Utstyr baby og apotekprodukter

Pissi87

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Junilykke 2022
Hei

Finnes det en nettside hvor det er en komplett liste med hva man trenger til baby? Jeg er førstegangsfødende og har så og si heller aldri holdt i en baby, og har ingen erfaring. Lite av det i familien min og. Slik som sinksalve, ammeinnlegg og brystolje aner jeg knapt hva er. Jeg har googlet litt selv, men blir bare mer forvirret.

Av utstyr har vi vogn, sprinkelseng, vognpose, dyne, laken, stellebord og noe klær. Hvor finner man ei komplett liste med forklaringer på hva alt er og hvilke merker som anbefales?

Det jeg mener er ei liste over hvilke apotekprodukter og utstyr man trenger ( og hvorfor ), og hva det betyr. Har preglifeappen og det er det ei liste. Jeg aner ikke hva halvparten er og blir bare svimmel av å lese :)

Hvor får man tak i disse produktene? Jeg skjønner jo at det er ingen vits i å spørre inne på butikker, s
apotek etc. de vil jo selge sine produkter. Kjøper dere fra nettsteder?
Hvis noen vet av noen gode sier eller tips så setter jeg veldig pris på det ;) Hilsen frk. naken

Anbefaler å ta ut gratispakken på apoteket. For det første så får du mye av det du trenger der, men du får også brosjyrer der det står kort hva som er greit å ha i hus av diverse stelleprodukter. Men kjapt oppsumert:
Bleier, ammeinnlegg, salve for brystvorter, salve for sår babyrumpe, babyolje for bading. Det meste går på preferanser -der vi planlegger å skylle rumpa til mini i vasken sålenge han passer der, er det de som alltid har brukt kluter, våtservietter eller tørrkluter. Har du lite erfaring med baby så lærer du underveis, og ser hva som fungerer best for dere :)

Og når det gjelder annet "større" utstyr, er det også så sykt mye å velge mellom, at der får du nok like mange svar som det finnes meninger. Jeg anbefaler å skrive en liste med alle situasjoner der baby trenger ting -når han skal sove, spise, dra steder, leke osv. Google deg frem og tenk over hva han trenger til diverse settinger :)

Her er det jeg mener er er must..

NAF badeolje (brukes i badevannet for å bade baby, ikke såpe!)

Purelan kan brukes på såre bryst, rumper, lepper osv. Men beste er lufttørking. Evt. Kremene til lykkelig som liten

Saltvannsdråper derfor baby blir tett i nesen

Evt. Nesesuger. Noen får god bruk for, vi har aldri brukt vår (saltvannsdråper har vært nok, i tillegg til lite sykdom 1 året)

Termometer

Paracet til baby

Ceridal fettkrem til evt. Tørr hud (i tillegg til badeolje)

Evt. Babyolje til stell

Ammeinnleg i ull/silke

,...................

Alt dette får du kjøpt på apoteket. I butikk eller nett. Ammeinnlegg kan også kjøpes på diverse sider evt. Nøstebarn. Det er greit å bare google.

Diverse salver for sår stump ville jeg ventet med. Det beste er lufttørking og oljebad. Samt hyppig nok skift, spesielt ved avføring. Og unngå bruk av våtservietter! Bruk kluter som du vasker, eller engangs tørrkluter som fuktes med vann/olje. Hvis det blir et problem så kjøper du heller krem da :)
Vi fikk med flere kremer i disse pakkene, og kjøpte noen men har aldri fått bruk for de.

De har gratis babypakker på flere steder, så bestill alle du kan ;)
Klær bør vaskes parfymefritt før bruk, hvor mye klær den lille trenger er jo veldig individuelt. forhold til apotek hadde jeg ikke kjøpt så mye i starten. en del får du i gratis pakkene.
Det som er greit å ha derfra er iallefall en febermåler. Neglekilipper (om du ikke biter) er også greit å ha. Jeg har også brukt de tørre engangsklutene i starten (men vet mange bruker vanlige mjuke babyvaskekluter og vasker om en vil være mer miljøbevisst)
salve/skjold til såre brystvorter og ammeinnlegg
Zinkzalve eller potetmel til sår barnerumpe
Babyolje til bading

jeg har hentet gratis babypakke fra rema 1000, der fikk jeg flere av desse tingene :)

Av utstyr må en som ugla skriver finne sine behov, de fleste merker er godkjente og bra, ville heller sett meg etter hva du liker, gjerne fysisk i butikk. Er en usikker kan en høre om andre har erfaringer om det produktet du liker.

istarten er det jo mat/stell og søvn det går i,
Så da er det som er viktig å legge tilrette for.
- seng på rommet (senger kan være brukte, men madrass anbefales sterkt å ha ny)
- en plass baby kan sove i stua ( her må du ha det som passer deg!) noen har vugge, noen babynest, noen lekegrind, noen bærer mye i sjal, andre har vogna inne i stua.. Finn deres behov!

badestamp (igjen det finnes masse å velge mellom, Finn det som passer dere)

jeg personlig syns vippestol er et must (så jeg kan legge fra meg baby når jeg skal på do o.l) har også tatt vippestolen med meg på badet og kjøkken så jeg kan følge med babyen når jeg har hender opptatt.

Masse å tenke på, men veldig mye kan en kjøpe etterhvert når en ser «det skulle jeg hatt»

Ikkje stress med å finne ut hva alt betyr, det du trenger og har mest behov for sier seg nesten sjølv..
Spør heller etterhvert og du får tips ;)

Ikke kjøp så mye såper og kremer og slikt. Se an babyen, og prøv produktene dere får i gratispakkene =)
Du trenger bleier og diverse klær. Se etter brukt på facebook og finn, så kan du få "alt" du trenger i en pakke.
Du trenger også ett sted å skifte bleiene på, enten du velger stellebord, oppå vaskemaskin eller andre steder.
Jeg er veldig glad i høystolen min, (tilsvarende stokke-tripp-trapp) med nyfødt sete, der sitter mini godt og i samme høyde som oss når vi spiser.

Men det meste kan skaffes når babyen er kommet.

Hei

Finnes det en nettside hvor det er en komplett liste med hva man trenger til baby? Jeg er førstegangsfødende og har så og si heller aldri holdt i en baby, og har ingen erfaring. Lite av det i familien min og. Slik som sinksalve, ammeinnlegg og brystolje aner jeg knapt hva er. Jeg har googlet litt selv, men blir bare mer forvirret.

Av utstyr har vi vogn, sprinkelseng, vognpose, dyne, laken, stellebord og noe klær. Hvor finner man ei komplett liste med forklaringer på hva alt er og hvilke merker som anbefales?

Det jeg mener er ei liste over hvilke apotekprodukter og utstyr man trenger ( og hvorfor ), og hva det betyr. Har preglifeappen og det er det ei liste. Jeg aner ikke hva halvparten er og blir bare svimmel av å lese :)

Hvor får man tak i disse produktene? Jeg skjønner jo at det er ingen vits i å spørre inne på butikker, s
apotek etc. de vil jo selge sine produkter. Kjøper dere fra nettsteder?
Hvis noen vet av noen gode sier eller tips så setter jeg veldig pris på det ;) Hilsen frk. naken

Mange bra tips over her. Selv kommer jeg til å ha følgende i hus, utvalgt på bakgrunn av den erfaring vi har med våre to barn fra før:

Inotyol salve for sår rompe
Babyolje
Tørre engangskluter (bruker aldri ferdig våte fra butikk)
Purelan til såre brystvorter
A-derma Cytelium Erting Spray for sår og klam hud. Heeelt fantastisk spray! Bruker typ under hals, armhuler, hudfolder osv.
Urinprøve poser for baby er greit å ha liggende
Termometer for rompe med overtrekk
Paracett til de minste
Gazklut til å vaske baby med
Flanellsbleier til gulpekluter / bruker og en type av dette til underlag på stellematten

Tusen takk for veldig mang gode tips! :wav Forstår nå at jeg stresser unødvendig :love7

Neste gang du er hos jordmor eller på sykehuset, så pleier de å ha en bok som de deler ut. Tror faktisk det er babyverden som har publisert den, den er litt sånn "babyer for dummies" :wacky:
Står alt i den! Alt fra utstyrsliste, sykdommer, amming, utvikling osv. Hadde den i en armlengdes avstand hele 1.året med sønnen min :)

Back
Topp