Utslett rundt munnen

anines

Elsker forumet
Har en 1,5 åring som har hatt utslett rundt munnen siden nov/des. Både helsesøster og barnehageansatte mener det er smokkeutslett, men jeg er litt usikker siden det har vært der så lenge, og at han stort sett bare bruker smokk når han legger seg (med mindre han er syk feks). Har tenkt litt på eksem, men det er liksom ikke tørt og sårt, og virker heller ikke til at det plager han.

Kommer kanskje ikke så godt frem på bildet, men det er masse prikker tett i tett og som sagt ikke sårt eller noe sånn. Noe som vet hva dette kan være?
ImageUploadedByBV Forum1458290268.936630.jpg

Sånn har min også. Hun er snart 5. Begynte i vinter. Kommer og går men er ikke like ille som det på bildet.

Sånn har min også. Hun er snart 5. Begynte i vinter. Kommer og går men er ikke like ille som det på bildet.
Har du vært hos legen eller noe for det? Sitter hos legen selv nå, så tenkte jeg kunne vise bilde og se hva han sier. Selvom det kanskje ikke er så lett å se ut i fra det, men verdt et forsøk!

Har du vært hos legen eller noe for det? Sitter hos legen selv nå, så tenkte jeg kunne vise bilde og se hva han sier. Selvom det kanskje ikke er så lett å se ut i fra det, men verdt et forsøk!

Har ikke det siden det ikke er der hele tiden. Men var hos tannlegen og hun sa det kunne være herpes. Men syntes det høres litt rart ut også.

Har ikke det siden det ikke er der hele tiden. Men var hos tannlegen og hun sa det kunne være herpes. Men syntes det høres litt rart ut også.
Hm, ja da burde det vel blitt blemmer som væsker osv? Legen mente at det kanskje var eksem, og at smokkeutslett også er en type eksem, fordi huden blir irritert osv og da reagerer. Fikk beskjed om å prøve å smøre med fet krem morgen og kveld og se hvordan det funker, evt prøve en veldig mild kortison krem om det ikke bedrer seg med vanlig krem etter en stund.

Perioral dermatitt?
Min eldste har det, mest plaget i vinterhalvåret. Smører med "rozex" som vi fikk med legen.

Perioral dermatitt?
Min eldste har det, mest plaget i vinterhalvåret. Smører med "rozex" som vi fikk med legen.
Hmm, noe av det jeg fant når jeg søkte kunne kanskje ligne. Men står at det er utslett rundt munnen med fri sone nærmest munnen, og det er det ikke her. Leste også at det blir verre ved å smøre fete kremer osv på? Var det jeg fikk beskjed om å prøve å starte med, så finner vel kanskje fort ut om det blir verre eller ikke?

Vet du hva det kommer av?

Hmm, noe av det jeg fant når jeg søkte kunne kanskje ligne. Men står at det er utslett rundt munnen med fri sone nærmest munnen, og det er det ikke her. Leste også at det blir verre ved å smøre fete kremer osv på? Var det jeg fikk beskjed om å prøve å starte med, så finner vel kanskje fort ut om det blir verre eller ikke?

Vet du hva det kommer av?
Jeg hadde prøvd fete kremer først, hjelper ikke det hadde jeg bedt om å få prøve rozex. Da finner du fort ut hva det (ikke) er, tenker jeg.

Slik jeg har forstått det er det ingen grunn til, så jeg vet ikke.

Vesla mi har sånt når hun sutter mye eller er snørrete. Bruker Natusan repair (liten tube med grønn skrift) som jeg kjøper på kiwi og meny. Den klisser ikke og trekker fort inn, så vi trenger ikke fet krem der :)

Eksem (Peru Oral dermatitt eller "barneeksem"). Sånn har jenta vår på 2 hatt av og på i hele vinter. Smører med reseptfri hysrokortison krem i de verste periodene, og holder ved like med en god krem. Hudlegen min godkjente faktisk at jeg smurte med min gr3 kortisonkrem hvis det var veldig hissig. Er selv atopiker med mye eksem, så dette er ikke vanskelig å skjønne hvor hun har fra. Mest når hun er forkjølet og slever mye rundt smokken.

Min ble slik rundt munnen da han spiste tomatsaus (makrell i tomat, pasta/pizzasaus, ketchup osv). Vi droppet tomatprodukter en stund, og da forsvant det:)

Back
Topp