Utslett på arm

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Er det noen her som kan mye om utslett?
Min datter på 2,5 år klør. Hun har hatt et utslett på ene albuen i en ukes tid. Vi har kjøpt fuktighetskrem som skulle være kløedempende på apoteket, men det har ikke endret seg før nå. Nå har det blitt mørkerødt. Det er bittesmåe røde prikker, ingen væskende prikker som vannkopper, og har nå spredt seg til innsiden av albuen og.
Hun klør seg også litt på resten av kroppen, uten at det er noen form for utslett der. Og hun har klaget litt over av fingrene hennes gjør vondt, selv om det ikke er noen tegn til at noe skulle være galt der.

Jeg vurderer å dra til legen med henne i morgen siden salven ikke hjelper, men er det kanskje litt hysterisk?
Er utslettet kanskje bare et symptom på en barnesykdom eller noe?
Jeg har googlet litt, men jeg finner ikke noe utslett som begynner på utsiden av albuen, og de bildene jeg finner passer ikke helt. Elveblest har på en måte for store prikker i forhold til det lillemor har.

:anyone

Atopisk eksem finner man typisk i albueområdet og det er også vanlig i knehaser. Gutten min fikk det over hele kroppen ved inntak av kumelk (melkeproteinallergi). Det begynner som små, røde prikker og det klør veldig. Kan det være det? Er hun vanligvis tørr i huden?

Jeg synes ikke du er hysterisk om du tar henne med til lege. Skulle det være atopisk eksem eller lignende er det greit å få det konstatert. Håper det kommer seg uansett :)

Atopisk eksem finner man typisk i albueområdet og det er også vanlig i knehaser. Gutten min fikk det over hele kroppen ved inntak av kumelk (melkeproteinallergi). Det begynner som små, røde prikker og det klør veldig. Kan det være det? Er hun vanligvis tørr i huden?

Jeg synes ikke du er hysterisk om du tar henne med til lege. Skulle det være atopisk eksem eller lignende er det greit å få det konstatert. Håper det kommer seg uansett :)

Hun har utslett i ansiktet som legen på helsestasjonen kalte atopisk eksem. Det blomstrer ved inntak av syrlige frukter, sikkel og ketchup, og sannsynligvis andre ting også. Men det er ikke prikker, det er mer store områder som er helt røde. I år sover hun ikke ute i vogna i barnehagen, og nå er det ikke så ofte hun får utbrudd.

Kan begge være atopisk eksem?
Hun kjennes ikke tørr ut, men hun har vært litt plaget med kløe før også. Men da har det blitt lindret av fuktighetskrem og har ikke vistes på huden. Vi begynte med krem da hun klødde på seg sår på ryggen, som ble borte med krem.
Lillemor er veldig glad i melk og melkeprodukter. Om hun reagerer på kumelk, finnes det noe alternativ? Er laktosefrie produkter bra?

Tusen takk for svar, det er kjempefint å få en pekepinn på hvilken retning vi skal tenke i :)

Hadde glatt gått til legen . Er selv atopiker er og uten behandling lan det bli verre og smertefullt (hvis det er dette det er).
Uansett bra å få lege til å sjekke det.

Hadde glatt gått til legen . Er selv atopiker er og uten behandling lan det bli verre og smertefullt (hvis det er dette det er).
Uansett bra å få lege til å sjekke det.

Takk for svar. Hvilken behandling kan man få?

Forskjellige kremer og i noen tilfeller kortisonkremer hvis det blir veldig mye.
Noen ganger hjelpende å kutte ut ting i kostholdet og man bør overhodet ikke bruke såpe på kropp og være forsiktig med håndsåpe. Bruke små mengder såpe og ikke så veldig varmt vann. Klappe seg tørr og ikke gnikke.
Jeg bruker dusjolje og håndolje fra eucerin istedet.

Hun har utslett i ansiktet som legen på helsestasjonen kalte atopisk eksem. Det blomstrer ved inntak av syrlige frukter, sikkel og ketchup, og sannsynligvis andre ting også. Men det er ikke prikker, det er mer store områder som er helt røde. I år sover hun ikke ute i vogna i barnehagen, og nå er det ikke så ofte hun får utbrudd.

Kan begge være atopisk eksem?
Hun kjennes ikke tørr ut, men hun har vært litt plaget med kløe før også. Men da har det blitt lindret av fuktighetskrem og har ikke vistes på huden. Vi begynte med krem da hun klødde på seg sår på ryggen, som ble borte med krem.
Lillemor er veldig glad i melk og melkeprodukter. Om hun reagerer på kumelk, finnes det noe alternativ? Er laktosefrie produkter bra?

Tusen takk for svar, det er kjempefint å få en pekepinn på hvilken retning vi skal tenke i :)

Det kan sikkert utarte seg forskjellig, hos min sønn og flere av barna jeg jobber med er det vanlig at det begynner med røde prikker som så utvikler seg til hissige, røde områder. Slik du beskriver huden hennes kan det høres ut som eksem, synes jeg, men det er jo ikke så godt å si. Gutten min er ikke tørr hele tiden, men kan fort bli det om vi ikke passer på å smøre godt i kaldt vær og etter bad. Ull kan også forverre eksemen.

Når det gjelder kumelk er det noen som reagerer på laktose og da er det laktosefrie/reduserte produkter som gjelder. Hos andre, som sønnen min, er det melkeproteinet som forårsaker problemene og da nytter ikke annet enn å unngå melk helt, både som drikke og ingrediens i noen form. Det er imidlertid ganske vanlig at små barn med den type allergi kan vokse det av seg, det har min gjort. Det trenger selvsagt ikke være dette som gir datteren din eksem, i og med at du nevner over at hun har reagert på syrlige frukter o.l. I disse juletider kan hun kanskje ha fått i seg klementin eller noe annet hun har reagert på? Dersom du likevel skal til legen og det blir tale om atopisk eksem kan det være greit å få tatt en blodprøve - bare for å utelukke, om ikke mer :) Lykke til, håper dere finner ut av det :)

Min første tanke var også atopisk eksem.

Jeg hadde som lita, og i voksen alder kom det plutselig tilbake for fullt på akkurat samme sted som din lille. Utsiden av albuen.
Jeg fikk også i ansiktet da, rundt ene øyet.

Fikk også mye på hendene, de ble tørre og sprakk lett opp. Hadde dype revner på fingrene på det verste.

Ikke dumt med legetime nei.

Min første tanke var også atopisk eksem.

Jeg hadde som lita, og i voksen alder kom det plutselig tilbake for fullt på akkurat samme sted som din lille. Utsiden av albuen.
Jeg fikk også i ansiktet da, rundt ene øyet.

Fikk også mye på hendene, de ble tørre og sprakk lett opp. Hadde dype revner på fingrene på det verste.

Ikke dumt med legetime nei.
Huff, høres veldig smertefullt ut :-(

Kan høres ut som atopisk eksem eller evnt psoriasis, men disse opptrer som regel ikke hos samme person.
Så om hun allerede har atopisk i ansiktet vil jeg nok tro det er det.
Ville bedt om henvisning til en hudlege, da de har litt bedre kunnskap om det enn en vanlig lege.
Håper dere får noe som hjelper :)

Skulle jo dra til legen i dag, men utslettet var mye bedre i morges. Avventet det litt, og ble enig med barnehagen om å ikke gi henne klementin. Etter barnehagen hadde utslettet blitt enda bedre, så da avventer vi enda lenger. Kutter ut klementin og appelsin nå, Hun har ikke klaget over vondt i dag. Krysser fingrene for at klementinen er synderen, noe det ser ut til at det er :)

Back
Topp