Utslitt på jobb

førstegangsmor,endelig:)

Flørter med forumet
Jeg føler meg ikke bra fortiden. Jobber i barnehage og det er ganske hektisk til tider. Føler også et stort ansvar med å kunne ivareta barnas behov og føler det nesten er umulig fortiden. Slitsomt å ikke strekke til og bare savne senga si. Begynner også å bli veldig øm/press i korsryggen og er veldig redd for å overbelaste bekken. Begynte her for to mnd siden så er så redd de skal si meg opp om jeg blir mere syk. Kan de det? Er vikariat og har 6 mnd kontakt... Om jeg blir sykemeldt 20%, kan de si meg opp da??

Takker for alle svar!

Kommer an på hva som står i kontrakten din ang oppsigelse det...

Etter 6 mnd kan det hende de sier deg opp/ikke ønsker deg tilbake etter permisjon fordi du har vært mye syk - gir ikke godt inntrykk. Du må selvfølgelig tenke på helsen din, men dersom du sykemelder deg ville jeg tatt en prat med daglig leder og fortalt at du ønsker å gjøre en god jobb og at du ikke føler det er rettferdig overfor barna at du er der når du ikke klarer dette.

Nå er det jo litt større press på arbeidsgiver og deg som arbeidstaker ift tilrettelegging og at ulike tiltak skal prøves før sykemelding. Så du bør snakke med sjefen før legen din uansett.

De skal ikke kunne si deg opp før vikariatet ditt går ut, men det kan hende de ikke ønsker å forlenge kontrakten din. Syns du skal lytte til kroppen din, og være åpen med legen om bekymringene du har rundt vikariatet ditt og selvfølgelig snakkke med ledern din. Ikke jobb deg til 100% sykmelding fordi du er redd for kontrakten din. Viktig at du setter deg og lille først dersom du er utbrent.

Prinsesse født i 2011
Termin 19. februar 2014 ❤

Man har vel som regel prøvetid i en jobb? Men jeg trodde ikke at det var godt nok grunnlag for oppsigelse når man er sykmeldt pga graviditet?

Selv er jeg i en situasjon som gjør at jeg ikke kan være i min jobb lenger, og arbeidsgiver (kommunen) har ikke noe annet å tilby meg. Så her er sykmeldingen nå skrevet ut til permisjons start i januar, og jeg har kontaktet nav (oppfordring fra arb.giver) til å forsøke å gå over i svangerskapspeng isteden for sykepeng.

Vikar eller ikke vikar, ifølge loven så kan ikke arbeidsgiver sparke en ansatt som er sykemeldt. De trenger ikke forlenge kontrakten din når den går ut av seg selv, men du kan fortsette å være sykemeldt inntil ett år( nå er jo ikke det aktuelt i ditt tilfelle hår jeg ut ifra), med de samme sykepenge rettighetene som du hadde da du ble sykemeldt. Gir jo aldri et godt inntrykk hos arbeidsgiver å være sykemeldt, men helsen din er jo viktigst :-) Masse lykke til og god bedring :-)

Har to prinser født i 2005 og 2007. Venter en mini prins til rundt 19. Februar <3 <3 <3

Jeg var utslitt i førstesvangerskap,sovnet til og med på jobb annen hver dag i en periode.Var i vikariat så jeg holdt ut,og fikk "beskjed" av ei jeg jobbet med at man skulle kjenne at man var sliten,men da skulle man slappe av litt og så skulle man jobbe videre.Slik hadde det vært i slle år! Jo takk tenkte jeg...men holdt ut.Denne gang har det vært bedre,ni timer på jobb,hjem til hunder og unge noen timer så senga i ni tida.Har ikke "tid" å tenke at jeg er sliten .Håper trøttheten gir seg for deg snart,slitsomt

Back
Topp