Utsette forsøk

Mammalaila

Glad i forumet
Hei dere :)

Jeg er litt i tenkeboksen om vi skal utsette neste forsøk til høsten. Dvs innsett av fryst blasto. Jeg skal egentlig begynne på progynova eller hva det heter og no vaginal tabletter når jeg får mensen igjen i midten av februar, men vurderer om jeg skal høre om å få det utsatt til høsten. Grunnen til det er at jeg vil ned i vekt først. Jeg sliter skikkelig med at jeg har lagt på meg så mye, og det kommer jo ikke akkurat til å bli bedre ved en eventuell graviditet. Hvor lenge kan et egg være fryst før vi må bruke det? Noen som vet?

Hei dere :)

Jeg er litt i tenkeboksen om vi skal utsette neste forsøk til høsten. Dvs innsett av fryst blasto. Jeg skal egentlig begynne på progynova eller hva det heter og no vaginal tabletter når jeg får mensen igjen i midten av februar, men vurderer om jeg skal høre om å få det utsatt til høsten. Grunnen til det er at jeg vil ned i vekt først. Jeg sliter skikkelig med at jeg har lagt på meg så mye, og det kommer jo ikke akkurat til å bli bedre ved en eventuell graviditet. Hvor lenge kan et egg være fryst før vi må bruke det? Noen som vet?
Hei, et embryo kan ligge fryst i flere år. Men mest av alt kommer dette an på klinikken offentlig eller privat. Jeg ventet et halvt år en gang da jeg gikk privat, trengte å finne motivasjonen for en siste runde og finne meg selv uten fokus på å være eggprodusent..

Litt usikker på offentlig..

Hei! Offentlig er der 5 år de beholder embryoene. Forutsatt at de offentlige følger samme regler rundt om.

Gjør det som føles riktig for deg, ingen skam å vente litt om du trenger det.

Har fått beskjed om at fryste egg må brukes innen 5 år både offentlig og privat. Mener det står på kontrakten om nedfrysning hvor lenge eggene kan være nedfryst før de blir destruert

Hei! Offentlig er der 5 år de beholder embryoene. Forutsatt at de offentlige følger samme regler rundt om.

Har fått beskjed om at fryste egg må brukes innen 5 år både offentlig og privat. Mener det står på kontrakten om nedfrysning hvor lenge eggene kan være nedfryst før de blir destruert
5år er fastsatt av bioteknologiloven.

Hei, et embryo kan ligge fryst i flere år. Men mest av alt kommer dette an på klinikken offentlig eller privat. Jeg ventet et halvt år en gang da jeg gikk privat, trengte å finne motivasjonen for en siste runde og finne meg selv uten fokus på å være eggprodusent..

Litt usikker på offentlig..

Okay, men da gjør ikke noen måneder noe :) Jeg er offentlig, på st.olavs.
Kjenner på at vi bare har ett egg på frys, og at jeg vil at forutsetningen for å lykkes skal være bedt mulig. Uttaket var for min del så innmari vondt, at jeg ser ikke for meg å gjøre det igjen med det første. Så vil gjøre de forberedelsene jeg kan for at det skal sitte denne gangen :) Samtidig som jeg vil ha et fint svangerskap uten å føle på vekta jeg legger på meg :rolleyes: For kiloene kommer fort når jeg er gravid :rolleyes::D

Okay, men da gjør ikke noen måneder noe :) Jeg er offentlig, på st.olavs.
Kjenner på at vi bare har ett egg på frys, og at jeg vil at forutsetningen for å lykkes skal være bedt mulig. Uttaket var for min del så innmari vondt, at jeg ser ikke for meg å gjøre det igjen med det første. Så vil gjøre de forberedelsene jeg kan for at det skal sitte denne gangen :) Samtidig som jeg vil ha et fint svangerskap uten å føle på vekta jeg legger på meg :rolleyes: For kiloene kommer fort når jeg er gravid :rolleyes::D

Jeg ville sjekket med st .Olav for hvordan de stiller seg til dette først før du går i gang med det. Mener riksen ikke var happy for folk som utsatte forsøk. Men kjekt å begrunne det med at du ønsker å legge tilrette for mest mulig optimal forhold..:-)

Jeg utsatte forsøk noen måneder på riksen fordi det passet dårlig ned jobb å være sykemeldt, og det gikk helt fint. Og du har jo enda bedre grunn!

Jeg ville sjekket med st .Olav for hvordan de stiller seg til dette først før du går i gang med det. Mener riksen ikke var happy for folk som utsatte forsøk. Men kjekt å begrunne det med at du ønsker å legge tilrette for mest mulig optimal forhold..:)

Ja, men samtidig syns jeg det er rart om det skal være et problem når det er snakk om fryseforsøk. Er jo ikke satt noen dato ettersom man venter på mens osv. Men har ikke helt bestemt meg enda. Går litt opp og ned oppi huet :oops: Har jo fryktelig lyst til å bli gravid helst i går :rolleyes:

Jeg utsatte forsøk noen måneder på riksen fordi det passet dårlig ned jobb å være sykemeldt, og det gikk helt fint. Og du har jo enda bedre grunn!

Ja, syns det er rart om det skulle være noe problem egentlig.. Men jeg har ikke bestemt meg enda. Har så lyst til å bli gravid, så vil jo at det skal skje fortest mulig og liksom :rolleyes:

Ja, syns det er rart om det skulle være noe problem egentlig.. Men jeg har ikke bestemt meg enda. Har så lyst til å bli gravid, så vil jo at det skal skje fortest mulig og liksom :rolleyes:

Hos riksen handlet det om venteliste og kl til behandling. Men sjekk.du kan jo ringe privat og høre om deres erfaringer. På Spiren har flere jobbet på st.olav

Da jeg hørte til OUS i 2015 var regelen at om man ikke hadde vært i kontakt med klinikken på 12 måneder så ble man avsluttet. Altså kunne jeg jo fritt velge hvilken mens jeg ville ringe inn, men det er jo selvsagt ikke garantert at man får plass på akkurat den mensen man ringer inn om man ikke har tatt kontakt på 6 måneder. Jeg ser på hjemmesiden at for søskenforsøk så må man ta forsøket innen 6 måneder, men jeg finner ingenting om dette med 12 måneder som altså var regelen der før. :)

Back
Topp