadde vi med på ferie uten basen.

Erfaringer med bilstolpose og vognpose?
Brukte bilstolposen en del til første, født på høsten. Det var vinterpose da. Kommer ikke til å bruke den før september-oktober, det blir fort varmt. Har ikke tenkt å kjøpe sommerpose til bilstolen, bruker heller pledd. Regntrekk til stolen derimot, det kan bli aktuelt i Trøndelag... savnet det litt sist, men det ble fort vinter.

Nødvendig med begge deler?
Jeg ville sett an til høsten. Jeg brukte ikke pose i vognabagen i det hele tatt, bare skinn, dyne og pledd gjennom hele vinteren. Syns ikke pose er nødvendig før de skal sitte/sove i sportsdelen, da blir det mer åpent rundt føttene.

Ja, brukte det masse! Genialt å få han i høyde med bordet. Brukte det mer enn vippestolen. Det kan også stå og gynge på gulvet.

Starta med bedsidecrib, brukte den 6-7 mnd. Så sprinkelseng på eget rom. Hadde ei reiseseng på soverommet i en overgangsperiode, det var litt trangt for sprinkelseng.

Hvilken dyne er best?
Tja, merke vet jeg ikke. Brukte vogndyner i starten, både i vogna og i bedsidecriben. Da han ble større syns jeg ikea-dyna fungerer best, den er bredere enn de andre standarddynene. Syns den er for stor til nyfødt.

Erfaringer med babycall?
Neonate uten kamera. Små og kjekke å ta med rundt. Har ikke hatt behov for kamera, vi har soverommet hans (og vårt) i nærheten av stue og kjøkken, så det er lett å sjekke.

Body og tynne bukser. Bukser og dresser/pysjer med fot gjerne. Kanskje ikke like nødvendig på sommeren, men de sparker fort av seg sokkene.

Jeg hadde alt for mange bodyer i starten, rakk knapt å ha de på før de ble for små. De vokser så utrolig fort! Jeg tenker kanskje to stk i str 50, 2-4 i str 52 som en start. Ikke alle unger som passer i 50 en gang. Vi brukte det 2-3 uker. Str 62 hoppa vi nesten over. Enkle bodyer og bukser er det greit å kjøpe etterhvert, koster ikke stort så det er ikke så mye å spare på å hamstre på tilbud.

Hvilken dyne er best?
Erfaringer med babycall?

Bilstol med base (er noen baser som kan festes med bilbelte, de fleste festes med isofix) er veldig greit. Bilstolen og basen bør testes i bilen for å sjekke at bilstolen får rett helling, mener det er anbefalt 45˚ helling til nyfødte.
Fikk låne en bilstolpose fra vinteren - brukte den frem til han byttet til bilstol nr 2, før vi fikk låne bilstolposen brukte vi ullpledd over han i bilstolen. Vognpose er veldig greit, brukte ikke vognpose i bagen, da jeg følte det ble litt trangt, men etter han byttet til sportsvogn har han brukt tynn pose vår/sommer/høst og dunpose om vinteren.
Tripptrapp stol med newborn sete brukte vi mye.
Sist brukte vi bare sprinkelsenga, tror det blir bedsidecrib til sommeren om lillegutt fortsatt bruker sprinkelsenga.
Dyner er ikke så veldig stor forskjell på, men jeg likte vogn/vugge dyna best når han var helt liten, syns de andre dynene ble så store.
Vi har Neonate babycall og er veldig fornøyd med den. Spørs om det blir ny til sommeren som man kan koble flere baby enheter på (siden jeg har klart å knuse skjermen på den vi har)
I starten brukte vi mye omslagsbodyer slik at vi slapp å ta noe over hodet på han og strømpebukse eller tynne bukser og sokker, var det veldig varmt hadde han bare body på seg. Hadde ikke så veldig mye klær i str 50, men jeg måtte ut å kjøpe mer da 56 ble alt for stort de første ukene.
Vi likte ikke pysjamasene med fot, heller uten fot og sokker

Hvilken dyne er best?
Erfaringer med babycall?

Her er storebror født i slutten av mai, så ble senvår/sommerbarn.

Med babystol og base (særlig isofix) er det viktig å prøve stolen med base i bilen, siden ikke alle stoler passer godt i alle biler, og det er den som passer du bør kjøpe, for da sitter baby tryggest og best. Så lenge det er en anerkjent stol :) Det finnes også stoler med beltefestet base men hvor du klikker på stolen slik som i en isofixbase, hadde jeg visst det eksisterte med første hadde jeg lett kjøpt det! Da er det lettere å få riktig helling i bilen :)

Vi brukte ikke vogn første leveåret til første, så brukte ikke vognpose heller. Bilstolpose brukte vi heller ikke siden vi byttet til stol nr 2 når det begynte å bli kaldt med første - han er født i slutten av mai.

Tripptrappstol med newbornsete ble brukt MASSE her, mini elsket å være endel av familien når vi spiste :) Vippestolen var gull på badet.

Vi hadde bedsidecrib, men han sov mest i vår seng.

Husker ikke hvilke dyner vi hadde.

Babycall er veldig kjekt, mini begynte å ville legge seg før oss når han var ca 3 mnd. Mange foretrekker å ha med kamera, vi har hatt uten, men veldig sensitiv for lyd, Neonate 6500D har vi vært veldig fornøyd med.

Åh, klær er VELDIG smak og behag. Vi brukte mest bukser og omslagsbodyer, helt langermede siden minier ikke skal så mye i direkte sol. Andre foretrekker kortermede. Eller ikke omslagsbodyer. Og foretrekker strømpebukser over bukser og sokker. Min likte best å være barføtt, så derfor ble det mest bukser her. Ellers foretrakk vi pysjer og føtter uten føtter, og i starten likte vi pysjer med knapper best, men etterhvert syns vi glidelås var greiest.

Hvilken dyne er best?
Erfaringer med babycall?

Jeg tenker at kjøp inn minst mulig. Så ser du etterhvert hva du for bruk får. Ellers så ender du sikkert opp med å kjøpe alt for mye ting, som du ikke før brukt.

Alle unger og foreldre er forskjellige, så det som passer for en annen, passer kanskje ikke for deg.

Eneste du bør ha mye av er bodyer - kortermet om sommeren. Om sommeren bruker de ikke mye klær uansett.

Og husk butikkene er åpne etter barnet er født også ;)

Erfaringer med bilstolpose og vognpose?
Vognpose er must høst/ særlig vinter. Tenker også når barnet skal sove i bhg. Nb! Forlengelsedel er kjekt når barnet blir større. Hadde pose til stol også, var kjekk den men var ikke nødvendig.

Ble brukt ved hvert måltid hos oss, syntes det var kjekt å ha den lille sammen med resten av familien. Greit å få komme opp i høyden også ift øyekontakt istede for å gløtte ned på vippestol o.l (som vi gjorde med nr1)

Hvilken dyne er best?
Holder en knapp på dundyner, flere anbefalt av astma og allergiforbundet. Fiber er ok også. Viktig å tenke på at babyen ikke klarer å regulere varmen godt selv og sjekke om det er varmt el kaldt.
Erfaringer med babycall?
Vi har ikke hatt det med noen av barna (har to)
Ikke savnet det. Bor i én etg, hadde kanskje vurdert om vi hadde bodd i et hus med flere etasjer.

Kommer litt ann på hvor i landet man bor kanskje. Ustabilt Trøndervær evt her tross sommerbabyer tenker jeg: tynn ullsett er greit å ha. Omslagsbodyer, bukser og sokker i tynn bomull. Ikke klær da men helseteppe og evt tynt ullpledd.

Har et sommerbarn fra før og synes utstyrsmessig er det ikke noe forskjell på når barna er født.

Jeg har to helt forskjellige barn og av den grunn synes jeg det blandt annet er vanskelig å si hva slags type seng du skal kjøpe.
Nr 1 sov 19-7 fra hun ble født og i sin egen sprinkelseng.
Nr 2 sov aldri og sov i babynest i våres seng til han nesten var 2 år (selvsagt uten babynest det siste året).

Jeg vil ha bedsidecrib denne gangen!

Babycall har jeg har vært veldig fornøyd med Nenonate uten kamera (aldri skjønt hva man skal med kamera).

Da jeg fikk sommerbarn sist var det 16 grader og regn nesten hele sommeren. Så synes vognpose var greit å ha.
Av dyner har jeg alltid kjøpt Andungen sin fra Princess.

Vi har hat Stokke newborn sete, men jeg har vært mye mer fan av vippestol fra Babybjörn. Helt uunnværlig for oss!

Klær: kjøp omslagsbody og bukser med fot.

Hvilken dyne er best?
Erfaringer med babycall?

Hadde maibarn sist.
- hat brukt maxicosi cabriofix til begge ungene og kommer til å kjøpe det nå og.
- har ikke hatt bilstolpose til verden desemberungen eller maiungen. Har brukt strikket ulldress og teppe ved behov.
- har brukt en voksi urban vognpose til begge ungene som er like fin enda og blir brukt denne gangen og når høsteb kommer.
-tripptrapp med newborn brulte vi ikke til første mann, da spiste vi når han sov eller han satt i vippestol. Med nummer to var det mer aktuelt fordi da måtte vi tilpasse oss eldste og baby var ofte våken og ville være led under måltidene.
- har aldri hatt bedside crib, ungene har lagt i sprikelseng eller i babynest i sengen vår.
- en dyne du liker, dun eller bomull.
- Neonate er desidert den beste babycallen! Mest pålitelig og god rekkevidde.
- trenger bodyer og strømpebukser. Kjøper etterhvert det som er nødvendig.

Det meste trenger man ikke å kjøpe før man ser at man trenger det :happy:

Här må du nesten pröve dig frem alltså. jag avskydde!! bukser/pysj med fot. omslagsbody er greit men det absolut beste jag visste var heldresser/lekedresser. Strumpbyxor på nyfödda är vanskelig å få på syns jag på disse små gele-björnarna som dem er i starten :p

stokke bewborn sete er fint å ha så babyn får vara med vid bordet.

Bilstolpose er veldig kjekkt höst/vinter og kanske vår men för varm på sommaren. Men denna gången lurte jag på å sy en bilstol-wrap...

Babycall är suveränt men vi brukte inte det förrän babyn var lite större. När dem är så små så har man dem ju stort sett på fanget, eller i babynest i soffan. Iaf med första. Den bör man ha så nära som man bara kan är min mening :Heartpink när man har mulighet

Ifht bilstol skal jeg sjekke hva som passer i vår bil. Håper på at Maxicosi passer da man får bilstoladaptere til vogna jeg ønsker meg.

Jeg har lyst på en bilstolpose i starten av høsten. Vognpose venter jeg litt med, da lammeskinn, dyne og pledd er mer enn nok i starten. Kanskje til høsten. Har sett litt på Easygrow sine. Liker de. Sist hadde jeg Voksi, var fornøyd med den og. Ønsker glidelås på midten denne gangen, ikke to på sidene.

Sist hadde jeg sprinkelseng på vårt rom, men baby sov mest i sengen med oss, med babynest. Tenker dog at jeg vil ha bedsidecrib nå, så det blir litt bedre plass når 5åringen og klatrer oppi for kos. Ikke helt sikker. Har lyst på gammeldags vugge eller Leandervugge med takfeste til stuen. Vurderer å vente litt med hele sprinkelsenga.

Jeg liker omslagsbodyer og bukser med fot, og heldresser med og uten fot.

Brukte Stokke newbornsete mye. Og skal ha det denne gangen og. Har også en Babybjørn vippestol jeg skal bruke, vil bare kjøpe nytt trekk :)

Sommerbaby blir nytt for meg også. Har høst- og vinterbarn fra før.
Blir deilig å slippe så mye klær, og innpakking når vi skal ut, de første månedene.
Tynt ulltøy er perfekt, siden det regulerer temperatur så godt.

Tips til bedsidecrib: vi kjøpte vanlig sprinkelseng på IKEA og lot bare være å montere den ene langsiden. Og vips, der hadde vi en bedsidecrib til 400 spenn som senere enkelt kunne gjøres om til sprinkelseng :happy:
Da den var montert med sengebunnen i midterste posisjon passet den perfekt med høyden på senga vår da, men det kan jo hende den ikke passer deres like bra. Det er bare å måle på forhånd.
Det er kjipt å investere i en bedsidecrib også hater ungen det :wtf:

Har novemberbaby og brukte bare ullpledd i stedet for bilstolpose, det kan gjøre det lettere å regulere temperaturen uten å måtte stoppe bilen og gå ut. Men så var det også sjeldent lange avstander mellom bil og reisemål. På sommer kan jeg ikke tenke meg at bilstolpose er særlig praktisk uansett.

Ville gått for neonate babycall jeg også, skulle ønske jeg hadde den sjæl :cat:

Dette var sykt bra tråd forresten, jeg har plukket opp masse bra tips selv! :nicethread:Heartpink

Temperaturmåler på babycall men jeg er et must. Kamera derimot har vi aldri brukt og aldri savnet. Man lærer seg fort forskjell på babygråt og vi hadde ingen problemer med å ikke ha kamera.

Har du plass til sprinkelseng på soverommet så trenger man strengt tatt ikke bedsidecrib så lenge man har en bunn man kan heve. Med nattamming eller bare kos vil jeg anbefale en av delene ihvertfall.

Bilsstol vil jeg anbefale å velge en isize basestol hvor du bruker en base på første og andre stole. Dette er er nye standaren for stoler og det er isize som kommer til å ta over som eneste godkjente stolen. Beste er å finne ut hvilken vogn du vil ha og så finne en stol som er kompatibel slik at du kan bruke understellet til vogna med bilstol oppå.

Bilpose er etter mitt syn unødvendig om man har bilen parkert i en varm garasje. Står den ute om vinteren ville jeg hatt bilpose også.

Back
Topp