Utstyr:dette har jeg bestemt meg for!

Karmel8

Glad i forumet
Sommerfuglene 2017
Dette med utstyr synes jeg er såååå gøy. Dette har jeg på listen min så langt. Gøy om andre kan legge inn sin liste.

Vogn:Stokke trailz
Bilstol:Stokke,slik at den kan brukes på vogn.
Monitor:topcom
Bæresele/bæresjal
Ammepute (sy selv???)
Babynest (sy selv)
Bedside Crib
Bodyer (20 stk fra str 56)
Gulpekluter 20 stk
Vippestol: usikker på om jeg vil ha vanlig babybjørn eller med vugging:)

Flink du er og skal sy selv :) morsomt.
Er det første barnet?

Dette med utstyr synes jeg er såååå gøy. Dette har jeg på listen min så langt. Gøy om andre kan legge inn sin liste.

Vogn:Stokke trailz
Bilstol:Stokke,slik at den kan brukes på vogn.
Monitor:topcom
Bæresele/bæresjal
Ammepute (sy selv???)
Babynest (sy selv)
Bedside Crib
Bodyer (20 stk fra str 56)
Gulpekluter 20 stk
Vippestol: usikker på om jeg vil ha vanlig babybjørn eller med vugging:)
Så fin liste! :) Ville bare tipse om at vi og kjøpte maaaange bodyer, og tror vi hadde rundt 7 i samme str (56), og fikk i grunnen ikke brukt de noe særlig, siden hun gjerne kunne gå med den samme flere dager på rad. De beveger seg jo ikke eller noen ting så blir ikke så lett skitne når de "bare ligger der". :) Bare gikk på den smellen og ville dele min erfaring om at vi hadde rundt 7 og det var aaalt for mange. Ble også vasket hyppig da det gikk med mange gulpekluter, filler osv :P

Så fin liste! :) Ville bare tipse om at vi og kjøpte maaaange bodyer, og tror vi hadde rundt 7 i samme str (56), og fikk i grunnen ikke brukt de noe særlig, siden hun gjerne kunne gå med den samme flere dager på rad. De beveger seg jo ikke eller noen ting så blir ikke så lett skitne når de "bare ligger der". :) Bare gikk på den smellen og ville dele min erfaring om at vi hadde rundt 7 og det var aaalt for mange. Ble også vasket hyppig da det gikk med mange gulpekluter, filler osv :p
OK:) grunnen til at jeg hadde tallet 20 er fordi at det har gått igjen en del på forumet om at det er et tall som var fornuftig. Men kan kanskje sikte på 10 da :)

OK:) grunnen til at jeg hadde tallet 20 er fordi at det har gått igjen en del på forumet om at det er et tall som var fornuftig. Men kan kanskje sikte på 10 da :)
Sikkert litt varierende altså. Jeg siktet på 10 men kjøpte bare 7-8 stk fordi jeg ikke kom lengre. Men det holdt i maaaassevis. Også har det så mye å si om man har gulpebaby eller ikke. Første måneden gikk det helt fint hos oss, ikke noe gris. Hun kunne gått i samme antrekket ei uke i strekk sikkert - hadde det ikke vært for at jeg ville skifte fordi jeg synes man skal skifte klær innimellom, og vi hadde jo så mye fint. :p Så når vi kom på str 62 begynte hun å gulpe helt sykt, viste seg hun hadde refluks - så ille at hun raste nedover i vekt og sykehusinnleggelse osv da hun gulpet mer enn hun klarte å få i seg - og DA hadde vi vel 15 bodyer, og kunne gjerne skifte 4-5 ganger på rad. Skiftet liksom 1, hadde akkurat fått på nr 2 - holdt på å kneppe igjen i bunnen også sprruuuuta gulpen ut... bare å dra av igjen, begynne på body nr 3. Og sånn kunne det holde på til vi hadde brukt body nr 4-5 på 1 skift som sagt.. Men selv da klarte vi oss fint med rundt 15 stk for gulpebabyen krevde jo enorme mengder gulpefiller osv som også måtte vaskes og i tørketrommelen - så var aldri noe stress likevel på en måte. :eek:

Men sikkert individuelt altså. Men dette er min erfaring. :) Og jeg lar henne aaaaldri gå rundt i flekkete stygg body, men skifter - så er ikke det at hun er en av de griseungene som ser ut som hun har vært i krigen fordi jeg sparer på body-bruken altså. :p

Jeg stressa mye med klær og tenkte at de som sa man IKKE måtte kjøpe så mye klær overdrev litt. Og at klart jeg måtte ha "hvertfall" så og så mange. Men jaggu fikk de ikke rett. Mye klær jeg ikke har tatt av lappen på en gang før hun har vokst det fra seg :(

Sikkert litt varierende altså. Jeg siktet på 10 men kjøpte bare 7-8 stk fordi jeg ikke kom lengre. Men det holdt i maaaassevis. Også har det så mye å si om man har gulpebaby eller ikke. Første måneden gikk det helt fint hos oss, ikke noe gris. Hun kunne gått i samme antrekket ei uke i strekk sikkert - hadde det ikke vært for at jeg ville skifte fordi jeg synes man skal skifte klær innimellom, og vi hadde jo så mye fint. :p Så når vi kom på str 62 begynte hun å gulpe helt sykt, viste seg hun hadde refluks - så ille at hun raste nedover i vekt og sykehusinnleggelse osv da hun gulpet mer enn hun klarte å få i seg - og DA hadde vi vel 15 bodyer, og kunne gjerne skifte 4-5 ganger på rad. Skiftet liksom 1, hadde akkurat fått på nr 2 - holdt på å kneppe igjen i bunnen også sprruuuuta gulpen ut... bare å dra av igjen, begynne på body nr 3. Og sånn kunne det holde på til vi hadde brukt body nr 4-5 på 1 skift som sagt.. Men selv da klarte vi oss fint med rundt 15 stk for gulpebabyen krevde jo enorme mengder gulpefiller osv som også måtte vaskes og i tørketrommelen - så var aldri noe stress likevel på en måte. :eek:

Men sikkert individuelt altså. Men dette er min erfaring. :) Og jeg lar henne aaaaldri gå rundt i flekkete stygg body, men skifter - så er ikke det at hun er en av de griseungene som ser ut som hun har vært i krigen fordi jeg sparer på body-bruken altså. :p

Jeg stressa mye med klær og tenkte at de som sa man IKKE måtte kjøpe så mye klær overdrev litt. Og at klart jeg måtte ha "hvertfall" så og så mange. Men jaggu fikk de ikke rett. Mye klær jeg ikke har tatt av lappen på en gang før hun har vokst det fra seg :(
Takk! Veldig nyttig. Så konklusjonen er da ; se det an:)

Vi hadde vel sånn 20-30 bodyer og fikk ikke brukt alle, men han fikk ny body hver dag og kunne brått skifte iløpet av dagen pga gulp.
Man er såpass i baby tåka de første ukene at der er deilig slippe tenke på vaske klær :p
Det smarteste jeg skaffet meg var babynest. Brukte det i sofaen, vogna, hadde det med hver gang vi dro bort osv :)

Takk! Veldig nyttig. Så konklusjonen er da ; se det an:)
Ja, ville sett det an. Er jo så kjedelig når det er så mange andre innkjøp som koster også, å ha skapet fullt av ting med merkelappen på - som man ikke får brukt til noe som helst. Og så er jo ikke H&M osv så langt unna for de fleste og med levering på kun få dager dersom man IKKE har det i nærheten og vil bestille online etter fødsel. :)

Ikke ta av lappene på plaggene og ta vare på kvitteringer. Mange steder er veldig snille på bytting :) så slipper man å bli sittende med ubrukte klær ;)

Vi hadde vel sånn 20-30 bodyer og fikk ikke brukt alle, men han fikk ny body hver dag og kunne brått skifte iløpet av dagen pga gulp.
Man er såpass i baby tåka de første ukene at der er deilig slippe tenke på vaske klær :p
Det smarteste jeg skaffet meg var babynest. Brukte det i sofaen, vogna, hadde det med hver gang vi dro bort osv :)
HELT enig med babynest. Vi hadde det oooover alt. Endte med vi hadde det i senga og :P Vi var fast bestemte på hun IKKE skulle ligge i senga, men sånn måtte det bare bli da hun var så urolig.. Men turde ikke ha henne "løst" i den svære senga mellom oss, men oppi babynestet lå hun så trygt og godt uten noen fare for at noen rullet over henne osv. :)

Jenta mi brukte str 50 i over to mnd, så vi måtte kjøpe flere bodyer i den str. Hun gulpa også endel.
Man får ofte mye gaver, da gjerne i str 56 og 62.
Body og strømpebukse/tights med fot fra H&M brukte vi mye de første mnd. De selges to i pakken.

Siden jeg har det meste fra før, så er listen min ikke så lang nå :)

Ammepute
Babynest
Klær
Babygrind
Videokamera
Bedside crib (takk for tipset karmel8 :D )

Siden du liker å sy, så vil jeg annbefale å sy vognpose selv! Er noen tusenlapper å spare der. Er super fornøyd med den svigerinna mi sydde til meg:)

Har lyst på babygrind denne gangen da vi rett å slett ikke hadde plass til det sist gang.

Klær i str 50/56 brukte gutten i nesten 3 mnd, so vi hadde en del. I tillegg så tisset han seg ut mye... ;)

Så fin liste! :) Ville bare tipse om at vi og kjøpte maaaange bodyer, og tror vi hadde rundt 7 i samme str (56), og fikk i grunnen ikke brukt de noe særlig, siden hun gjerne kunne gå med den samme flere dager på rad. De beveger seg jo ikke eller noen ting så blir ikke så lett skitne når de "bare ligger der". :) Bare gikk på den smellen og ville dele min erfaring om at vi hadde rundt 7 og det var aaalt for mange. Ble også vasket hyppig da det gikk med mange gulpekluter, filler osv :P

Her ble det vasket en maskin med barneklær om dagen, da det gjerne ble gulpet ut skikkelig i hvertfall fire-fem ganger, bæsjet ut et par ganger og jeg lakk veldig mye melk og han ble da klissbløt av meg. Så her måtte vi ut og kjøpe mer bodyer.

(Edit: ser nå at jeg ikke har skrevet på et annet terminforum enn jeg tilhører)

Her ble det vasket en maskin med barneklær om dagen, da det gjerne ble gulpet ut skikkelig i hvertfall fire-fem ganger, bæsjet ut et par ganger og jeg lakk veldig mye melk og han ble da klissbløt av meg. Så her måtte vi ut og kjøpe mer bodyer.
Det hørtes stritt ut ja! :P
Har fortsatt til gode å oppleve at bæsj kommer utenfor bleia jeg.. Og nå er hun 8 måneder. :P

Siden du liker å sy, så vil jeg annbefale å sy vognpose selv! Er noen tusenlapper å spare der. Er super fornøyd med den svigerinna mi sydde til meg:)

Har lyst på babygrind denne gangen da vi rett å slett ikke hadde plass til det sist gang.

Klær i str 50/56 brukte gutten i nesten 3 mnd, so vi hadde en del. I tillegg så tisset han seg ut mye... ;)
Ja kanskje jeg skal prøve med på det :) men jeg trenger ikke vognpose før til høst vinter? Eller bruker man det på sommeren også? :)

Det hørtes stritt ut ja! :P
Har fortsatt til gode å oppleve at bæsj kommer utenfor bleia jeg.. Og nå er hun 8 måneder. :P

Babyen bæsjet så mange ganger om dagen, så jeg var imponert over at det ikke var mer :p Men det var selvfølgelig ikke hver eneste dag akkurat det skjedde, men da gjerne to ganger på samme dag hvis det skjedde.
Men gulping var et stort problem hos oss og vi hadde måtte kjøpe mer bodyer bare pga det.
Man vet jo ikke hvordan barnet blir, så da er det jo greit å handle inn litt og så heller handle etterpå. Men jeg tenkt mer på at veldig mange bruker faktisk veldig mye klær i starten også.
Jeg er yngst i en stor søskenflokk (altså tante til en hel haug før jeg selv ble mor :p) så jeg var veldig klar over at babyer er forskjellige og noen gulper omtrent Ikke og andre gulper hele tiden.
Men som sagt, man kan alltids handle inn resten etter barnet er født.

Ja kanskje jeg skal prøve med på det :) men jeg trenger ikke vognpose før til høst vinter? Eller bruker man det på sommeren også? :)
Spørs jo veldig vær og vind. Her på vestlandet kan det være stiv kuling og 12 g i juli.. men jeg hadde en liten dyne i bag'en. Så er det ikke så "klumpete". Min pose er i fleece :)

Så lurt å lage sånne lister..og dele den! Greit med litt inspo og tips:-)
Ska få laget en jeg og etterhvert. :)

Back
Topp