NV94

Blir kjent med forumet
Hei!

Jeg har ei datter på 3 år som startet på mellomstoravdeling etter sommerferien. De er mye ute og går turer ca 3 ganger i uka, noe jeg mener er flott men noe jeg også skjønner at den lille kroppen kan bli sliten av. Hun stortrives der og gleder seg til turdager.

Men … utfordringen er når vi kommer hjem.
Hun er så sliten, nærmest utmattet og blir et helt ugjenkjennelig barn. Gråter fra hun går inn døren, spiser ikke, kaster ting, raseriutbrudd… ja, lista er lang. Jeg savner henne så mye etter en dag på jobb og alt jeg vil er å kose og leke med henne. Men det får vi ikke til. Hun er så sliten at hun BER om å bli lagt. Så her har legging minka fra kl 19:00 til 17:30. Hun sovner ila noen minutter.

Hun har vært to dager hos foreldrene mine på dagtid, bare for å få en liten pause og ha det litt roligere rundt seg. Første dagen ville hun bare slappe av og lekte litt. Spiste godt.
Dag 2: full av energi. Hun var plutselig den energibomba jeg kjenner.

Nå vurderer jeg å gå ned i stilling for å være en dag eller to hjemme med henne, bare for at hun ikke skal bli helt utslitt. Hva skal jeg gjøre?? Har noen av dere supre-mammaer noen råd? Syns dette er forferdelig vanskelig (at hun skal ha det sånn) :(

Jeg har snakket med ped.leder i bhg og der sier de bare «jøss, vi merker ingenting av det. Hun er så lett å ha med å gjøre, full av energi, leker med alle, vil hjelpe voksne med alt hele tiden. Gleder seg til tur etc. Så her merker vi ikke det du sier skjer hjemme, men husk at det er mye inntrykk»….
Det hjelper jo meg …. Ingenting??

Hjelp :(
 
Vi hadde samme problem i den alderen. Forklarte for bhg. De la tilrette for skjermet tid for barnet mitt en gang i løpet av dagen hvor kun noen få barn gjorde noe inne eller de hadde en hvilestund på gulvet med dempet belysning og lydbok.
Det hadde kjempestor effekt for vår gutt som gikk fra å være i fullstendig meltdown fra vi kom hjem til å være seg selv igjen.
De minste ungene er ikke i stad til å roe ned seg selv og finne øyeblikk hvor de skjermer seg selv fra inntrykk - det må de som jobber i barnehagen hjelpe til med mener jeg :)
 
Vi hadde samme problem i den alderen. Forklarte for bhg. De la tilrette for skjermet tid for barnet mitt en gang i løpet av dagen hvor kun noen få barn gjorde noe inne eller de hadde en hvilestund på gulvet med dempet belysning og lydbok.
Det hadde kjempestor effekt for vår gutt som gikk fra å være i fullstendig meltdown fra vi kom hjem til å være seg selv igjen.
De minste ungene er ikke i stad til å roe ned seg selv og finne øyeblikk hvor de skjermer seg selv fra inntrykk - det må de som jobber i barnehagen hjelpe til med mener jeg :)
Tusen takk! Skal foreslå det! Godt råd <3
 
Vi har samme problemet her med 3-åringen. Han sovner i bilen på vei hjem, er sint og kranglete og kommer ikke helt til hektene igjen før det nærmer seg leggetid, om han i det hele tatt får humøret opp igjen. Noen dager er bedre og noen verre. Dette skjedde vel en liten stund etter han kom på storavdeling og begynte å droppe luren. de har turdag stort sett hver dag og går ofte ganske langt. Nekter å sove i bhg nå, men er stuptrøtt og sliten på ettermiddagen. Håper det går seg til etterhvert.. :wideyed:
 
Hei!

Jeg har ei datter på 3 år som startet på mellomstoravdeling etter sommerferien. De er mye ute og går turer ca 3 ganger i uka, noe jeg mener er flott men noe jeg også skjønner at den lille kroppen kan bli sliten av. Hun stortrives der og gleder seg til turdager.

Men … utfordringen er når vi kommer hjem.
Hun er så sliten, nærmest utmattet og blir et helt ugjenkjennelig barn. Gråter fra hun går inn døren, spiser ikke, kaster ting, raseriutbrudd… ja, lista er lang. Jeg savner henne så mye etter en dag på jobb og alt jeg vil er å kose og leke med henne. Men det får vi ikke til. Hun er så sliten at hun BER om å bli lagt. Så her har legging minka fra kl 19:00 til 17:30. Hun sovner ila noen minutter.

Hun har vært to dager hos foreldrene mine på dagtid, bare for å få en liten pause og ha det litt roligere rundt seg. Første dagen ville hun bare slappe av og lekte litt. Spiste godt.
Dag 2: full av energi. Hun var plutselig den energibomba jeg kjenner.

Nå vurderer jeg å gå ned i stilling for å være en dag eller to hjemme med henne, bare for at hun ikke skal bli helt utslitt. Hva skal jeg gjøre?? Har noen av dere supre-mammaer noen råd? Syns dette er forferdelig vanskelig (at hun skal ha det sånn) :(

Jeg har snakket med ped.leder i bhg og der sier de bare «jøss, vi merker ingenting av det. Hun er så lett å ha med å gjøre, full av energi, leker med alle, vil hjelpe voksne med alt hele tiden. Gleder seg til tur etc. Så her merker vi ikke det du sier skjer hjemme, men husk at det er mye inntrykk»….
Det hjelper jo meg …. Ingenting??

Hjelp :(
Har dere hatt foreldresamtale i barnehagen? Evt be om ett møte med ped.leder eller styrer. For dette ville jeg absolutt tatt opp igjen og forklart at det faktisk er så ille at du vurderer om du må gå ned i stilling for å skjerme barnet. For sånn skal det ikke være.

Barna har også rett på hviletid i barnehagen, det står veldig tydelig i rammeplanen så her må de klare å tilrettelegge for at de barna som trenger det for får muligheten til hvile. Det er mange ulike måter de kan organisere det på.

Det vil nok gå seg til etterhvert som barnet blir større, men er jo synd om barnet blir så sliten at den begynner å mislike barnehagen før det skjer.

Hilsen ped.leder på 3-6års avdeling.
 
Oi,dette hørres ikkje kjekt ut. Har du spurt andre foreldre om deiras ungar og e så slitne på ittemidagen? Kansje det ikkje e så lurt å var sååå lenge ute fleire dagar. I barnehagen eg jobber er det kvilestund på alle avd. De store har lesestund, hørre på rolig musikk eller eventyr, ungane ligge på matter på golvet. Kvilestund vare 15-30 min, komme an på koss rolige ungane e.
De minste sove ute i vogn.
 
Vi hadde samme problem nå tidligere i høst. Her er løsningen at 3 åringen sover 1 time etter lunsj i barnehagen. Da holder hun ut helt til legge tid. Barnehagen tar også med vogna hennes (og vognene til et par andre 3 åringer som også sover) på tur.
 
Hei! Hvordan går det?
Jobber selv som pedleder, og her må jeg si at pedlederen burde tilrettelegge for jenta deres! Og når hun kun er tre år så kan det hende hun burde få lagt seg 30 min nedpå? Det vet jeg mange gjør :) Masse lykke til <3
 
Har dere hatt foreldresamtale i barnehagen? Evt be om ett møte med ped.leder eller styrer. For dette ville jeg absolutt tatt opp igjen og forklart at det faktisk er så ille at du vurderer om du må gå ned i stilling for å skjerme barnet. For sånn skal det ikke være.

Barna har også rett på hviletid i barnehagen, det står veldig tydelig i rammeplanen så her må de klare å tilrettelegge for at de barna som trenger det for får muligheten til hvile. Det er mange ulike måter de kan organisere det på.

Det vil nok gå seg til etterhvert som barnet blir større, men er jo synd om barnet blir så sliten at den begynner å mislike barnehagen før det skjer.

Hilsen ped.leder på 3-6års avdeling.
Vi skal ha utviklingssamtale om noen dager. Jeg skal ta det opp, selv om jeg tar det opp ved levering og henting (flere ganger i uken)..
Jeg har foreslått at de skal legge henne litt før og separere henne og en til som sover, siden de holder hverandre våkne. Og det gjorde det så nå får hun sove en times tid Merker bedring ved at de gjør det sånn. Får håpe det holder seg slik og at det ikke er «tilfeldig» de siste dagene.

Jeg merker fortsatt at hun er veldig sliten når hun våkner og bare vil sove, enda hun sover 14-15 timer. Så vi har begrenset helgaktiviteter, slik at hun får hentet seg inn. Litt kjedelig, men merker hun syns det er godt..

Takk for fint innspill <3
 
Hei! Hvordan går det?
Jobber selv som pedleder, og her må jeg si at pedlederen burde tilrettelegge for jenta deres! Og når hun kun er tre år så kan det hende hun burde få lagt seg 30 min nedpå? Det vet jeg mange gjør :) Masse lykke til <3
Det går bedre etter at jeg foreslo at de skulle legge henne tidligere og separere henne fra den andre gutten som sover (de holder hverandre våkne haha)…

Men helgaktiviteter blir det ikke noe av, da hun må hente seg inn og vil bare kose/være hjemme/leke på rommet sitt etc…

Sover 13-14-15 timer ila en dag/natt, fortsatt veldig sliten på morgenen og vil sove mer. Skal ha utviklingssamtale snart, så må bare se om det blir bedre ved at de legger henne tidligere og hvordan hun er om dagen. Men skal selvfølgelig ta det opp … igjen … <3
 
Back
Topp