Utstyr til baby

Lisa65

Betatt av forumet

Jeg har laget en utstyrsliste, til meg selv. Det er mitt første barn og sannsynligvis finnes det unødvendige ting på listen og ting som skulle vært med ev. hatt flere av... Noen med erfaring eller gode råd som har lyst til å kommentere innholdet? 

Utstyrsliste til baby.

Klær

-8 bodyer, bomull

-8 bodyer, ull

-4 strømpebukser ull

-kjøredress

-to luer i ull

-to luer bomull

-sokker i ull

-sokker i bomull

-4 pyjamaser i ull

-4 pyjamaser i bomull

-to hele dresser, ull

- to sett fine klær

-sparkebukser

- to innejakker

-bukse, bomull

- gensere

-to tepper, ull

-utedress?

Stelle/bad

-stellebord

-stelleunderlag

-badestamp med stativ

-bleiebøtte med poser

-bleier

-vaskekluter en av hver farge til rumpa og ansiktet, 20 av hver?

-badehåndklær, noen med hette

-frottèhåndklær

-neglesaks

-febertermometer

-babysåpe og shampoo

-våtserviett

-sink, salve, badeolje

-20 gulpekluter, flanell

-8 siklesmekker

-helseteppe

-klorhexidin, til navle

-brystpumpe

-ammeinnlegg

-febernedsettende for spedbarn

Soverom

-Seng

-madrasas med avtakbart trekk

-tisselaken av plastfrottè

-laken til leanderseng, 3 stk

-dyne og putetrekk

-dyne, liten 80x100 cm

-musikkmobile

Sitte/bære

-babybjørn vippestol med leke

-babybjørn bæresele ev. bæresjal??

-tripp trappstol, kjøpes senere

Vogn og bil

-Vogn

-regntrekk

-vognpose

-lammeskinn

-dyne 65x80 cm

-laken og dynetrekk

-handlenett

-stelleveske

-insektnett

-bilstol, britax

-speil til bil

Litt av hvert

-tåteflaske

-sterilisator

-smokker

-babycall

-lekegrind?

-babygym

-teppe til gulv eller lekegrind?

Str

50 cm Nyfødt

56 cm 0-2 måneder

62 cm 2-4 måneder

68 cm 4-6 måneder

74 cm 6-9 måneder

80 cm 9-12 måneder

86 cm 12-18 måneder

92 cm 18-24 måneder

98 cm 24-36 måneder

Centimentrene angir barnets lengde, så korte barn kan bruke klærne lengre enn angitte måneder over. Du får også klær til premature barn i størrelse 44 og mindre.

Det så mye ut ja, tror ikke du trenger alt, ihvertall ikke med en gang. Lista mi ser foreløbig sånn ut (se nedenfor), men jeg er ikke helt ferdig med å fylle på enda da, men fyller på når jeg kommer på. Ang. klær, så vær forsiktig med å kjøpe for mye i 50, for de vokser fort ut av det, om de i det hele tatt passer da, hvis man får en stor baby. Kommer nok til å kjøpe 56 for det meste jeg (og større), og kanskje noen få ting i 50, men jeg er ikke sikker siden jeg ikke vet hvor stor babyen kommer til å bli.

Utstyrsliste:

Hva jeg har:

- Seng
- Sengetøy
- Dyne/pute (men trenger ikke pute med en gang)
- Madrass
- Vogn

Hva jeg trenger:

- Vognpose
- Stellebord
- Bilstol
- Stellebag
- Ammepute
- Babycall
- Tisselaken
- Lammeskinn (hvis jeg ikke får til å redde det jeg har)
- Lammeskinn til vogn
- Vippestol
- Bæresele
- Kær
- Kluter og gulpekluter

Og mer blir nok tilført etterhvert...

du trenge ikke gensere.
e ikke noe godt å ha på di små.
bodyer me åpning i siden e best :o)

innejakke tror eg heller ikke du vil få bruk for
di tulles så godt inn i tepper :o)

ein go utedress e nåk godt å ha, eg har kjøpt bamsedress å har lammeskinnspose
d va nåk t nr 1 som og e vintergutt :o)

ellers suns eg du hadde mye greit på listå di
ein koseklut/bamse kansje?

lekegrind hadde eg ikke kjøpt før du faktisk så du trengte d viss dette e nr 1.
me kjøpte men brykte den aldri, vente nå nr 3 å ska ikke ha nå heller.
men d e jo forskjellig fra alle vil eg tro :o)

like sånn matter som du bygge ilag (tall, bokstaver osv på) åsså leketeppe oppå
(bare mitt tips)

Jeg hadde nok ikke kjøpt inn så mye klær som du har skrevet over, da du får sinnsykt mye n¨r ungen kommer. Og de minste str er ikke sikkert du får brukt alt du har av engang! Husk at butikkene er åpne etter ungen kommer også! ;) Og som det sies over her, trur ikke du kommer til å bruke så mye innerjakker eller gensre. Det blir liksom litt i veien. Kjøp heller inn etpar helsetepper som du kan surre ungen inn i.

Og når det kommer itl brystpumpe, så vente og se om du faktisk trenger det! Er ikke alle som gjør det, og mange helsestasjoner leier også ut dette, til dere får handla det inn sjøl. 

Utstyrsliste til baby.

Når det gjelder klær er jeg en ulltilhenger. Har sitt det på min egen, men også mange andre (har jobbet i flere år på nyfødt intensiv) at nyfødte trives best i det. 
En får jo så mye tøy i gaver. Det er veldig kjekt å handle :) men endte med å kjøpe mye jeg ikke brukte sist. 

Ellers så har jeg skrevet noen av mine erfaringer bak punktene.

Det er så mye fristende der ute. Men husk at det er ikke så mye babyen trenger de første ukene!

Lykke til. 

Klær (det jeg skal kjøpe)

-4 bodyer str 56 i ull,( gjerne to pappavennlige omslagsbodyer og en kortermet til å ha under strikke klær. Den nyfødte babyen har det best i ull.

-2 strømpebukser ull

-kjøredress/ utedress i ullfleece fra nøstebarn

-to luer i ull ( holder med en, det viktigste er at den har fod passform!)

-sokker i ull

- strikkesokker i ull ( ullsokker inni så holder den lille seg varm på bena!)

-2 pyjamaser i 56/60 i ull

- to sett fine klær

- bukse/er uten ben helst i ull

- strikkejakker

- 2 kjoler

-to tepper, ull

Stelle/bad

-stellebord

-stelleunderlag

-badestamp med stativ

-bleiebøtte med poser ( Hadde bleiebøtte sist. tror vi kjøpte refiller 1 gang. Har nettopp kastet den og kjøpt ei fin søppelbøtte til å ha på badet i stede.

-bleier

-vaskekluter en av hver farge til rumpa og ansiktet, 20 av hver (10 av hver holder. Men greit å ha mange vaskekluter. De er veldig gode de som de selger på princess. 4 i hver pakke.)

-badehåndklær, noen med hette

-frottèhåndklær

-neglesaks

-febertermometer

-babysåpe og shampoo

-våtserviett ( Er ofte sterke mot små rumper. Jeg vil ha mesoft som en får kjøpt på apoteket. 25 kr per pakke. Og gjerne en babyolje til de verste skittbleiene. En tar litt på kompressen og det blir lettere å gjøre rent)

-sink, salve, badeolje

-20 gulpekluter, flanell ( også her holder det med 5 - 1 0. Jeg var heldig å fikk en baby så ikke gulpet sist. Hadde en haug med kluter som tok stor plass.)

-8 siklesmekker ( samme med smekker. To fine. Blir det en gulpeunge kjøper jeg flere)

-helseteppe ( har jobbet på nyfødt avd. og minner meg bare om sykehus. Har aldri hatt brukt for det. Heller et ekstra ullteppe)

-klorhexidin, til navle

-brystpumpe

-ammeinnlegg i ull

- engangs ammeinnlegg.

-febernedsettende for spedbarn

Soverom

-Seng

-madrasas med avtakbart trekk

-tisselaken av plastfrottè

-laken  2 stk

-dyne og putetrekk

- sprinkelbeskytter

-dyne,( ikke for tykk, så kan en ha den over nattposen hvis det er veldig kaldt), liten 80x100 cm

-musikkmobile ( Eller spilledåse)

1 nattpose i ull (min lille bruker enda nattpose. Han sparket bare av seg dynen og gjør det enda. Godt å tenke på at han holder seg varm, samt ikke kan få dynen over seg. Da sover mamma godt også!)

Sitte/bære

- Jeg skal ha babydan Angle denne gangen 
   vugge/ vippestol og tripptrapp i et. Litt dyr men men.
- Har bæresjal, begynte litt seint sist, så var ikke så suksess. Kanskje denne gangen. Hvis ikke kjøper jeg en brukt baby bjørn bæresele!

Vogn og bil

-Vogn

-regntrekk (greit med et reintrekk som ikke tar hele handlekurven, Vognverden har noen nye som ser helt geniale ut. Skal passe alle vogner)

-vognpose (veldig greit at denne kan opnes uten for mye styr. Gjerne glidelås i midten, Hadde ikke det sist, og lillemann våknet hver gang vi gikk inn et sted)

-lammeskinn (gjerne to)

-dyne 65x80 cm (har en en god dunpose/ lammeskinpose, trenger en ikke denne)

-handlenett (greit med hanker som en fester på styret. Kan både brukes til å feste stelleveske, men også til en ekstra pose og to)

-stelleveske

-insektnett

-speil til bil

Litt av hvert

-tåteflaske ( babyer er ulike og vil ha ulikt. Men anbefaler dr brown til en nyfødt. Nesten alle babyer tar den.)

-sterilisator (ville ventet å sitt hvor mye flasker jeg brukte)

-smokker (Det samme med smokk som med flasker. Har erfaring med at de fleste babyer tar nuk, min tok den ikke og ville ha mam.)

-babycall (lurt at begge deler er oppladbare. Da går det an å ta de med samme hvor en går!)

-lekegrind (brukte det ikke på nr 1, skal ha denne gang. Må begynne å bruke den tidlig i tilfelle, slik at baby blir vandt med den)

-babygym (sjekk ut hvilke type du vil ha. Gjorde mitt verste kjøp her. Det er så utrolig mange fine på markede)

-teppe til gulv eller lekegrind (Kjøpte et på kid. Veldig mye brukt. Fysioterapeuter anbefaler ofte en lekematte. Vi hadde det sist. La teppe over)

Tilføyer:

- Ammepute! (skulle ikke ha dette til nr 1. Men etter å bare bli sårere og sårere så endte jeg med å prøve en babydan Cozyfix på sykehuset. Denne forandrt alt. Mannen måtte ut å handle en sånn den dagen vi reiste hjem. Den lille tulla i magen blir nå den femte som bruker denne, Har lånt den bort til venninner i mellomtiden. Alle har vært strålende fornøyde. Ambefales!!!!

- Ammebh ( på tide å bli usexy :) Kjempegode erfaringer med Bravado amme-bh (seamless). Fås i str S,M;L. En vett jo aldri hvor store de blir og denne er elastisk og strammer ingen plasser. Samt har et ekstra rom som en kan legge ull innlegg for å hindre trekk.

- Natt ammebh (greit å ha en behagelig på natta hvor ikke den øverste puppen ikke faller ut når en ligger på siden å ammer)

Tusen takk alle sammen for veldig gode råd! Det er flere av tingene som står på listen som jeg tenker å ev. kjøpe etterhvert. Det vanskeligste synes jeg er klær, så der fikk jeg mange gode innspill:) Det er en jungel av utstyr der ute å veldig vanskelig å vite hva man faktisk trenger, men dette var god hjelp. Takk.

Trur ikkje du treng så masse kler,da ein får ganske masse av slekt og venner,og dem vosker så fort.(brukte 56 i 2 uker eg før det var for smått til min første)hadde kansje ventet med lekegrind?? Vi hadde ikkje det til første mann,men kjøpte en når vi skulle ha lillesøster.
Gulpeklut,koselut,tisselaken

Jeg venter nr to nå, men jammen meg skal jeg lagre denne lista her mye bra som jeg kan ha nytte av når ungen nærmer seg=)

sist gang så kjøpte jeg de fleste klærne i str 56 og det angra jeg på for ingen av klærne passet da mini brukte str 62 ifra fødselen. kjøper nok kun noen få plagg denne gangen i str 56 og resten i str 62 så jeg ser hvor stor ungen er først. så ikke kjøp alt i en str.

Jeg hadde det motsatt. Hadde kjøpt mye i 62. Hadde nesten ingnting som passet da han kom. En får jo også masse gaver i 62 og 68. Men lurt å vente å se ja! hvis en klarer det....

Vi har kjøpt noen bodyer i 56, en bukse og en lue som skal passe fra nyfødt, ellers har vi kjøpt større str. Jeg synes det er fryktelig vanskelig å vente ;) men skal følge rådene deres og vente å se hvor stor ungen er først. 
Jeg vet vi sikkert får mye, men jeg liker å ha kontroll å ha ting klart på forhånd.... luksusproblem :) 

Bare et lite innspill: Jeg ville ventet med å kjøpe for mye ullbodyer og slikt. Ikke alle barn tåler ull inntil kroppen.

Back
Topp