Utstyrsliste til baby.
Når det gjelder klær er jeg en ulltilhenger. Har sitt det på min egen, men også mange andre (har jobbet i flere år på nyfødt intensiv) at nyfødte trives best i det.
En får jo så mye tøy i gaver. Det er veldig kjekt å handle :) men endte med å kjøpe mye jeg ikke brukte sist.
Ellers så har jeg skrevet noen av mine erfaringer bak punktene.
Det er så mye fristende der ute. Men husk at det er ikke så mye babyen trenger de første ukene!
Lykke til.
Klær (det jeg skal kjøpe)
-4 bodyer str 56 i ull,( gjerne to pappavennlige omslagsbodyer og en kortermet til å ha under strikke klær. Den nyfødte babyen har det best i ull.
-2 strømpebukser ull
-kjøredress/ utedress i ullfleece fra nøstebarn
-to luer i ull ( holder med en, det viktigste er at den har fod passform!)
-sokker i ull
- strikkesokker i ull ( ullsokker inni så holder den lille seg varm på bena!)
-2 pyjamaser i 56/60 i ull
- to sett fine klær
- bukse/er uten ben helst i ull
- strikkejakker
- 2 kjoler
-to tepper, ull
Stelle/bad
-stellebord
-stelleunderlag
-badestamp med stativ
-bleiebøtte med poser ( Hadde bleiebøtte sist. tror vi kjøpte refiller 1 gang. Har nettopp kastet den og kjøpt ei fin søppelbøtte til å ha på badet i stede.
-bleier
-vaskekluter en av hver farge til rumpa og ansiktet, 20 av hver (10 av hver holder. Men greit å ha mange vaskekluter. De er veldig gode de som de selger på princess. 4 i hver pakke.)
-badehåndklær, noen med hette
-frottèhåndklær
-neglesaks
-febertermometer
-babysåpe og shampoo
-våtserviett ( Er ofte sterke mot små rumper. Jeg vil ha mesoft som en får kjøpt på apoteket. 25 kr per pakke. Og gjerne en babyolje til de verste skittbleiene. En tar litt på kompressen og det blir lettere å gjøre rent)
-sink, salve, badeolje
-20 gulpekluter, flanell ( også her holder det med 5 - 1 0. Jeg var heldig å fikk en baby så ikke gulpet sist. Hadde en haug med kluter som tok stor plass.)
-8 siklesmekker ( samme med smekker. To fine. Blir det en gulpeunge kjøper jeg flere)
-helseteppe ( har jobbet på nyfødt avd. og minner meg bare om sykehus. Har aldri hatt brukt for det. Heller et ekstra ullteppe)
-klorhexidin, til navle
-brystpumpe
-ammeinnlegg i ull
- engangs ammeinnlegg.
-febernedsettende for spedbarn
Soverom
-Seng
-madrasas med avtakbart trekk
-tisselaken av plastfrottè
-laken 2 stk
-dyne og putetrekk
- sprinkelbeskytter
-dyne,( ikke for tykk, så kan en ha den over nattposen hvis det er veldig kaldt), liten 80x100 cm
-musikkmobile ( Eller spilledåse)
1 nattpose i ull (min lille bruker enda nattpose. Han sparket bare av seg dynen og gjør det enda. Godt å tenke på at han holder seg varm, samt ikke kan få dynen over seg. Da sover mamma godt også!)
Sitte/bære
- Jeg skal ha babydan Angle denne gangen
vugge/ vippestol og tripptrapp i et. Litt dyr men men.
- Har bæresjal, begynte litt seint sist, så var ikke så suksess. Kanskje denne gangen. Hvis ikke kjøper jeg en brukt baby bjørn bæresele!
Vogn og bil
-Vogn
-regntrekk (greit med et reintrekk som ikke tar hele handlekurven, Vognverden har noen nye som ser helt geniale ut. Skal passe alle vogner)
-vognpose (veldig greit at denne kan opnes uten for mye styr. Gjerne glidelås i midten, Hadde ikke det sist, og lillemann våknet hver gang vi gikk inn et sted)
-lammeskinn (gjerne to)
-dyne 65x80 cm (har en en god dunpose/ lammeskinpose, trenger en ikke denne)
-handlenett (greit med hanker som en fester på styret. Kan både brukes til å feste stelleveske, men også til en ekstra pose og to)
-stelleveske
-insektnett
-speil til bil
Litt av hvert
-tåteflaske ( babyer er ulike og vil ha ulikt. Men anbefaler dr brown til en nyfødt. Nesten alle babyer tar den.)
-sterilisator (ville ventet å sitt hvor mye flasker jeg brukte)
-smokker (Det samme med smokk som med flasker. Har erfaring med at de fleste babyer tar nuk, min tok den ikke og ville ha mam.)
-babycall (lurt at begge deler er oppladbare. Da går det an å ta de med samme hvor en går!)
-lekegrind (brukte det ikke på nr 1, skal ha denne gang. Må begynne å bruke den tidlig i tilfelle, slik at baby blir vandt med den)
-babygym (sjekk ut hvilke type du vil ha. Gjorde mitt verste kjøp her. Det er så utrolig mange fine på markede)
-teppe til gulv eller lekegrind (Kjøpte et på kid. Veldig mye brukt. Fysioterapeuter anbefaler ofte en lekematte. Vi hadde det sist. La teppe over)
Tilføyer:
- Ammepute! (skulle ikke ha dette til nr 1. Men etter å bare bli sårere og sårere så endte jeg med å prøve en babydan Cozyfix på sykehuset. Denne forandrt alt. Mannen måtte ut å handle en sånn den dagen vi reiste hjem. Den lille tulla i magen blir nå den femte som bruker denne, Har lånt den bort til venninner i mellomtiden. Alle har vært strålende fornøyde. Ambefales!!!!
- Ammebh ( på tide å bli usexy :) Kjempegode erfaringer med Bravado amme-bh (seamless). Fås i str S,M;L. En vett jo aldri hvor store de blir og denne er elastisk og strammer ingen plasser. Samt har et ekstra rom som en kan legge ull innlegg for å hindre trekk.
- Natt ammebh (greit å ha en behagelig på natta hvor ikke den øverste puppen ikke faller ut når en ligger på siden å ammer)