Dere som har valgt å ikke ha barnet i barnehagen fra 1 år - hvordan ser dagene deres ut? Åpen barnehage? Lek med andre? Rolige dager hjemme?
Og hvordan løser dere det mht økonomi?
Mye hjemme egentlig, og akkurat nå om dagen går vi litt på veggen fordi mini hungrer etter andre barn og leke med, men jeg har ikke klart å finne noen arena med ettåringer han kan leke med som passer. Det har dog gått fint helt til nå, 16 mnd. Dagene ser sånn ut nå:
Står opp mellom 6-7 deretter frokost
Går ut og leker, eller er inne. Lillegutt elsker å holde på med husarbeid, så vi gjør gjerne klesvask og oppvask sammen. Han står på stol og er med og "lager" mat med oss, eller gir meg rene ting fra oppvaskmaskina.
Rundt 10.30/11 spiser vi lunsj
12- ca 14.00 sover
Eller lur blir det å spise lunsj 2, gå ut en tur og leke, og lage middag.
Av inneaktkvkteter liker han også puslespill og vannmaling, klossebygging, rote i skuffer med kluter og lese bøker.
Han hadde vært veldig klar for korte dager i bhg et par dager i uka nå tror jeg, men plassen vår er fra august. Har tenkt å prøve å ta han med i svømmehallen snart, så kanskje det kan bli en aktivitet vi gjør en gang i uka. Også håper jeg det blir flere barn på lekeplasser/stranda utover sommeren
Men frem til nå synes jeg han har hatt det veldig fint hjemme med oss og noe før 16mnd ville vi Ikke hatt han i bhg, men fra siste par ukene har vi tydelig sett at han virkelig hadde hatt godt av lekekamerater på egen alder.
Åpen bhg åpner av alle ting så seint som 10.30 og det er jo rundt da vi spiser lunsj, også skal han sove kort tid etter. Vi må kjøre bil dit og han kan absolutt ikke sovne i bilen for da er hele luren ødelagt. Også stenger åpen bhg 15 men fra 14.30 er det sjelden barn der uansett, så da rekker vi det ikke når han våkner rundt 14 heller.