Utslett.. helt brått..**OPPDATERT TOPP** *masse bilder*

TonjeJenta

Forumet er livet
VIP

En liten oppdatering i ny farge. Hun fikk en kvart zyrtec altså på tirsdag. Alt vekk onsdag morgen. Dro i barnehagen.. alt som normalt. Hjem... normalt... Kunne se noen bittesmå utslett på kvelden men lot det være. Det var altså i går. 

Også kommer i dag... Ho var litt trøtt... ville ikke ha på bleie. Løp rundt som en tulling... tissa på teppet sitt på rommet og gulvet og sklei i det... :-P ble dobbelt så sur (ho altså). Og fikk ho på badet og vaska ho... og ho klarer å hive seg utfor stellebordet mens jeg tar på bleie..fanget ho ja. Men da oppdaget jeg også når jeg la henne opp igjen.. Røde merker på beina. Hun har følsom hud.. så det kan være røde merker fra da hun falt på rommet i sitt eget tiss... eller fra at jeg fanget henne. Hun får lett røde merker, men de går fort over. Ingen hull på huden selvfølgelig......

Poff... og det kom "elveblest" der de røde merkene var. Så virker som om hun får utslett av slag og skader i huden. Det høres jo helt villt ut, men virker som en allergisk reaksjon. I dag hadde de ingen råd på helsetelefonen. Legen min/hennes er i møte hele dagen, så må ringe legevakt i ettermiddag om det blir problemer. Men hun spiser, sover, er blid (når hun ikke er trøtt da) sover normalt om nattan..... 

Har heldigvis tatt bilder hele veien... for disse som kom nå forsvant like fort som "slagmerker" gjør på henne generellt.... etter en halvtime var elveblesten borte og jeg kunne bare se litt røde merker. Jeg forstår ingenting.. og det gjør ingen andre heller.
Der hun hadde de avlange utsletta her om dagen er det bittesmå skraper... men ikke alle steder hun fikk utslett... så kan ha vært tilfeldig da.

------------------------

Jenta vår har brått i dag fått utslett... 

Oppdaget først en "blemme/boble/vabler" da jeg tok av sokkene hennes sånn midt på dagen. Hun brød seg ikke om den.. men jeg trodde det kunne være et stikk så smurte på aloe vera. Den forsvant.. men da vi kom fra butikken hadde hun brått tre stk nedenfor kneet.. smurte på der og, og tenkte hun kunne ha vært borti brennesle.. Forsvant... Men etter endel timer bare kom flere og flere, og de jeg hadde smurt bort kom også tilbake.

Har snakket med helsetelefonen vi har i forbindelse med forsikringa hennes.. og ble anbefalt å gi henne en halv zyrtec eller etter vekt da. Hun har vel fått i seg en kvart som stemmer ganske bra til hennes alder. Det hadde ikke gått bort før legging, men smurte henne igjen... og jeg må si at det virkelig ser ut som allergisk reaksjon. Men hun har ikke fått i seg noe hun ikke har fått i seg tidligere..... og vi har ikke bytta noe vaskemidler eller noe. 

Har bilder da.... de fleste var runde... brått de siste hun har fått siste timen er avlange... kjemperart!!! Aldri sett før.. Men hun klør ikke eller bryr seg om de.. 

Jeg sliter mye med elveblest, og jeg syns det ligner det.

Om det blir verre/mer utslett eller hun blir tungpusta, bør du ta hun med til legevakt.

syns også at det ligner på elveblest

Jeg har hatt elveblest og det jeg husker er at det klør noe vanvittig... aldri hatt avlange utslett. Men jeg også tror det er elveblest eller noe slikt. Hun har fått allergitablett, men fikk beskjed om å følge med om hun fikk feber eller lign. Da skulle jeg kontakte lege... og det gjør jeg selvfølgelig. Hun er forkjølet og holder på å få opp en tann. Eneste endring fra i går... er at hun har fått appelsinjuice og smøreost med salami i.. men har jo fått begge deler tidligere. Ja... hun har mot normalt spist mat da... kanskje kroppen har fått sjokk? :-P

Selv om man bruker produkter man har brukt i lang tid, så kan man plutselig bli allergisk. F.eks mot vaskepulver! Må legge til jeg synes det kan ligne elveblest.

LilleBolle! skrev:
Selv om man bruker produkter man har brukt i lang tid, så kan man plutselig bli allergisk. F.eks mot vaskepulver! Må legge til jeg synes det kan ligne elveblest.

Vi har aldri brukt noe annet enn Neutral og holder oss langt vekk fra parfyme o.l.
Men tja.... kan være leverpostei eller salami da kanskje. Må nesten bare følge med.
Hun fikk appelsinjuice... men ene første vabblet kom før vi kjøpte appelsinjuicen. 

Men leverpostei har hun spist i barnehagen og, og hjemme i går.... så er vel bare salami da som hun har fått nå som hun ikke har fått på lenge (i smøreosten)...

Så håper det er borte i morgen, også skal jeg holde henne unna det hun har fått i dag en stund fremover... og se om det kommer tilbake eller ei. Heldigvis sovnet hun fort.... men smurte henne inn med aloe vera 2 ggr før legging for å være sikker. ;-)

^BolleIOvnen skrev:
Jenta mi får slikt utslett når hun spiser appelsin og andre sitrusfrukter. Hun ble bare plutselig allergisk mot det.

Såpass.... klør hun på utsletta hun får da?

ser ut som elveblest, var slik gutten her ble bare enda være da han reagerte på antibiotikan han fikk

Slike kan eldstemann og søsteren min få når de klør seg, og så går det bort igjen =) 

Elveblest. Ganske sikker. Mine klør ikke alltid. Lillegutt hadde sånne i vinter, men han klødde heller ikke. Glorie "urticaria", så står det masse som kan utløse elveblest. Varme/kulde feks.

Forresten, jeg reagerer også sånn på myggestikk.... men da klør det no j******! Og blir hovent og vondt. Fikk dobbel albue i sommer, og ene dagen fikk jeg ikke på sko pga et stikk på ankelen....

Klatremus Lillemann skrev:
Forresten, jeg reagerer også sånn på myggestikk.... men da klør det no j******! Og blir hovent og vondt. Fikk dobbel albue i sommer, og ene dagen fikk jeg ikke på sko pga et stikk på ankelen....

Ja sånne kan jeg få og. Blir sjeldent stikki heldigvis. 
Men dette er ikke stikk. Og grenser for hvor mange mygg vi har inni stua her hos oss :))
Så tror nok på elveblest som ikke klør som nevnt her. Og var vel det jeg trodde selv og... men så greit å vise bilder og høre andres erfaring... for får ikke vist bilder via tlf til helsetelefonen liksom :)

TonjeJenta skrev:

^BolleIOvnen skrev:
Jenta mi får slikt utslett når hun spiser appelsin og andre sitrusfrukter. Hun ble bare plutselig allergisk mot det.

Såpass.... klør hun på utsletta hun får da?

Klødde og var ukomfortabelt.. hadde i hele ansiktet.. (midt på julaften før middag)

På magen og rygg og ben, ja alleveier... samme vabler som på bildet ditt, bare MYE mer... Dette kom etter litt for mange klementiner..

dytt

er helt likt sånn som gutten min ser ut når han har allergisk reaksjon, og han verken klør eller bryr seg om det, om ikke det går vekk, så ring legen igjen, kan plutselig begynne på innsiden av kroppen og hovne opp...

*Xc1t3* skrev:
er helt likt sånn som gutten min ser ut når han har allergisk reaksjon, og han verken klør eller bryr seg om det, om ikke det går vekk, så ring legen igjen, kan plutselig begynne på innsiden av kroppen og hovne opp...

Det var helt vekk i dag faktisk. Så jeg får bare prøve meg frem. Har iallefall bildene av utsletta og får loggført det hos legen vår, så blir hun fulgt opp om det kommer oftere. Sur som ei pædde er ho i dag når ho stod opp ihvertfall, ganske som normalt :-D Sovet godt har hun gjort og. 

Kan se noen smårisp i huden der de lange utsletta var på ene beinet, men det har hun jo ofte... men ikke de andre plassene... så det burde jo være noe hun har spist ihvertfall. 
Så da ser vi ann og sender i barnehage som normalt :)

Jeg tenker elveblest. Det ser ikke likedan ut hos alle, men det vet du sikkert siden du har hatt det selv:)

Hadde et barn i bhg som hadde fått elveblest, det så virkelig ille ut, men det barnet klødde ikke. H*n sa det ikke klødde da vi spurte også.

Mathea får elveblest når det er kaldt ute. Hu reagerer på selve kulda. Så hun får prikker også blir det avlangt etter ei lita stund. Hu sier det ikke klør, heldigvis. Hun får masse utslett på hele kroppen. Vi trodde først det var melk hu reagerte på, for kom når hu begynte og drikke vanlig melk. men viste seg og være kulda.

Neline får det av sitrusfrukter. Så hun kan hverken få frukter, juice eller andre prudukter det er sitrusfrukter i. Håper dere finner ut av hva hu reagerer på.

Back
Topp