Utskeielser --> mat

MariaS

Forumet er livet
VIP
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberlykke 2016
♡Julekulene 2021♡
Når du føler at du skeier ut, hva spiser du og hvor mye spiser du? Gjerne kom med flere eksempler :)

Jeg prøver å slanke meg. Har slitt/sliter med overspising og dårlig kosthold.
Har vært kjempeflink den siste mnd, veid maten min/telt kalorier, holdt søtsakene til et minimum og vært mer aktiv.
Som har resultert i -5 kg på vekta. Wohoo!

Men jeg merker jo selvfølgelig at psyken min vil ha meg til å spise mer, og gjerne da usunt. Jeg sliter med å forstå hvordan "normale" folk har det i forhold til mat liksom. Hva er normalt, og hvor unormalt er mitt eget forhold til mat (med tanke på overspising). Jeg leser ofte på produktene jeg skal spise om hva 1 porsjon f.eks er, og jeg er genuint overrasket over hvor små enkelte porsjoner er :bag:
Nå liker jeg ikke Kvikklunsj, men visste du at 1 porsjon er 2 av de 4 stripene i pakken f.eks? :wacky:
Og jeg merker at jeg er mer gretten pga ting jeg må kutte ned på/prøve å holde meg unna. Vaner er vanskelige å endre gitt..

Ta f.eks sjokoladekake da, som er igjen etter bursdagsselskap hjemme hos deg.
Koser du deg med et lite stykke når kvelden kommer, eller kan du finne på å ta et stooort stykke for å skeie ut? Eller holder du deg helt unna?
(*bytt ut sjokoladekake med noe som er aktuelt for deg)

Jeg forholder meg ikke til en porsjon nei.

En porsjon potetgull er vesentlig mindre enn jeg spiser når jeg koser meg.

Og ja, jeg spiser hele kvikklunsjen. Eller trolig mer smågodt enn hva VG i går viste meg er like mye kalorier som en middag.

Jeg har egentlig ganske dårlig selvkontroll, og er sikkert ikke helt normal. Men jeg har siden jeg ble sendt på hjemmekontor i mars 2020, altså på drøyt 3 år, gått ned nesten 10 kg. Og er derved helt normalvektig.

Jeg klarer ikke kutte ut sånne usunne ting. Men jeg spiser mindre. Jeg kuttet ut frokost da jeg ble sendt på hjemmekontor. Den pleide jeg spise når jeg kom på kontoret (og fra høst til påske inkliderte den en stor kopp kakao) men hjemme glemte jeg det og siden har jeg ikke begynt igjen. Jeg spiser mindre til middag enn jeg pleide. Men, jeg klarer ikke kutte ut snacks.

Jeg er normalvektig og for meg handler det om balanse. Spiser alt av godteri og snacks, stort sett mer enn én porsjon hvis jeg først gjør det. Spiser sjelden frokost i hverdagen, i så fall en bolle müsli eller Wasa sandwich. Til lunsj spiser jeg ofte salat. Siden du har telt kalorier vet du jo at man kan spise ganske store mengder grønnsaker uten at det er noe problem. Middag spiser vi sammen. Svært sjelden take-out. Prøver fisk minst to ganger i uken. Da kan jeg spise f.eks én filet og masse grønnsaker. Poteter av vanlig størrelse spiser jeg sjelden mer enn én av, uansett middag. Men så spiser jeg saus. Sandefjordsmør er en favoritt :) tror balanse er nøkkelen. Du må finne ut hva som er viktigst for deg å unne deg :)

Jeg er normalvektig og for meg handler det om balanse. Spiser alt av godteri og snacks, stort sett mer enn én porsjon hvis jeg først gjør det. Spiser sjelden frokost i hverdagen, i så fall en bolle müsli eller Wasa sandwich. Til lunsj spiser jeg ofte salat. Siden du har telt kalorier vet du jo at man kan spise ganske store mengder grønnsaker uten at det er noe problem. Middag spiser vi sammen. Svært sjelden take-out. Prøver fisk minst to ganger i uken. Da kan jeg spise f.eks én filet og masse grønnsaker. Poteter av vanlig størrelse spiser jeg sjelden mer enn én av, uansett middag. Men så spiser jeg saus. Sandefjordsmør er en favoritt :) tror balanse er nøkkelen. Du må finne ut hva som er viktigst for deg å unne deg :)
Ja, jeg har alltid vært glad i grønnsaker, og lasser på med det fremfor annet tilbehør :)
Jeg har i flere år overspist, men har fått kontroll på middagsmengden nå i alle fall (merker at magesekken har krympet og at jeg fortere blir mett).
Men så har jeg i årevis også kost meg med noe godt på kveldstid med mannen, og det er den verste vanen å bli kvitt.
Som overspiser, så vil hodet at jeg f.eks spiser en halv plate (12 biter) Freia når jeg tar meg det. Ikke 3 biter slik en porsjon er liksom.. Og det er da jeg kjenner at jeg blir grinete, for jeg synes ikke 3 biter er "nok" og at det da bare blir bortkasta å i det hele tatt spise den sjokoladen. Som igjen gjør meg mer grinete, for jeg har jo lyst på den forbaska sjokoladen :hilarious:

Back
Topp