Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Klær:
*3 langermet body str 50, 4 i 56
*1 ullstrømpebukse
*2 strømpebukser str 50, 1 i 56
*(3-4 trøyer)
*4 sparkebukser
*2 stk tynn bomullslue
1 stk vindtett lue
*1 varmere ulljakke
*2 pyjamaser str 50, 1 i 56
*Tynne votter
*Ullvotter
*Kjøredress
*4 par sokker(2 bomull/2 ull)
(Janus ulldress str 56)
*Hentesett
Badet:
*Badebalje
*Stellematte/stellebord
*15 myke vaskekluter
3 myke babyhåndklær
*Bleier
*Sinksalve
*Babyolje
Soverommet:
*Sprinkelseng
*Sprinkelbeskytter
*Madrass
Tisselaken
*Vogndyne 65*80
(Sengdyne 80*100)
*Dynetrekk, 2 sett
*Laken
Generelt:
*Vogn
*Voksipose
*Laken i vognbag
*(Lammeskinn)
*Bilsete
*(Smokker)
*15 gulpekluter
*4 siklesmekker
*Brystpumpe
*Stelleveske
*2 babytepper
*Helseteppe
Til Mor:
*Ammeinnlegg engangs
*Ammeinnlegg ull x 2
*Ammesingletter
*Ammebh
I tillegg til dette hadde jeg lånt en ammepute, og takk gud for at jeg ikke brukte penger på det.:P Den syntes jeg var helt forferdelig å bruke. Bruk heller vanlige puter.:)
Jeg kjøpte en god del i forrige svangerskap og fant ut at noen ting trengte jeg mer av. Noe ble aldri brukt. Så jeg ville kun kjøpt det ALLER viktigste.*Secret* skrev:
Husk at noen babyer er for store for str 50 når de blir født så du burde heller kjøpe mer i 56.
Noen nevnte tisselaken, men husk at man øker sjansen for krybbedød om babyen ligger på tisselaken siden det ikke puster. Dessuten er det skikkelig ubehagelig å ligge på tisselaken :P
Jeg ville kjøpt:
- Bilstol
- Noen gulpekluter ( vi trengte Mange siden vi fikk en gulpebaby, men da er det jo bare å kjøpe fler.)
- Vaskekluter. Greit å ha litt av siden alle babyer bæsjer og tisser endel :P
- Vogn om du føler du trenger det.
Vi brukte nesten ikke vogn de første 8 månedene, vi brukte bæresjel og meitai. Personlig anbefaler jeg bæresjel mye mer en vogn!
- Ammeinlegg. Noen trenger mange, noen trenger få. Personlig trengte jeg ca 200 i uka!
Ammeklær er ubruklige! Bruk vanlige singletter el istedenfor. Det er lett å fiske ut puppen på oversiden. Noen bruker to singletter slik at de kan ta den ene singletten opp og den andre ned for å skjule mest mulig. Ammeklær er dyrt og etter min mening ubrukelig. Med unntak av noen gode amme BHer.
- Noen gode babytepper/helsetepper gjerne i ull siden de er varme i kulda og svale om sommerern! :D
- Litt babyklær.
Jeg ville ikke kjøpt så mye mer enn dette. Det som er gull for noen er ubrukelig for andre. Vi har aldri brukt lammeskinn. Vi har nesten ikke brukt sprinkelsen siden vi samsover. En dyne er dog smart å ha for selv om man samsover er det viktig med egen dyne.
me salver osv er bortkastet penger for mange. Jeg ville ventet med å kjøpe det til jeg så at vi trengte det.
Balje kan være fint å ha. Noen vasker i vasken de første månedene. Noen dusjer babyen forsiktig så jeg ville ikke sett på balje som nødvendig..
Når det gjelder stellebord er det til en viss grad kjekt, men vi har nesten alltid stelt på gulvet selvom vi har et godt stellebord. Det passet bare bedre sånn.
Så med fare for å gjenta meg selv, ikke kjøp ting fordi andre brukte det. Vent med det meste til etter at babyen er født, med mindre DU er sikker på at dere trenger det ;)
Jeg vil bare si at man ikke trenger stresse med å kjøpe altfor mye klær i de minste størrelsen (50-56) for babyene vokser så fort ut av dem.Almondine skrev:
Omslagsbodyene var fantastiske for vår del da snuppa var liten, for da slapp vi å vrikke å vri så mye på den myke, lille bebisen den første tiden. Selv om de er mer åpne ihalsen kan man bruke slike små "skaut", eller hva jeg nå skal kalle det, i bomull til å dekke over den nakne huden. Inne i huset vil det jo som regel ikke gjøre noe om man er litt naken i halsen, og når man skal ut kler man jo på bebisen mer uansett :)
Vi hadde ingen salver til vesla utenom zinksalve, noe som var veeeldig greit da hun var mye rød på stumpen.
Kjøp bleier, de er uunnværlige!
Et par flasker kan være greit å ha selv om du helammer, i tilfelle det skulle falle seg slik at du trenger å samle opp litt melk til en eller annen anledning, men de kan du fort få tak i på alle dagligvarebutikker og apotek.
Som sovebag inne i stua brukte vi bagen til vogna, da kunne vi bære med oss babyen ut og ha i vogna selv om vesla sov.
Nå er det nok myyyye jeg har glemt, men synes det har kommet en god del fine svar, så jeg lar det være med det :)