Utstyr til mars-babyer

Lykke-15

Blir kjent med forumet
Hei!

Jeg venter ei lita jente i mars 2013 og er førstegangs, så jeg lurer egentlig på hva slags utstyr dere følte dere fikk god bruk for når dere fikk deres små?
 
Hei! Gratulerer så mye som kommende mor! Du har en fin, men muligens litt slitsom tid i vente :)

Vi kjøpte en easygrow dunpose, men den har vi ikke begynt p bruke før nå etter vi gikk over til sportsvogn, syns den var så stor når jenta mi var nyfødt.

Har du tenkt å amme så er ammeinnlegg av ull og bepanthen-salve gull verdt! Bepanthen er egentlig et must uansett syns jeg. Den fungere utrolig godt på såre barneromper, vi har aldri brukt sink. Den er super til såre brystvorter og man trenger ikke tørke den bort før amming :) De siste dagene har vi også brukt den på kinnene til snuppa fordi hun har vært veldig tørr i kinnene, men nå er det omtrent helt bra igjen.

Ellers har vi babycall med kamera ig det er jeg superglad for at vi kjøpte, vi har ei jente som har slitt med hosting over halve sin levetid og ved enkelte anledninger har hun sluttet å puste i forbindelse med hostingen, da er det veldig greit å bare kunne sjekke skjermen hver gang hun hoster isteden for å springe opp til henne. Dette blir forhåpentligvis ikke noe problem for deg da, men jeg syns det er greit med kamera uansett :)

Har også en ergobaby bæresele som eg er superfornøyd med, den er kjempegod å bære i.

Ulltøy er supert! Men jeg syns derimot at yttertøy er unødvendig omtrent hele det første året. Når vi er ute ligger/sitter hun i vogna med dyne/dunpose og det har aldri vært kaldt til henne. Lue og votter er selvsagt lurt da.

Kommer ikke på noe mer nå, men hvis det er spesielle ting du lurer på å kjøpe kan jeg alltids komme med min mening om jeg hadde bruk for det :)
 
er som mammahjerte sier, trenger egentlig ikke så mye. Vi brukte dyne i vogna da vi var ute å trilla i mars-april, fikk saueskinn i fødegave og det bruker vi enda, vi fikk et stort et som ligger i sprinkelsenga nå. Det passer også i sportsvogna vår :)
 
Enig med Mammahjertet - Bepanthen er fantastisk og er et must her i huset også :)
Vi hadde fleecepose i vogna som svigermor hadde laget. Men ja - er igrunn ikke så voldsomt mye man trenger.
 
Er veldig vanskelig med mars, for det kan være snø ute, men det kan også være skikkelig vår... Vi har brukt yttertøy alltid når vi har gått ut, men vi har ikke mulighet til å trille vognen opp i huset... Det varierer jo også veldig hva man synes man må ha... Brukte dyne i vognen vi og.

Jeg synes vippestol med vibrasjon var et must, andre mener det var bortkastet peng... Brukte den så jeg fikk dusje, gå på do og sånne ting...

Ammepute syntes jeg var greit i begynnelsen, men gadd etterhvert ikke bruke den. Angrer på jeg ikke hadde den med på sykehuset. Men veldig mange som bare ligger og ammer, de trenger jo ikke.

Ullundertøy og saueskinn ville jeg kjøpt. Men ville kjøpt sånne bodyer man knepper igjen over magen frem til str 62 i hvert fall. Ekkelt å dra bodyene over hodet når det dingler sånn :p

Salver og badeskum og sånn kjøpte vi alt for mye av... Holder med sink eller bepanthen og babyolje. Og MASSE bleier :) også brukte vi attends coverdri på stellebordet (tisseunderlag til seng). Syntes det var bedre enn håndklær frem til hun fikk fast føde bæsjen, hvis ikke hadde det blitt VELDIG mye håndklevask...

Kommer ikke på mer... Du kan jo heller spørre om det er noe du lurer på om du skal kjøpe eller ikke
 
Ikke kjøp babybjørn bæresele i hvert fall! Det er nok den vanligste innkjøpsfeilen!
 
Ting jeg kan komme på jeg brukte mye i begynnelsen, og jeg som ikke ville vært foruten, er bæresjal og vippestol (med vibrering). Siden har vi brukt Boba bæresele veldig mye og er kjempeførnøyde med den. Ammeputen klarte jeg aldri å venne meg til å bruke, men det er jo smak og behag. Kanskje du har noen som kan låne deg en i begynnelsen, så kan du teste den litt og se om det er noe for deg?
Ellers vil jeg anbefale å bruke Mesoft (tørre engangskluter fra apoteket) og ikke våtservietter ved bleieskift. Mye mer skånsomt for huden til de små. Min lille har aldri hatt et bleieutslett før den dagen jeg måtte skifte bleie i bilen og bruke våtserviett.

Omslagsbodyer de første månedene er veldig praktisk. Og ulltøy.
De første månedene brukte vi stort sett bare body og strømpebukse når vi var inne - praktisk og komfortabelt.

I vognen brukte vi fleecepose de første månedene, og skiftet til dyne/teppe etterhvert som det ble mildere i været.
Vi har alltid hatt yttertøy på henne for vi har heller ikke mulighet til å ha vognen inne da vi bor i 4. etg uten heis.
 
Vårt beste kjøp er babybjørn vippestol! Den var veldig grei å ha når du skulle gjere husarbeid rundt om i huset feks. Han storkoste seg når han fekk vere sosial :)

Me har brukt tøybleier til mykje rart, som stelleunderlag, gulpeklut og underlag i vogn/seng/vugge.

Eit godt ullteppe er lurt å ha. Me har eit som me bruker i bilen i staden for å ta på alt for mykje klær.

Eg bruker fortsatt ammepute og synest den er gull verdt. Men det er nok smak og behag.

Me bruker nesten aldri genser, så der har me pakka ned mangen utan å bruke dei...

Lykke til! Du har ein fantastisk tid i møte :)
 
Ting jeg kan komme på jeg brukte mye i begynnelsen, og jeg som ikke ville vært foruten, er bæresjal og vippestol (med vibrering). Siden har vi brukt Boba bæresele veldig mye og er kjempeførnøyde med den. Ammeputen klarte jeg aldri å venne meg til å bruke, men det er jo smak og behag. Kanskje du har noen som kan låne deg en i begynnelsen, så kan du teste den litt og se om det er noe for deg?
Ellers vil jeg anbefale å bruke Mesoft (tørre engangskluter fra apoteket) og ikke våtservietter ved bleieskift. Mye mer skånsomt for huden til de små. Min lille har aldri hatt et bleieutslett før den dagen jeg måtte skifte bleie i bilen og bruke våtserviett.

Omslagsbodyer de første månedene er veldig praktisk. Og ulltøy.
De første månedene brukte vi stort sett bare body og strømpebukse når vi var inne - praktisk og komfortabelt.

I vognen brukte vi fleecepose de første månedene, og skiftet til dyne/teppe etterhvert som det ble mildere i været.
Vi har alltid hatt yttertøy på henne for vi har heller ikke mulighet til å ha vognen inne da vi bor i 4. etg uten heis.
Ja, elastisk bæresjal (moby-wrap Brukte vi ) er genialt. Det glemte jeg. Brukte det mye frem til hun veide 7-8 kg, da ble det for tungt... Både inne og ute.
 
Jeg kunne ikke klart meg uten HAUGEVIS med kluter i starten!

Brukte flanellkluter som hodepute overalt hvor han lå, for å fange opp gulp...myyye gulp! Hadde de liggende overalt i huset slik at jeg alltid hadde en klut i nærheten til å tørke med.

Brukte også små gjestehåndklær eller store kluter under rompa ved bleieskift. Og siden han bæsja gjerne 8-10 ganger i døgnet- og tissa når bleia ble tatt av, så ble det jo en del skitne kluter der og. Vaska ei maskin med kluter om dagen helt i starten faktisk!
 
Mine anbefalinger:

-Gaskluter til vask etter bleieskift
-Inotyol-salve
-ullbodyer (helst omslag) og strømpebukser (brukte ikke noe annet innendørs)
-Elektrisk brystpumpe (fikk ikke til amming, men dette kjøpte jeg etter babyen var født. Trengte ikke til storesøster).
-EasyGrow dunpose (brukte kun lammeskinn og dundyne på våren)
-Baby Björn vippestol
-Manduca bæresele
 
-liggepels fra nøstebarn.no. Den har hun sovet på fra dag 1 til dags dato :)
-ergobaby bæresele
-masse strømpebukser, bodyer og ullsokker
-ull lue og ullvotter, og ulltøy generelt
-bepanthen
-tørre vaskeservietter som du selv tar vann på (type mesoft og lignende) bruker aldri våtservietter på lillemor, hun har aldri hatt sår stump og vi har alltid skiftet bleie ofte og luftet stumpen masse!:)
-dun dyne! Den har hun brukt fra dag 1
-manuell brystpumpe
-oppbevarings bokser fra avent
-massevis av gulpesmekker
-det er fort gjort å glemme hvilket bryst barnet sist puppet fra- så det er greit å finne en metode å huske det på, jeg hadde et armbånd som jeg byttet side på for hver gang (om du klarer å huske på å bytte side da! Heheh)
-skulle egentlig ønske vi brukte tøybleier.. Selv om det kan være mye styr så er det nok verdt det.
-vognpose begynte vi først å bruke når det ble kaldt på høsten, brukte dyne fram til da. Hadde en voksipose som jeg syntes var noe dritt, har nå kjøpt en dunpose, ti ganger bedre syns jeg.
 
Back
Topp