Utslett/tørr hud

Iris1

Andre møte med forumet
Hei! Babyen her virker tørr i huden i ansiktet og hodebunnen. Jeg har smurt litt med olje, apobase og locobase, det virker som det hjelper noe. Noen som har mer erfaring med dette og hva som funker? Jeg håper ikke det er allergisk eksem. Jeg ammer og han har også hatt litt melke utslett, men dette er noe annet. Både røde tørre flekker og litt brun skurv i hodebunn.

Hei! Babyen her virker tørr i huden i ansiktet og hodebunnen. Jeg har smurt litt med olje, apobase og locobase, det virker som det hjelper noe. Noen som har mer erfaring med dette og hva som funker? Jeg håper ikke det er allergisk eksem. Jeg ammer og han har også hatt litt melke utslett, men dette er noe annet. Både røde tørre flekker og litt brun skurv i hodebunn.
Skurven trenger du ikke tenke på, spør du meg. Forsvinner i de fleste tilfeller. Fjernet det med olje og kam på førstemann da hu var tre år, fordi det var så synlig og mye, men gjorde ikke noe med mellomste. Minste har så vidt begynt å få det nå.

Hva tror du kan være årsaken? Det er gjerne årsaken du bør «fjerne», fremfor bare å symptombehandle med kremer og oljer. Forslag til årsaker: klor, for hyppig vask/bading, såpe, krem/olje, mat/drikke du inntar, tørr luft mm. Allergener er én ting, men mat kan også inneholde mye som ikke er naturlig og som man kan bli syk av. Mesteparten av immunforsvaret sitter i tarmen. En rik og sunn tarmflora gir bedre immunforsvar. Tarmbakterier overføres fra deg til babyen gjennom melka.

Hvor lenge har babyen hatt det? Kan det hjelpe å la være å smøre en stund? Kanskje kroppen lettere forstår hva den må gjøre for å fikse det selv? Har du hørt med helsesykepleier?

Vi opplevde litt tørrhud med minstemann, da holdte det med noen dråper olje i badevannet (vi brukte solsikkeolje som vi bruker til matlaging). Vi fikk anbefalt av HS å ikke bruke såpe eller fuktighetskrem når de er så små fordi det kan virke mot sin hensikt. Er det eksem, da kan du sikkert ta det opp med fastlegen, fordi det finnes behandling.

Skurven trenger du ikke tenke på, spør du meg. Forsvinner i de fleste tilfeller. Fjernet det med olje og kam på førstemann da hu var tre år, fordi det var så synlig og mye, men gjorde ikke noe med mellomste. Minste har så vidt begynt å få det nå.

Hva tror du kan være årsaken? Det er gjerne årsaken du bør «fjerne», fremfor bare å symptombehandle med kremer og oljer. Forslag til årsaker: klor, for hyppig vask/bading, såpe, krem/olje, mat/drikke du inntar, tørr luft mm. Allergener er én ting, men mat kan også inneholde mye som ikke er naturlig og som man kan bli syk av. Mesteparten av immunforsvaret sitter i tarmen. En rik og sunn tarmflora gir bedre immunforsvar. Tarmbakterier overføres fra deg til babyen gjennom melka.

Hvor lenge har babyen hatt det? Kan det hjelpe å la være å smøre en stund? Kanskje kroppen lettere forstår hva den må gjøre for å fikse det selv? Har du hørt med helsesykepleier?
Takk for svar! Det var egentlig helsesykepleier som foreslo krem, de sier vel forskjellige ting. Kan jo gi det litt tid uten smøring og se om det kommer seg, kanskje det bare er en overgang. Det skjer vel mye både i min og hans kropp ennå, han er 7 uker nå. Det begynte for ca 2 uker siden. Han reagerer ikke på ull ellers på kroppen, men jeg kan kanskje prøve noe annet enn ullue også. Takk for forskjellige tips i forhold til mat. Jeg drikker både surmelk og biola innimellom. Ellers variert kost.

Er skurv et tegn/symptom på at det er noe baby ikke tåler? Jeg visste ikke at skurv hadde noe "årsak", da jeg trodde det var en helt vanlig ting som skjer med mange babyer, uten årsak:bag:

Er skurv et tegn/symptom på at det er noe baby ikke tåler? Jeg visste ikke at skurv hadde noe "årsak", da jeg trodde det var en helt vanlig ting som skjer med mange babyer, uten årsak:bag:
Skurv er vel helt vanlig ja ☺️. Babyen her har også noe utslett/tørr hud, det var egentlig ang. det jeg spurte om. Nå virker det allerede litt bedre, jeg smurte han en gang etter bad i går, følte for det . Men den ene ullua han har hatt tror jeg er litt kløende, så det kan hende det er den som har skylda

Nei, skurv er ikke noe problem. Derfor skriver jeg heller ikke at det skal årsaksbehandles. Med sønnen min trengte jeg ikke gjøre noe. Med datteren min fjernet jeg det ved 3 års alder siden det var så tykt lag og det var tynt med hår i det området.

Men hun skrev noe om et utslett i ansiktet. Siden helsesykepleier anbefaler krem for dette, antar jeg det ikke er skurv babyen har i ansiktet. Alle utslett har en årsak. Fjerner du bare symptomet, og ikke årsaken, er det stor risiko for at det kommer tilbake.

Ville kjøpt talgkrem fra Symre, finn kremer uten så mange ingredienser :Heartbigred kan det være reaksjon på ull?

Back
Topp