Utslag på blod og leukocytter i urinprøve?

lillparven

Glad i forumet
I dag fikk jeg utslag på blod (+1) og leukocytter (+2) i urinprøven på kontroll. Var på laben etter selve legetimen, og skulle gå ut og vente på beskjed fra legen. Om litt kom hun fra laben ut med beskjed fra legen om at dette var OK. Fikk ingen nærmere forklaring. Er det andre som har fått utslag, og hvordan ble det eventuelt fulgt opp? Ble litt bekymra for UVI eller noe, jeg, siden det var (svakt) utslag på begge deler. Burde de ikke ha sendt prøven til dyrkning for sikkerhets skyld? Bør vel stole på at legen vet når tiltak er påkrevet og ikke, men... :confused: Jeg er nok blant dem som gjerne vil ha gode forklaringer fra legen! :)
 
Hadde +4 på leukocytter og spor av blod i urinen igår jeg. Venter fremdeles på svar fra legen. De skulle sette prøven til dyrkning. Bah...
 
jeg hadde leucocytter i urinprøve 2 ganger hos jm, levert kontrollprøve hos legen begge ganger som var helt fin, men han sendte til dyrking uansett for sikkerhetsskyld. Hadde ingenting, men greit at alt taes ekstra alvorlig nå :)
 
Da burde den sendes til dyrkning. Jeg hadde 1+ på leukocytter sist å ingen symptomer på uvi, men den ble sendt inn likevell, og viste oppvekst av bakterier. Bedre å få den sjekket en å anta det ikke er noe ;-)
 
Jeg hadde blod (+1) på hver urinprøve hele forrige svangerskap. Det samme nå. Hatt urinveisinfeksjon denne gangen og da slo blodet ut mye høyere sammen med eggehvite i urinen. Spor av blod alene i liten mengde er ganske så normalt
 
Takk for svar, dere. Hm, litt forvirrende, dette... Jeg skal tilbake om to uker for å ta antistoff-blodprøve (pga Rh-), kanskje jeg bør ta med ny urinprøve og be dem sjekke da? Hvis det ikke er dumt å la eventuelle ting skure og gå, da? Uff, eller kanskje jeg burde ringe legen og spørre... Irriterende å føle seg som en masekopp - siden hun hadde gitt beskjed om at alt var OK, mener jeg...
 
Jeg fikk selv utslag idag på urinrpøven på leukocytter og protein samt noe høyt blodtrykk som etterhvert ble "godkjent" av legen etter 4. forsøk. Legen min lurte på om det kunne vær en forurenset prøve men hun vil ha meg inn igjen neste uke for ny kontroll just in case.
 
Kan være noe, men så lenge du ikke kjenner noe så gjør de ikke noe.

Hadde selv 3 + i laucocytter og 2+ i blod, ble ikke satt til dyrking. Men dette var hos JM. Fikk utslag på proteiner på tirsdag, skal tilbake om to uker for ny urinkontroll.

Men ta med neste gang. Kjenner du noe før går du før å sjekker det.
 
Kan være noe, men så lenge du ikke kjenner noe så gjør de ikke noe.

Hadde selv 3 + i laucocytter og 2+ i blod, ble ikke satt til dyrking. Men dette var hos JM. Fikk utslag på proteiner på tirsdag, skal tilbake om to uker for ny urinkontroll.

Men ta med neste gang. Kjenner du noe før går du før å sjekker det.
Høres ut som en god plan! Skjønner det kan være vanlig med div. utslag uten at det trenger å være noe galt på ferde, så da tar jeg det med ro inntil videre. :) Bra du skal følges opp med ny sjekk!
 
Last edited:
Jeg fikk selv utslag idag på urinrpøven på leukocytter og protein samt noe høyt blodtrykk som etterhvert ble "godkjent" av legen etter 4. forsøk. Legen min lurte på om det kunne vær en forurenset prøve men hun vil ha meg inn igjen neste uke for ny kontroll just in case.
Bra hun følger deg opp!
 
Jeg hadde blod (+1) på hver urinprøve hele forrige svangerskap. Det samme nå. Hatt urinveisinfeksjon denne gangen og da slo blodet ut mye høyere sammen med eggehvite i urinen. Spor av blod alene i liten mengde er ganske så normalt
Ok. Så leukocytter slo ikke ut da du hadde UVI? Jeg har hatt negative prøver hele veien fram til nå, derfor jeg stusser litt. Men kan jo bare være skjøre slimhinner og evt. litt forurensning...
 
Ok. Så leukocytter slo ikke ut da du hadde UVI? Jeg har hatt negative prøver hele veien fram til nå, derfor jeg stusser litt. Men kan jo bare være skjøre slimhinner og evt. litt forurensning...

Hun nevnte ikke leukocytter på telefonen, hun sa det var høyt utslag på blod i urinen og eggehvite (proteiner), så det sammen med symptomer på uvi gjorde at jeg fikk antibiotikakur.
 
Back
Topp