Utslitt og provosert av utsagn fra besteforeldre og null hjelp

Ønske_mamma

Betatt av forumet
Aprilbarna`15
Hei!

vet ikke helt hvor jeg vil med denne tråden annet enn at jeg nok har behov for å få blåst litt ut.. Jeg er fortsatt hjemme med minstemann på 13 mnd. Har to barn til på 7 og 12 år. Det jeg sliter med nå er at jeg rett og slett er totalt utslitt. Minste har fått to jeksler på halvannen uke i tillegg til å ha vært forkjølet og jeg har pga dette ikke sovet mer enn en time i strekk i et par uker, med unntak av halvannen time ekstra på øyet en av dagene i helga. I tillegg er han en ordentlig liten turbo, dvs er ikke i ro et sekund av tiden han er våken. Fyker da gjerne rundt og roter til det han klarer men er heldigvis som regel i godt humør. Det er likevel et skikkelig tempo som gjør det slitsomt å holde følge. I alle fall når far jobber mye og det er jeg som stort sett gjør alt i huset i tillegg til oppfølging av de andre barna (far følger til en trening i uka). Jeg står også for legging av minste og har gjort det siden han ble født da han fortsatt får pupp. Svigermor bor i samme by mens mine foreldre bor i en annen by. Jeg skulle virkelig ønske at noen av dem kunne være litt til hjelp for det er de virkelig ikke. Jeg vet at man ikke kan kreve at noen skal stille opp og at man ikke kan forvente dette, men skulle bare ønsket at dette kunne skjedd innimellom når jeg lufter hva jeg står i og hvordan jeg har det uten at jeg må komme med konkrete ønsker. Kanskje er det urimelig av meg..? Svigermor har vel passet minstemann en håndfull ganger iløpet av dette året og da en times tid etter jeg har spurt om hjelp til pass da jeg eks.hadde time hos tannlege. Når jeg nå i helga luftet litt hvordan jeg hadde det etter spørsmål fikk jeg bare de standard svarene om at faren var like aktiv, hvor mye hun hadde å stå i når barna hennes var små og at jeg må da bare gå og legge meg. Tror hun virkelig at jeg ikke har tenkt tanken? Blir også bare så provosert når mamma på telefonen sier at det går over og prøv å sov når han sover. Ja jeg vet, men det er faktisk ikke så lett å skulle stå i det alene dag ut og dag inn. Jeg luftet min frustrasjon for samboeren min i kveld. Han er fullstendig klar over at jeg har mye å stå i og har dårlig samvittighet for at han ikke kan bidra mer per nå. Han har slitt en del psykisk tidligere og dette er fortsatt sårbart så har ikke pushet han noe særlig. Da jeg sa at jeg synes det er litt rart at svigermor som bor i samme by aldri selv spør om hun kan hjelpe til med noe så sier han at han kan spørre. Kjenner at jeg får en dårlig følelse av at man må mase sånn når jeg mange ganger for uttrykk for hva jeg trenger. Uff dette ble langt.. Hva tenker dere, er jeg urimelig?
 
Jeg tenker svigerforeldre, eller foreldre for den saks skyld, er ulike. Noen tilbyr å hjelpe, noen står på døra i tide og utide, mens andre igjen holder seg i bakgrunnen til de blir spurt. Siden dine svigerforeldre er i den siste kategorien vil de nok aldri tilby seg sånn som du ønsker, men trenger en konkret forespørsel. Mine svigerforeldre er sånn. De vil ikke trenge seg på og det ligger nok litt i den familien at man ikke kommer med forespørsler, men venter til man blir spurt. Så tenker jeg også at det er mitt ansvar å spørre og ikke deres, det er ikke de som trenger hjelp eller deres ansvar å tolke hva som ligger mellom linjene. Mitt tips er å være tydelig og be konkret om hjelp.
 
Ja det har du helt rett i, hun er definitivt i den kategorien! Og du har nok også helt rett i at jeg er nødt til å være den som må spørre om hjelp til helt konkrete ting om det skal skje noe. Har nok bare hatt noen forhåpninger om at hun siden det høres ut som at hun kan kjenne igjen litt av utfordringene, kunne ha ønsket å bidra til å gjøre det annerledes for oss. Spurte også for litt siden om hun ville gjøre noe hyggelig sammen med oss en dag, dvs trilletur, men da var hun opptatt alle dagene tydeligvis og kunne kanskje møte oss til helgen. Er så sliten så synes jeg ser besteforeldre over alt om dagen, eks på trilletur om dagen, og det kjennes så sårt Men får nok bite i det sure eplet ja om noe skal skje.
 
Tillegg: hun er pensjonist så hun har ikke dagene fulle! Men hun har en hund som er utrolig lite selvstendig og som hun setter foran alt og er på lange turer med hver eneste dag.
 
Dette høres skikkelig slitsomt ut ja ❤️
Mine ærlige tanker er at du ikke skal trenge å be om konkrete ting fra samboeren din hele tiden, men jeg tror det er bedre å bare spørre om avlastning til helt spesifikke ting fra svigermor og evt din egen mor. Det er lenge siden de var i småbarnsfasen og sannsynligvis har de glemt en del, og vet kanskje ikke akkurat hva du behøver heller? Med både sviger og egne foreldre må jeg be om konkrete ting, jeg fikk det bedre etter jeg bare innfant meg med det. De blir faktisk alltid glade for å bli spurt og vil veldig gjerne hjelpe til :)
 
Takk for medfølelse. ❤️Er nok ikke lett å skulle vite hva jeg trenger nei. Så er nok nødt til å spørre konkret. Tror det jeg blir mest skuffet av er at jeg kunne ønsket meg at de var på tilbudssiden og i alle fall en gang i blant kunne ha spurt: er det noe jeg kan være til hjelp med? Føler at jeg blir påtrengende om jeg spør svigermor, noe jeg tror bunner i at hun ofte har avtaler med hunden (fysioterapeut, dyrlege, går lange turer m.m) og det ofte må planlegges. Men som dere sier så er foreldre og svigerforeldre forskjellige og det er jo ikke så mye man kan gjøre med det med unntak av hvordan man selv forholder seg. Er bare så sliten så vanskelig å klare å holde seg rasjonell ift det hele tiden..
 
Takk for medfølelse. ❤️Er nok ikke lett å skulle vite hva jeg trenger nei. Så er nok nødt til å spørre konkret. Tror det jeg blir mest skuffet av er at jeg kunne ønsket meg at de var på tilbudssiden og i alle fall en gang i blant kunne ha spurt: er det noe jeg kan være til hjelp med? Føler at jeg blir påtrengende om jeg spør svigermor, noe jeg tror bunner i at hun ofte har avtaler med hunden (fysioterapeut, dyrlege, går lange turer m.m) og det ofte må planlegges. Men som dere sier så er foreldre og svigerforeldre forskjellige og det er jo ikke så mye man kan gjøre med det med unntak av hvordan man selv forholder seg. Er bare så sliten så vanskelig å klare å holde seg rasjonell ift det hele tiden..
Kan ikke du spørre svigermor om hun kan ta med den minste på en av disse turene med hunden da? Eller si til henne at du hadde satt veldig stor pris på at hun tilbød seg det en gang i blant. Det høres ut som den perfekte anledning for deg å slappe av litt:)
 
Hatt det helt likt her. Var helt ødelagt de første årene, men heldigvis har samboer stilt opp hver eneste dag rett etter jobb. Jeg har klaget og uffet meg mye, men burde sikkert bedt om hjelp da ingen har tatt hintet. Foreldrene mine har heller ikke orket da gutten var så krevende og de påsto de var så gamle:rolleyes: De ville kun ha storebroren på overnatting. Nå som han er 4 år og ikke så krevende lenger, så er de litt mer interessert.
 
Kan ikke du spørre svigermor om hun kan ta med den minste på en av disse turene med hunden da? Eller si til henne at du hadde satt veldig stor pris på at hun tilbød seg det en gang i blant. Det høres ut som den perfekte anledning for deg å slappe av litt:)

Kan forsøke det, bare mye styr tidligere når vi har prøvd ved at hun sier at hun ikke vet hvordan vogna fungerer selv om jeg har vist henne det flere ganger, hvorpå hun kommer med kommentar om at da får hun spørre noen fremmede. Føler på måten hun sier det på at hun helst ikke vil. Men tror kanskje jeg må prøve igjen :)
 
Hatt det helt likt her. Var helt ødelagt de første årene, men heldigvis har samboer stilt opp hver eneste dag rett etter jobb. Jeg har klaget og uffet meg mye, men burde sikkert bedt om hjelp da ingen har tatt hintet. Foreldrene mine har heller ikke orket da gutten var så krevende og de påsto de var så gamle:rolleyes: De ville kun ha storebroren på overnatting. Nå som han er 4 år og ikke så krevende lenger, så er de litt mer interessert.
Godt å høre at det har blitt bedre for dere :)Her har dessverre svigermor ikke blitt noe bedre med årene for de to største, kun sammen med dem når vi også er det. Sier hun ikke tør ha dem med i bil. Svigersøster er også kronisk syk så hun har aldri hatt barna hjemme hos seg og har jeg spurt en sjelden gang om hun kunne hente i barnehagen så har jeg måttet ringe barnehage og fått dem til å gjøre sønnen vår klar da hun har måttet stå med hunden utenfor barnehagen. Så ikke så mye hjelp å få:( Tror nok som det ble skrevet tidligere i tråden at jeg nok må finne meg i at ikke alle stiller opp..
 
Godt å høre at det har blitt bedre for dere :)Her har dessverre svigermor ikke blitt noe bedre med årene for de to største, kun sammen med dem når vi også er det. Sier hun ikke tør ha dem med i bil. Svigersøster er også kronisk syk så hun har aldri hatt barna hjemme hos seg og har jeg spurt en sjelden gang om hun kunne hente i barnehagen så har jeg måttet ringe barnehage og fått dem til å gjøre sønnen vår klar da hun har måttet stå med hunden utenfor barnehagen. Så ikke så mye hjelp å få:( Tror nok som det ble skrevet tidligere i tråden at jeg nok må finne meg i at ikke alle stiller opp..
Det er tungt mens det står på, men deg blir bedre. Det er ingen trøst nå egentlig( jeg hata når folk sa det), men det ordner seg. Gjorde mye når min kunne begynne i bhg, men han sleit så med søvnen, så det tok lang, lang tid å «lære» han til å sove. Jeg hadde så store søvnproblemer pga han og følte det skulle tilte helt for meg. Sov aldri mer enn 1 time før jeg våknet igjen og slik var det hver natt i noen år.

Kan det være aktuelt med bhg da?
 
Kan forsøke det, bare mye styr tidligere når vi har prøvd ved at hun sier at hun ikke vet hvordan vogna fungerer selv om jeg har vist henne det flere ganger, hvorpå hun kommer med kommentar om at da får hun spørre noen fremmede. Føler på måten hun sier det på at hun helst ikke vil. Men tror kanskje jeg må prøve igjen :)
Skjønner det godt da, hvis det bare er unnskyldninger for å slippe.. men det skader ikke å prøve en tur til, så får det heller være hvis hun ikke vil:happy:
 
Det er tungt mens det står på, men deg blir bedre. Det er ingen trøst nå egentlig( jeg hata når folk sa det), men det ordner seg. Gjorde mye når min kunne begynne i bhg, men han sleit så med søvnen, så det tok lang, lang tid å «lære» han til å sove. Jeg hadde så store søvnproblemer pga han og følte det skulle tilte helt for meg. Sov aldri mer enn 1 time før jeg våknet igjen og slik var det hver natt i noen år.

Kan det være aktuelt med bhg da?

Han skal faktisk begynne i barnehage om en mnd så kan hende at det blir bra for både han og meg! Kjenner meg veldig igjen i det du beskriver. Vanskelig for min også å sovne selv (har vel aldri klart det til nå..), så spent på hvordan det blir i barnehagen. Kjenner jeg er helt på randen nå ift hva jeg klarer, er så sliten at jeg gjerne gråter når jeg har litt tid for meg selv, bare fordi jeg er sliten. Er ikke trist eller deprimert er bare trøtt og sliten. Men sånn kan det være å være småbarnsmor prøver jeg å si til meg selv så akkurat nå prøver jeg bare å ta en dag av gangen og prøver så godt jeg kan å se de lyspunktene som er iløpet av dagen.
 
Skjønner det godt da, hvis det bare er unnskyldninger for å slippe.. men det skader ikke å prøve en tur til, så får det heller være hvis hun ikke vil:happy:
Samboeren skal snakke med henne så får vi se om jeg får litt hjelp en dag :)
 
Han skal faktisk begynne i barnehage om en mnd så kan hende at det blir bra for både han og meg! Kjenner meg veldig igjen i det du beskriver. Vanskelig for min også å sovne selv (har vel aldri klart det til nå..), så spent på hvordan det blir i barnehagen. Kjenner jeg er helt på randen nå ift hva jeg klarer, er så sliten at jeg gjerne gråter når jeg har litt tid for meg selv, bare fordi jeg er sliten. Er ikke trist eller deprimert er bare trøtt og sliten. Men sånn kan det være å være småbarnsmor prøver jeg å si til meg selv så akkurat nå prøver jeg bare å ta en dag av gangen og prøver så godt jeg kan å se de lyspunktene som er iløpet av dagen.
Så bra han skal i bhg da:) Da kan du lade litt mens han koser seg der:) Det tok litt tid før bhg løste sovesituasjonen til gutten min, men de fant en veldig bra løsning til slutt. Etter det så løsnet mer og mer med søvnen også. De har fått til mer enn jeg har fått til med han:p
 
Så bra han skal i bhg da:) Da kan du lade litt mens han koser seg der:) Det tok litt tid før bhg løste sovesituasjonen til gutten min, men de fant en veldig bra løsning til slutt. Etter det så løsnet mer og mer med søvnen også. De har fått til mer enn jeg har fått til med han:p

Så godt å høre! Satser på at det blir slik med min også :pSkal tilbake i jobb når han skal i barnehage, men går ned til 80% i håp om få logistikk til å gå opp. Så håååper at jeg av og til kan klare å få et bittelite pusterom.
 
Så godt å høre! Satser på at det blir slik med min også :pSkal tilbake i jobb når han skal i barnehage, men går ned til 80% i håp om få logistikk til å gå opp. Så håååper at jeg av og til kan klare å få et bittelite pusterom.
Det hjelper mye å komme på jobb igjen også. Da har man faktisk pause og greier:p
 
Hjelper de største barna til med huset? Har du noen oppgaver til samboer som kan være hans oppgaver? Da slipper du å mase på han, å han har sine ting å gjøre :)
De største er så store at de kan gjøre litt rundt i huset, ha minsten på trilletur osv. bruk de du har rundt deg. Svigerforeldre og foreldre nå til dags har sitt eget liv de skal leve. Ikke sånn som før i tiden der de hjalp til med å oppdra unger.
 
Back
Topp