Utslett på babyen - noen som har erfaring?

Emmy3

Glad i forumet
Lille pjokken vår har i lengre tid nå hatt en del tørre, røde flekker rundtom på kroppen og de siste uken har det blitt mer og mer [:(]
Nå er han rødlig, tørr og/eller 'ru' i huden nesten overalt (mage, rygg, bryst, bak på beina).

Vi skal ta det opp med legen på 1-års kontrollen som er snart. Men er det noen som har noe gode tips til hva vi kan prøve å gjøre eller ikke gjøre selv forløpig??
Tenker at det kan være noe han spiser eller drikker, er det noe spesielt barn i denne alderen kan reagere på? Frukt, kumelk, brød...?!
Vi har også prøvd ut ull vs bomull inntil huden og å bytte til Neutral vaskemiddel. Ikke noe sikre tegn på at det har funket.

Kan legge til at det ikke virker som det plager han selv, han klør ikke på det eller noe!
Selv hadde jeg ganske sart hud når jeg var liten, så er ikke så overrasket over at også J har det.

Mario blir slik av kulda han, vi bruker en god litt tykk krem, så er det borte til dagen etterpå. Kommer mer desto kaldere det er ute...

det er ikke eksem da? syns det virket litt mye hvis han har det litt over hele kroppen? J.E har litt tørre flekker rundt albuene og han har hatt litt på magen tidligere, men ikke mer enn at det bare er litt tørr og slitt hud. smører med en krem for ekstra tørr hud.

Har litt her og synes ikke det hjelper med a krem. Hun klør på det også. Men vi skal inn til kontroll med det store fødselsmerke på hudklinikken på SUS neste uke, så tenkte å spørre om de flekkene hun har i samme slengen[:D]

Men kan kulden virke sånn på hele kroppen?
Han er ikke så veldig mye ute når det er veldig kaldt heller.

Kan være noe eksem ja, men jeg ser ikke forskjell nå på eksem, utslett, elveblest, osv...
Vi smører han hver morgen og kveld, og noen ganger oftere og...men ser ikke ut til å hjelpe så mye lengre [&:]

ORIGINAL: Ymi

Men kan kulden virke sånn på hele kroppen?
Han er ikke så veldig mye ute når det er veldig kaldt heller.

Kan være noe eksem ja, men jeg ser ikke forskjell nå på eksem, utslett, elveblest, osv...
Vi smører han hver morgen og kveld, og noen ganger oftere og...men ser ikke ut til å hjelpe så mye lengre [&:]
Her hjelper det kun m kuldekrem på flekken på kinnet, men den kommer og går hele tiden. Den på magen klør hun på uansett. Jeg har heller ikke snuppa så mye ute. Tror kulden kan spille inn, men lurer på om det er noe annet[8D]

Snuppa vår og har vært tørr i huden og enkelte type "flekker", klarer ikke å beskrive dem, men vi ble anbefalt av HS og bruke en krem som heter apobase krem, fåes kjøpt på apoteket, står under hudpleie. Tror i grunn det er en litt tykk krem, men vet ikke om det er noe spesielt med den. Vi smører morgen og kveld og hun er blitt så fin i huden.

ORIGINAL: baby feb 10

Snuppa vår og har vært tørr i huden og enkelte type "flekker", klarer ikke å beskrive dem, men vi ble anbefalt av HS og bruke en krem som heter apobase krem, fåes kjøpt på apoteket, står under hudpleie. Tror i grunn det er en litt tykk krem, men vet ikke om det er noe spesielt med den. Vi smører morgen og kveld og hun er blitt så fin i huden.

Takk for tips! [:)]

Tobias bei født med en sånn tørr/rød flekk ved øret. Og det klødde tydeligvis, så legen skrev ut kortison-krem som e smør på når han e plaga.
Da går det 1 døgn så e han fin igjen.

Leo er plaga av akkurat det samme, hudlegen mente det var atopisk eksem, men både helsestasjonen og fastlegen mener det ikke ser sånn ut. Han har hatt dem i snart 6 mnd, og det blir bare flere. De ser rett og slett ut som forstadiet til vannkopper.

Jeg blir hvertfall ikke noe smartere..

ORIGINAL: Jenta112

Leo er plaga av akkurat det samme, hudlegen mente det var atopisk eksem, men både helsestasjonen og fastlegen mener det ikke ser sånn ut. Han har hatt dem i snart 6 mnd, og det blir bare flere. De ser rett og slett ut som forstadiet til vannkopper.

Jeg blir hvertfall ikke noe smartere..

Ja har tenkt tanken at det kan minne om mini-vannkopper utbrudd.. men er jo ikke det.. så smartere blir vi ikke her heller [&:]

Synes det høres ut som atopisk eksem, det har begge mine eldste hatt. Begge mine har også vokst det av seg, selv om Liam på 3 får en del utbrudd enda.
Har du prøvd å bytte vaskemiddel/skyllemiddel? Da var mye gjort her, vi kan kun bruke Neutral eller Blenda, og kun Neutral eller Comfort sensitiv skyllemiddel.

Ellers så smører vi med Hydrokortison for å ta det verste, og så en god og feit krem som Locobase til det forsvinner.

ORIGINAL: **Tonje**

Synes det høres ut som atopisk eksem, det har begge mine eldste hatt. Begge mine har også vokst det av seg, selv om Liam på 3 får en del utbrudd enda.
Har du prøvd å bytte vaskemiddel/skyllemiddel? Da var mye gjort her, vi kan kun bruke Neutral eller Blenda, og kun Neutral eller Comfort sensitiv skyllemiddel.

Ellers så smører vi med Hydrokortison for å ta det verste, og så en god og feit krem som Locobase til det forsvinner.

Ja vi har byttet til kun Neutral vaskemiddel og tøymykner, men ikke så lenge siden da, så gjenstår jo å se om det kan gjøre noe forskjell!
Takk for innspill [:)]

bare sånn for moro skyld, tok du svineinfluensa vaksina? Kan vi skylde på den? :P

Her hadde han en god del utslett når han var litt mindre. Barnelegen mente at det kunne være et forløp til atopisk eksem, så vi måtte følge med det, spesielt med tanke på at pappaen har det samme, bare at han fikk det i voksen alden. [:-] 

Han sa ihvertfall at vi kunne smøre med f.eks Locobase og evt. kortison hvis det ble verre. Det ble heldigvis bedre, så vi gjorde ikke noe særlig mer med det.

Håper dere får svar på det når dere skal på kontroll. [:)]

Back
Topp