Utseende og arv

V123

Glad i forumet
Jeg har naturlig mørke brunt hår, blå øyne og lys i huden men blir fort brun om sommeren. Har alltid hatt veldig mørkt hår, hadde dette som barn også. Min far har mørkt/svart hår, blå øyne og litt mørk i huden. Min mor har lys brunt hår og blå øyne. Min mann er halvt norsk og halvt latino. Moren hans er fra sør amerika. Så min mann har mørkt/svart hår, brun grønne øyne og litt mørk i huden, slik at det er tydelig at han er «blanding». Hans far har «kommune grå» hårfarge, blå øyne og lys i huden. Moren har svart hår, brune øyne og mørk i huden, du ser at hun er fra sør amerika.
Men siden vi begge er mørke har vi fått lyse barn. Mørke blondt hår, blå øyne og lys i huden. Han minste er litt mørkere i huden enn han eldste. Men det er mange som har kommentert at vi har fått så lyse barn (bare positive kommentarer altså), at det er litt rart med tanke på at vi har mørke trekk begge to.
Nå venter vi nr. 3 så veldig spent på om h*n blir mørk eller lys. Ikke at det spiller noen rolle :) Dere som har barn fra før, hvilke hårfarge, øyefarge og hudtone har deres barn?

Ser hva du mener.

Min mann er halvt asiatisk (kinesisk "rase") og det er litt spennende å se om asiatiske trekk dukker opp.

Omtrent alle i min familie har grå/blå øyner men hårfarge går fra mellomblond/stawberryblond til svart. Jeg selv er stawberryblond. Jeg er og dritblek, type kan telle på en hånd hvor mange som jeg har møtt som er lysere enn meg.
Faren til min mann er blond og har blå øyne. Min mann har svart og stivt hår, og brune øyne. Asiatisk øyeform og hårvekst (lite sjegg å spore).

Førstemann er kjempe asiatisk, men brune øyne med asiatisk øyeform. Han har gulbrun hud. Et unntak er at han har min hårfarge.

Andremann er prikk lik meg og veldig norsk. Lys lys lys hud, blå øyne. Med unntak av at håret ser ut til å bli stivt svart. Nå er han bare 2 mnd så kan forandre seg forsatt.

De få som har sett andremann synes det er spesielt at de er så omvente.

Tror forresten alle prater om hvor de forskjellige trekkene kommer fra, men at det blir ekstra spennende når du har noe særegent. F.eks asiatrekk for oss, og lyse barn og mørke foreldre for dere. Søskenbarnet mitt har lignende med rødt hår. Hun er stawberryblond som heller mot mellomblond, mens ungene er kraftig rødhåret. Ingen i hans eller hennes familie er det rødt hår, men rødskjær i hennes familie. Det er litt gøy.

Vi har ei blond og blåøyd jente. Jeg er mørkhåret, har brune øyne og tåler sommersola bedre enn mannen min. Han er mørk blond/lys brun og har blå øyne. Så hun har nok arvet hans trekk, selv om hun ikke ligner så mye på noen av oss. :)

Jeg har naturlig mørke brunt hår, blå øyne og lys i huden men blir fort brun om sommeren. Har alltid hatt veldig mørkt hår, hadde dette som barn også. Min far har mørkt/svart hår, blå øyne og litt mørk i huden. Min mor har lys brunt hår og blå øyne. Min mann er halvt norsk og halvt latino. Moren hans er fra sør amerika. Så min mann har mørkt/svart hår, brun grønne øyne og litt mørk i huden, slik at det er tydelig at han er «blanding». Hans far har «kommune grå» hårfarge, blå øyne og lys i huden. Moren har svart hår, brune øyne og mørk i huden, du ser at hun er fra sør amerika.
Men siden vi begge er mørke har vi fått lyse barn. Mørke blondt hår, blå øyne og lys i huden. Han minste er litt mørkere i huden enn han eldste. Men det er mange som har kommentert at vi har fått så lyse barn (bare positive kommentarer altså), at det er litt rart med tanke på at vi har mørke trekk begge to.
Nå venter vi nr. 3 så veldig spent på om h*n blir mørk eller lys. Ikke at det spiller noen rolle :) Dere som har barn fra før, hvilke hårfarge, øyefarge og hudtone har deres barn?
Nå kan jo hårfargen endre seg med alderen. Mørk blond kan lett svinge over til brun. Men joda, arvemateriale og utseende er morsomt. Kjente en familie der faren var mørk i håret og brune øyne, moren blond med blå øyne. De to eldste barna var som faren, de to yngste som moren. De var ikke «blanding» overhodet, men enten eller.
Her er både mannen og jeg mørk blonde med blå øyne, så ville blitt overrasket om baby fikk andre trekk.

Jeg er mørk blond/lys brun med grå øyne. Donor er blond med grønne øyne. Ungen er rødblond med blå øyne :)

Jeg er mørk i håret med brungrønne øyne
Min mann er mørkeblond med gråblågrønne øyne ;)
Gutten vår er lys med knall blå øyne og lys hud, jenta vår er helt mørk i håret og i hudtone, knall brune øyne
Nå venter vi gutt nr to rett rundt hjørnet og er spent på hvordan han kommer til å se ut :)

Vi har 3 barn, like men ulike :p alle har vi gråblå øyne untatt nr3 som hadde skikkelig grå øyne som baby - nå med litt grønnaktig farge. Nr2 er like min mamma, men egentlig mest søstra til mamma som selv har et barnebarn som kunne være min datters bror! veldig morsomt :p broren til mamma har også en datter som kunne vært i samme søskenflokk.
Trodde sønnen var veldig lik mannen som ligner en del på sin far - så bilde av farfar som ung og det var litt copy/paste på gang der! ;)
Vi venter nr4 og jeg lurer på om rødhåra gen endelig slår ut? Vi har rødt hår på begge sider så sjansen er der

Jeg hadde nesten svart hår som lita, men det ble etterhvert mørkeblondt. Har blå øyne og typisk nordisk hud, men blir raskt brun på sommeren og får lett glød. Slik er pappa også, da farmor er halv spansk ☺️
Samboer var helt platinablond som barn, blå øyne han også. Hele storfamilien hans har lyst hår og blå øyne.
5-åringen her ble født med mørkt hår og blå øyne, men har nå veldig lysblondt hår. Ser hun også får lett farge i sol, og hun har faktisk begynt å få en god del fregner. Hverken jeg eller pappa’n har fregner, men mormora hennes har masse (min mamma). Er spent på hvordan lillesøster blir ☺️

Dette var en interesant og koselig tråd! Ligger å leser igjennom og dagdrømmer om hvordan vår baby vil se ut :Heartbigred

Jeg er blond med brune øyne og han er halvt latino med mørkt hår og brune øyne... så gøy å drømme seg bort! :love017

Både jeg og mannen har mørkt hår, han blå øyner og jeg brune. Jeg har "oliven" hud og mannen er lys. Begge ungene er lysebrune i hår og har blå øyner, er spent på om 3.kommer til å få mer av mine mørke trekk. Rekner med at de to vi har fra før blir mørkere i håret når de blir eldre, siden mannen min var lys når han var liten, men er blitt mørk.

Jeg tror vi nå som hun har passet 4 år kan fastslå at vi fakrisk har fått en blåøyd unge. Jeg har hele tiden gått og ventet på at de skulle bli brune. Det kan vel kanskje fortsatt skje. De er ikke helt rent blå da, litt avhengig av lyset har de glimt av brunt og grønt. Men i hovedsak blå.

Min mor har blå og mannens mor har blå. Så begge har vi ressesive blå gener. Men begge har brun/grønne øyne som våre fedre. Eldste sine øyne var nesten svart når han ble født og lysnet til brune med tiden. Begge jentrne har vært klassisk født med blå øyne. Mellomste sine ble brune etter et par år, men yngstemor er 4,5 og fortsatt relativt blåøyd.

Alle har de vært blonde som småbarn (svart som baby, men blond, helt lyst blond etter noen mnd)

Eldste er 11 nå og ganske brun. Ikke noe blondt, men ikke mørk heller.

Mellomste er 9 og joda, blond, men vi ser at hun er på god vei til å bli mørk, det er egentlig bare lyse striper. Mørk blond vil jeg si hun er nå.

Minstemor er fortsatt blond. Men det var de andre også på hennes alder. Og jeg. Og egenelig mannen også. Han har tilnærmet svart hår nå. (bortsett fra at det blir grått ;) Det har min superduper blonde lillebror også fått i voksen alder.

Syns det er så spennende dette med DNA og arv! Her har både jeg og samboer mellom-blondt hår nå (nesten hvitt som barn) og grønne øyne! Han har lysegrønne og jeg har mørkegrønne. Jeg har et bilde av lille i magen med lyst hår og enten grønne eller blå øyne (hans foreldre og søster og mine foreldre og brødre har alle blå øyner) :)

Jeg har to barn med forskjellige biologiske fedre med ca 7 år mellom. De har mørkbrunt hår, brune øyne og lysbrun hud. De er skremmende like utseendemessig :D Jeg har mørkt hår, lysbrun hud og brungrønne øyne. Begge fedre har svart hår, brune øyne og gyllen hud. Er så spent på om nestemann i rekken blir lik de to andre :happy: samme far da på 4 åringen og oktoberbabyen ;)

Jeg har lyst hår, mannen hadde også lyst hår i barndommen men kommunefarget nå og begge har blå øyne.

Eldste ble født med masse sort hår (noe verken jeg eller faren ble) og veldig mørk i huden noe hun er enda men blå øyne. Tror det er roman katolikk genene som har gjort et fremsprang der, mannen er halvt irsk og halvt engelsk der farmor var katolikk, hun er veldig lik denne oldemoren i det store og hele egentlig.

Minste er tro kopi av meg å ble født helt lys i huden med blonde hårtuster å blå øyne.

Veldig spent på hvordan nr 3 ser ut, da de 2 vi har nå er veldig ulike med unntak av få trekk her og der :)

Jeg er rødhåret med blå øyne. Mannen mørkt hår og brune øyne. Lillemor fikk rødblondt hår og brune øyne :D

Back
Topp