Utsatt ammestart

Bkno3647962

Første møte med forumet
Hei alle mai damer☺️
Jeg hørte egentlig til på juni forumet men Lillegutt bestemte seg for å komme en måned før tiden. Han har nå rukket å bli 13 dager og vi ble skrevet ut av sykehuset for to dager siden.

Lille har hatt gulsot og problemer med å spise. Det tok nesten en uke før han klarte å suge på en flaske. Før vi dro fra sykehuset fikk vi beskjed om å utsette ammestart til han er sterkere ettersom han fort sovner ved puppen og det da er vanskelig å kontrollere hva han får i seg. Han skal ha 70 ml hver tredje time. På sykehuset så veide vi før og etter amming og da hadde han spist 10-20 ml bare. Men nå er jeg utrolig redd for at ammingen aldri vil gå. Er det noen som har noen gode råd eller erfaringer med det å starte amming etter å ha lært å spise av flaske?

Nå pumper jeg meg så han får morsmelk, og jeg forstår at det viktigste er at han får i seg det han skal ha.

Sent from my iPhone using BV Forum

Det er absolutt ingen umulighet! Vet om flere som har fått det til!
Selv har jeg dårlig erfaring med det! Mellomste jenta Mi er født 6 uker for tidlig og orket ikke å suge på brystet og fikk heller flaske. Dessverre ville ho ikke ha pupp igjen :(

Tror det er viktig at du først tilbyr pupp. Og deretter flaske. Om han bare skal spise flaske til han blir større, tror jeg at pupping blir svært vanskelig om ikke umulig.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Hva med å la han ligge noen minutter på hver pupp før du gir flaske? Så det ikke blir helt ukjent for han?

Hei alle mai damer☺️
Jeg hørte egentlig til på juni forumet men Lillegutt bestemte seg for å komme en måned før tiden. Han har nå rukket å bli 13 dager og vi ble skrevet ut av sykehuset for to dager siden.

Lille har hatt gulsot og problemer med å spise. Det tok nesten en uke før han klarte å suge på en flaske. Før vi dro fra sykehuset fikk vi beskjed om å utsette ammestart til han er sterkere ettersom han fort sovner ved puppen og det da er vanskelig å kontrollere hva han får i seg. Han skal ha 70 ml hver tredje time. På sykehuset så veide vi før og etter amming og da hadde han spist 10-20 ml bare. Men nå er jeg utrolig redd for at ammingen aldri vil gå. Er det noen som har noen gode råd eller erfaringer med det å starte amming etter å ha lært å spise av flaske?

Nå pumper jeg meg så han får morsmelk, og jeg forstår at det viktigste er at han får i seg det han skal ha.

Sniker fra august 13.

Var i akkurat samme situasjon som deg i august. 5 uker for tidlig, gulsott, sovnet og var lite sugesterk. Ser ut som vi hadde like mange dager på sykehus også. Husker ikke helt nøyaktig men tror min jente kanskje var nærmere 40 ml per måltid på egenhånd når vi reiste. Vi fikk beskjed om at hun skulle ha en flaske på dagtid og en på natt for å dikre at hun fikk i seg nok. Det gikk tregt med vektoppgangen men hadde en fantastisk helsesøster som lot oss finnr ut av ammingen. Var å veide 2. Hver dag og så hver 3. Dag i maaaange uker. Når hun var blitt 2 måneder hadde vi akseptabel vektoppgang men først da hun var nærmere 6 måneder spiste hun skikkelig! Det metket jeg jo på hvor mye melk eg hadde.Jeg fikk beskjed både på sykehuset og av helsesøster at premature har det best med morsmelk nettopp fordi de er for tidlig født.

Det er sikker forskjellig praksis fra sted til sted. Men om du ikke allerede har gjort det ville jeg tatt kontakt med helsestasjonen:)

Lykke til! Jeg håper du får til å amme slik du har lyst til:)

Tusen takk for råd alle sammen. Jeg lar han ligge litt ved puppen innimellom. Da tar han tak og spiser en liten stund, så han har jo teken. Men som sakt så sovner han.
I sted så lå han å sugde en liten stund. Når jeg etterpå skulle pumpe hadde jeg 40 ml mindre i den puppen enn jeg pleier. Tror dere det kan være en indikasjon på hvor mye han har spist? Når han fikk flaske etterpå så endte det i sprutgulp, så tror iallfall han fikk litt for mye.

Helsesøster kommer på hjemmebesøk på tirsdag så da håper jeg på masse god veiledning.

Dette blir jo ikke helt det samme, men fordi jeg ikke har nok melk måtte jeg introdusere flaske når tulla mi var 2 uker. Da får hun begge brystene først, og deretter tilbudet om flaske. Hun bruker også smokk, og har gjort det fra hun var to uker. Det går strålende å kombinere alt her hvertfall :) og det at hun sovner fort er jeg kjent med. Her må jeg klemme inni hendene hennes, kile nakke og ører og massere henne under føttene for å holde henne våken. Blitt bedre nå (takk himmelen), og hun er strax 4 uker :)

Ikke bruk pumpe som måling på noe som helst har jeg fått beskjed om fra HS. Ta heller og la han die når HS kommer og vei han før og etter. Det gir en god indikasjon :)

Sprutgulp kan komme uansett om de har vært for grådige eller ikke. Som oftest skyldes gulp utviding av magesekk eller eventuelt at de har spist for fort :)

Masse lykke til med pjokken :)

Back
Topp