Utslett... Hva kan det være?

Superchips

Glad i forumet
Gutten min (han ble 2 i mai) har den siste uka fått utslett på beina, rumpa og hendene. Det går helt fra hoftene og ned på tærne, men på overkroppen er det kun på hendene. Utslettet er små røde prikker nedover leggene (som knappenålshoder nesten) og på føttene og rumpa (litt større, men ikke store), og på hendene er det større røde blemmer med hvitt inni, ser nesten ut som små vannblemmer, samt noen sånne som han har på føttene. Han har ikke mye utslett heller, det har blitt litt mer siden han fikk det, men ikke mye. Vet det har gått litt vannkopper i bhg, men han er ikke plaget av utslettet, de klør vist ikke, og gjør ikke vondt på annen måte. Ikke er han dårlig på noen annen måte heller, allmenntilstanden er helt fin. Hva tror dere dette kan være?

Hmm jeg vet ikke , har du prøvd å google bilder av utslett og se der? Kan det være noe barnesykdom av et slag? Siden han er fin i formen ellers?

har du sjekka om han har noe i munn? kan jo være munn og fotsyke? vesla mi hadde det i våres. var spnn "epidimi" i bhg..

Skal se i munnen hans i morgen, har ikke sett noe mens vi har pusset tenner, men jeg har jo ikke sett spesielt etter det heller. Hadde det bare vært de små røde prikkene hadde det vært greit, men blir litt mer usikker når han har de «vannblemmene» i tillegg.

ta en titt imorgen ;) ellers så kan du jo prøve å google munn og fotsyke for å se om utslettene ligner?? syns ihvertfall det hørtes veldig likt ut 

Min har nettopp hatt munnhåndfot-syken (eller hva den heter hehe)
Der starta det under rumpa og litt på beinene, før det kom på hendene og under føttene og så et par, så de helt tilfeldig, i munnen. Det var masse små prikker, noen store, og blemmene var på føttene og i hånda(flere, inkl. lege, sa til meg at vannkopper ikke kommer i hånda) Han var helt fin, bare litt småsutrete, men ellers sutrete og ikke noe feber. Det gjorde tydeligvis vondt et par ganger, da hyyylskrek han og sa masse au men gikk over etter ti minutter også gjorde det kanskje ikke vondt før etter 12 timer. Såå - det kan jo være det! Google det, og se på bilder, man ser det fort!:-)

Ligner en del på munn-hånd-fot-utslett ja... Bør han til legen da? Ser at dette er noe ufarlig som går over av seg selv, men...

Superchips skrev:
Ligner en del på munn-hånd-fot-utslett ja... Bør han til legen da? Ser at dette er noe ufarlig som går over av seg selv, men...

Er jo greit å få bekreftet hva det er da, selv om det ikke finnes noen kur.
Men pass deg, munn, hånd, fot-syken er smittsom, og det er utrolig smertefullt å få det i munnen.
Jeg og eldstemann hadde det da han var 1 år. Ingen av oss åt vel mat på nesten en uke.
Verste jeg har opplevd, aldri vært så dårlig før.

sønnen min var ikke plaget av vannkopper i det hele tatt, ikke kløe ikke feber ikke noe han hadde bare masse prikker

Hmmm, jeg har jo ei blemme på innsiden av kinnet når jeg kjenner etter... Håper ikke evt.  lillesøster får det:/ Vi får vel ta en tur til legen tenker jeg. Takk for svar *Hva skulle man gjort uten bv*

Vi har fått beskjed om at det har gått munn-hånd og -fotsyke i bhg til sønnen vår, og mistenker at han også har fått det. Han har hatt litt feber (38-39), men gikk fort over. Før det var han litt plaget med tørr hoste en natt eller to. I går blusset det opp med utslett/blemmer. Fra kneet og ned til foten er det ganske mye, litt oppover på lårene, og litt på hendene/et par på armene. Han har alltid vært plaget med tørr hud, og jeg har mistenkt atopisk eksem (ikke fått dette bekreftet hos lege enda). Trodde kanskje det var det som kom nå (plutselig, men mulig pga han hadde spist appelsin), men når jeg så denne tråden kom jeg på at denne sykdommen har gått i barnehagen de siste ukene, og det er svart smittsomt!!

Hånd-, fot- og munnsyken! Snuppa har nettopp hatt det, selv om jeg mistenker at hun slapp billig unna. Ikke noe feber, selv om det kan oppstå, og lite utslett. Det går over av seg selv, og det er ingenting man kan gjøre. Hvis barnet spiser lite, så gjerne frist med noe kaldt og lindrende.

Back
Topp