Utstyr til baby:)

Missy

Glad i forumet
Hei alle sammen!

Har dere begynt å handle inn det dere trenger? Evt dere har mye fra før? El arvet?:)

Her har vi kjøpt litt, arvet litt og låner litt:)

Men, det er et par ting jeg kjenner jeg er litt usikker på:

Bæresele; kjøper dere det? Hvilken? Hvorfor? Har hørt så mye om bla babybjørn om at babyen ikke sitter rett da? Mens Ergobaby bla skal være bedre... Tanker?

Lammeskinn: jeg skal ha det i vogn, men har dere og til seng? (Noen som vet hvordan vi vasker det forresten?)

Vognpose: Skal dere ha det? til vogn? bil? Hvorfor? Hvilken?

Klær: Hvilken str kjøper dere hovedsaklig inn i til starten? 50/56/62? En god blanding kanskje?:) Står på sengetøy at det skal vaskes to ganger før det taes i bruk, gjelder det og klær/håndklær etc? Noen som vet? :)

Mange spm på en gang, og det kommer garantert flere etterhvert :) Noen som har noen tanker?

Bæresele: Har kjøpt Ergobaby sport. Har blitt anbefalt den av ei venninne av meg + at vi har prøvd hennes og den virka helt grei :)

Lammeskinn: har kjøpt til å ha i vogna

Vognpose: har en Voksi Classic etter de store guttene som skal brukes, har en fleecepose til vår/høst, en anna pose som vi har arva (tenker vi tar den i arvevogna vi skal ha i campingvogna) og har kjøpt Voksi Move til bilstolen.

Klær: jeg har hamstra til meg med begge hendene når det gjelder å få kjøpt brukt og arve.. så vi har nok altfor mye klær.. feks 25 bukser i str 56 er ikke noe man TRENGER (men betalte slikk og ingenting omtrent for 13 kg babyklær så da ble det med gitt).

Har masse etter storesøster, men har også kjøpt inn masse :) tror vi har alt nå :) utenom madrass nr.2, men den kan vi vente litt med (har Stokke seng).

Jeg kjøpte babybjørn sist og moby wrap sjal. Babybjørnen gav jeg vekk for den var vond å bære med. Har manduca nå er er kjempefornøyd! Ergobaby er visst veldig lik. Moby wrap ble lite brukt pga jeg ikke følte knytingen var bra nok ;) håper jeg får det bedre til denne gang.

Vi har lammeskinn og lammeskinnspose til vognen. Trenke bytte litt etter hva vi skal.. Skal ikke ha skinn i senge. Har ullteppe om d e kaldt.. Når hun skal begynne i barnehage trenger hun voksipose, så har vurdert å kjøpe det nå.kanskje om d kommer noen tilbud ;) i bilstolen har vi fleecepose :)

Har mest klær i 56, og litt i 50 og 62. Og mindre str fra storesøster.. Tenker om hun blir lita så ønsker vi 50, ellers får vi nok 62. Julen kommer jo også tett etter termin.

Håndklær har vi ikke kjøpt nye, og har bare kjøpt et sengetøy, og det vasket jeg to ganger. Tror ikke man trenger vaske ting to ganger hvis d ikke står på? Tror ikke jeg gjorde d sist.

Det man ikke kunne vaske på 60, hadde jeg et døgn i frysen. Som bamser O.l. Min første var prematur så måtte være ekstra forsiktig. Men syns d er et lurt tips :)

Jeg har igrunnen ikke helt kontroll enda på hva jeg mangler... har det meste fra før så kommer nok i mål innen desember.

Andgående de tinga du lurte på:

Bæresæle hadde jeg ikke kjøpt før fødsel om du ikke tenker allerede nå at du kommer til å bli en "bærer".. Og det kan være lurt å prøve seg litt frem og se hva en liker. Har du venner med barn som har slikt er det greit å prøve litt.. Tror det ligger maaange bæresjal rundt omkring og støver ned da en skal bruke det ganske mye om det ikke skal bli for komplisert med den knytinga.. Og siden disse babyene våre kommer i desember blir det ikke så mye utebæring i starten, og en trenger ikke investere i en dyr bæresæle for å bære litt rundt hjemme.. Jeg har kjøpt en billig Meithai fra Babyhawk.com (tror jeg betalte 3-400 kr for den) og det holdt for meg. Har barn som blir tunge fort så orker ikke å bære rundt på dem så lenge.

Lammeskin kan jo brukes i både vogna og senga, trenger ikke to. Du kan vaske det på ullprogram i maskina med ullsåpe, eller kjøpe en med lanolin i om du ønsker det. Viktig å srekke skinnet når det er vått, ellers blir "baksiden" hard som papp... Men bør egentlig ikke vaske det så mye for det tar laaang tid å tørke det. Har du et ubehandlet lammeskin (feks fra nøstebarn) er det lanolin i skinnet så det "vasker seg selv"..

Vognpose må jeg også kjøpe, så der har jeg ingen tips å komme med. Kom over siden vognposen.no så vurderer å kjøpe derfra. Den såg rimelig å bra ut.

Av klær har jeg et lass fra før, så borstett fra litt ull til denne vinterbabyen trenger jeg ikke så mye. Og er det ditt første barn vil jeg tro du får masse klær i gave. Så anbefaler å kjøpe en "basisgarderobe", se hva du får og så kjøpe inn etterhvert. De fleste barn bruker vel 56 fra fødselen av men mange vokser ut av dette på bare et par uker så ikke vits i med masse klær i de minste størrelsene.. Grunnen til at det anbefales å vaske alt to ganger er vel for å være sikker på å få ut alle kjemikalier og skitt som klærne har med seg fra fabrikken de ble laget på. Så det kan nok være lurt med nytt tøy ja.

Tenkte vi ihvertfall skulle kjøpe vognpose eller lammeskinn eller begge deler. Hørt det skal bli en kald vinter, og jeg har ikke bil og er derfor avhengig av å bevege meg ute med vogn så snart det lar seg gjøre:)

Bæresele venter vi med til vi ser om behovet er der. Om vi skulle finne ut at det er noe vi kommer til å bruke, har vi sett litt på modellen fra stokke.

Klær: Har arvet fra størrelse 50 og oppover til 64, så burde holde en stund. Har dog hatt et problematisk svangerskap, så skal på ny vurdering på onsdag om de skal ta ut nurket prematurt, eller om det går en stund til... i såfall må det jo handles inn i ytterligere mindre størrelser.

vi har det aller meste etter storebror, så her er det stort sett kun vintergarderoben vi trenger siden storebror er sommerbarn..

bæresele: jeg har kjøpt moby wrap-bæresjal nå, ikke så alt for ille i pris og tilsynelatende enkelt å knytte.. kjøpte Manduca til storebror, men han likte ikke å bæres (og bekkenet mitt tålte ikke bæringa så godt i førstinga) så den blei ikke brukt. Denna gangen legger jeg ikke så mye penger i det før jeg ser at han liker

lammeskinn: har tre stykker i hus, en til vogn og to til seng/anna bruk, så her blir det brukt om vi ser at det er behov for det..

vognpose: Har en tjukk ullpose fra jeg sjøl var lita pluss en Simo termopose (kjempegod!) I tillegg har mamma strikka matchende vognpose og bilstolpose i ull :)

klær: har kjøpt bittelitt ullklær i størrelse 50, men ellers så blir det meste kjøpt inn fra str 56 og oppover. Som nevnt over her så er det også veldig vanlig at gavene ligger på 62-68 :)

Jeg har det meste fra før, siden dette er nr 2.

Jeg har både bæresele og bæresjal. Trodde ikke jeg kom til å bruke sjalet, men fikk det av søsteren min. Hadde nok ikke kjøpt et selv, siden jeg trodde det var mye styr å knytte det... Det var det faktisk ikke, jeg lærte meg en måte og gjøre det på fra en video på YouTube, og brukte sjalet daglig! Etterhvert som babyen ble tyngre ble det ubehagelig å bruke sjal, så da kjøpte jeg en Stokke bæresele. )jeg var avhengig av å bære! Veldig koselig, og mye lettere å få gjort husarbeid, gå i butikken og ut å lufte hunden!) Stokkes bæresele er jeg superfornøyd med. Den har mye støtte, og er veldig god! Når du evt velger sele er det viktig å se på hva slags bæresystem den har. Lurt å ha mye støtte og "avstiving" i ryggen. Jeg lånte en av de billige babybjørnselene av en venninne, og den var ikke noe god å bære, fikk vondt i skuldre og nakke. Jeg har prøvd den dyreste også, og den var veldig god!

Jeg har ikke noe lammeskinn, hverken til vogn eller seng. I senga tror jeg det blir for varmt, og i vogna holdt det å bruke vognpose. Vi har voksi urban, rett og slett fordi jeg kom over et konkurssalg sist jeg var gravid, der der hadde den til 899,-. Har ikke andre å sammenligne med, men er veldig fornøyd med den, altså! På de kaldeste dagene hadde jeg også et ullpledd inni den hvis vi var lenge ute.

Jeg tror det eneste jeg trenger å kjøpe er klær. Kommer til å begrense det litt, siden det er litt vanskelig å vite hvilke størrelser man kommer til å bruke. 3-4 skift i 50 og 56 tror jeg holder. Men det er jo veldig gøy å kjøpe de søte små klærne mens man går og fantaserer om den lille, så det er mulig det blir mer!

Tror også jeg kommer til å kjøpe en lekegrind for å skjerme babyen litt fra storesøster på snart 2 år! Noen som har anbefalinger der?

Hei alle sammen!

Har dere begynt å handle inn det dere trenger? Evt dere har mye fra før? El arvet?:)

Her har vi kjøpt litt, arvet litt og låner litt:)

Men, det er et par ting jeg kjenner jeg er litt usikker på:

Bæresele; kjøper dere det? Hvilken? Hvorfor? Har hørt så mye om bla babybjørn om at babyen ikke sitter rett da? Mens Ergobaby bla skal være bedre... Tanker?

Lammeskinn: jeg skal ha det i vogn, men har dere og til seng? (Noen som vet hvordan vi vasker det forresten?)

Vognpose: Skal dere ha det? til vogn? bil? Hvorfor? Hvilken?

Klær: Hvilken str kjøper dere hovedsaklig inn i til starten? 50/56/62? En god blanding kanskje?:) Står på sengetøy at det skal vaskes to ganger før det taes i bruk, gjelder det og klær/håndklær etc? Noen som vet? :)

Mange spm på en gang, og det kommer garantert flere etterhvert :) Noen som har noen tanker?

Bæresele: Kjøper ikke det før magen er borte og jeg/mannen skal prøve og se hvilken vi liker best.

Lammeskinn: jeg har kjøpt et til å ha i vognen og et inne. Vask det med lanolin ullsåpe og gre det med børste. Børsen likner på en hundebørste. Pass på å kjøp ekte skinn. De uekte eller de billigere variantene er ikke egnet for baby og mange skinn er tilsatt kjemikalier.

Vognpose: Voksi city til vogn og voksi move til bilstolen. Valgte city framfor urban fordi den kan åpnes på midten. Valgte dunpose slik at baby slipper å kle på seg alt for mye. I bilstol skal ikke baby ha på masse klær under selen for det reduserer sikkerheten.

Klær har jeg i litt ulike str. Noe kjøpt, noe arvet. Vanskelig å vite hvor stor han blir så vær forsiktig med str 50. Ellers vil du helt sikkert få klær i gave også.

Noen som vet hvor man kan kjøpe et godt Lammeskinn?? til ikke dyr pris??

http://lilleprinsen.no/epages/Lilleprinsen.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Lilleprinsen/Products/484372

Dette kjøpte jeg to stk av. De er kjempegode og myke. Kaiser medisinsk lammeskinn i merionoull. Hvis du bor i nærheten av Bekkestua anbefaler jeg at du drar til butikken. Butikkdama ba meg kjenne på flere og se hvem jeg likte best. Så valgte jeg de mykeste. Kjøpte med lanolin ullsåpe og børste :)

Back
Topp