Utsette barnehagestart

M+A=baby

Forumet er livet
Marsboerne
VIP
Sommerfuglene 2017
Vi har fått plass i barnehagen fra 1. august, men vurderer å vente med start til 1. september. Noen som vet om det går ann å søke om utsettelse og slippe å betale for august?
Det er kommunal barnehage om det har noe å si.

Det tviler jeg nok på. Her er det hvertfall stort press på plassene, så får man plass må den betales for. Men du kan fint betale for en måned uten å bruke plassen.

Du må nok betale. Med mindre det ligger noen store grunner bak som gjør at det kan tas opp til vurdering. Men spørs om det hjelper. Hvertfall når det bare er snakk om 1 mnd.

Vi søkte fra plass fra 14/9. Fikk fra 1/8, og det sto ganske klart at vi måtte betale fra den datoen. :/

Her er det ikke mulig, men man kan fint betale for plassen og så ikke bruke den med en gang.

Når frøkna skulle i barnehage fikk jeg plass fra 1/8 og jeg trengte den ikke før 1/2, kunne fint la Vær å bruke den men måtte betale alle mnd...

Du kan utsette oppstart til når du vil, men så lenge de ikke kan gi noen andre plassen så må du betale. Du kan jo alltids høre om det tilfeldigvis er et barn i den bhg som skal slutte i aug/sept.

Her i Oslo er det såpass press på plassene at de faktisk krever at plassen tas i bruk også, ikke bare betales. Har også noe med at de skal skape et godt miljø i barnegruppa og planlegger tilvenning slik at barna skal bli godt kjent og sammensveiset før de begynner barnehageåret skikkelig. De tar selvsagt tilvenninger dersom det kommer nye barn senere også, men tilvenning av et nytt barn vil gå ut over hvordan dagene legges opp for de andre barna også.

Men ofte kan man snakke med styrer og si at man kan "stå til disposisjon" dersom noen andre av de nye barna ønsker å starte tidligere, og evt bytte oppstartsdato til senere i august. De tar aldri tilvenning av alle de nye samtidig første august, men sprer dem utover måneden. Dersom de da vet at dere gjerne vil starte senere, og noen andre vil starte før, så kan man stokke om litt. Vi hadde gitt beskjed om at vi gjerne ville starte så tidlig som mulig, men hadde fått plass fra 13.august først. 31.juli fikk vi telefon hvor de spurte om frøkna kunne tenke seg å begynne 1.august likevel. Det sa vi selvsagt ja til. Da kunne vi også ta litt kortere dager i starten siden vi hadde "regnet med" å måtte være hjemme to uker til.

Det kan jo være en løsning for dere også, å heller ta en rolig oppstart med f.eks bare noen timer om dagen de første ukene.

Her i Oslo er det såpass press på plassene at de faktisk krever at plassen tas i bruk også, ikke bare betales. Har også noe med at de skal skape et godt miljø i barnegruppa og planlegger tilvenning slik at barna skal bli godt kjent og sammensveiset før de begynner barnehageåret skikkelig. De tar selvsagt tilvenninger dersom det kommer nye barn senere også, men tilvenning av et nytt barn vil gå ut over hvordan dagene legges opp for de andre barna også.

Men ofte kan man snakke med styrer og si at man kan "stå til disposisjon" dersom noen andre av de nye barna ønsker å starte tidligere, og evt bytte oppstartsdato til senere i august. De tar aldri tilvenning av alle de nye samtidig første august, men sprer dem utover måneden. Dersom de da vet at dere gjerne vil starte senere, og noen andre vil starte før, så kan man stokke om litt. Vi hadde gitt beskjed om at vi gjerne ville starte så tidlig som mulig, men hadde fått plass fra 13.august først. 31.juli fikk vi telefon hvor de spurte om frøkna kunne tenke seg å begynne 1.august likevel. Det sa vi selvsagt ja til. Da kunne vi også ta litt kortere dager i starten siden vi hadde "regnet med" å måtte være hjemme to uker til.

Det kan jo være en løsning for dere også, å heller ta en rolig oppstart med f.eks bare noen timer om dagen de første ukene.
Her er det annerledes, det er veldig god dekning på barnehageplasser, faktisk så mye at i fjor var det hele avdelinger som sto tomme.
Og så begynner alle 1. august, det er 14 1-åringer som skal på to avdelinger. Virker som litt kaos i starten.
Vi skal ha ferie i august, så hadde vært kjekt å slippe å betale og i tillegg få kontantstøtte for august.

Tror den eneste måten du får et godt svar for dere, er å kontakte barnehagen dere har fått plass i. Evt også barnehagekontoret i kommunen. De vet jo mer om hvordan forholdene akkurat der du bor :)

Tror den eneste måten du får et godt svar for dere, er å kontakte barnehagen dere har fått plass i. Evt også barnehagekontoret i kommunen. De vet jo mer om hvordan forholdene akkurat der du bor :)
Jeg ringte akkurat barnehagen:) Dessverre må vi betale ja. Sure penger, kanskje mest det med kontantstøtten.

Jeg ringte akkurat barnehagen:) Dessverre må vi betale ja. Sure penger, kanskje mest det med kontantstøtten.
Enig, jeg hadde også ønsket kontanstøtte i august pga ferie.

Dere får kontantstøtte for august.
Får kontantstøtte til og med den måneden de begynner i barnehagen.
Så september får dere ikke kontantstøtte. Slik har det vært med mine to tidligere i hvert fall :)

Sånn blir det her neste år! Men vi må betale for plassen for å beholde den.

Back
Topp