Utrulig matlei...

hoppsideisi1

Glad i forumet
Jeg er kjempe matlei. Og synes ikke noe er godt i det hele tatt.
Spiser bare fordi jeg er sulten.

Noen som har enkle fine mattips til meg?

Fisk synes jeg også er kjempe godt. Og tenkte jeg skulle lage fisk denne uken til middag.

Knekkebrød synes jeg er tørt nå. Likte det godt før. Men man blir no litt rar av å være gravid :p

Jeg og har det problemet.... liker ikke varm mat lenger... middag er liksom ikke noe særig prioritert hos oss... kjære får lage sin egen. Spiser heller brød mat eller frukt bare for å få stille den værste sulten, men det er liskom ikke noe som smaker. Frukt er heldigvis en god ting da, det går faktisk ned uansett.
Liker ikke godteri og potetgull en gang. Ikke lyst på sjokolade en gang.... jeg må være små rar[8D]

Da er vi ganske lik der. Før var jeg kjempe glad i varm mat, som middag da. Men nå, må jeg helst ta det i to - tre omganger for å få i meg noe mat. Godteri eller brus spiser jeg heller ikke . Har ikke særlig lyst på det.

Hva med mat som smaker litt? Thai feks. med ris? Chili, hvitløk, grønnkarri, rødkarri, gulkarri... Det syns hvertfall jeg er kjempegodt!

jeg har dilla på fylt loff for tiden, men fisk i karri er da også veldi godt!!

ellers er det jo alltid godt med et pitabrød med noe spennende i

har selv en mann som elsker å lage mat og har thai mat minst fem dager i uka, trenger sjelden lage mat selv.

Mitt tips er at dere kan få noen deres mann til å lage mat til dere[:)] Her laget mannen mat hver dag til meg i en periode jeg ikke hadde ork til det og da smaker maten mye bedre synes jeg iallefall[:)]

Vi spiser masse forskjellig. Vet ikke helt hva du liker, men noen forslag til ting vi spiser:
- hjemmelaget pizza med tynn sprø bunn. Du kan steke dem i 5 min og fryse dem, lage pizzasaus på glass å ha i kjøleskapet. Da er det bare å ta bunn rett fra frysen, ha på saus, ost og ting du har i kjøleskapet (skinke, ananas, paprika, oliven, etc). Vi lager bunnene på størrelse med et fat, så lager vi hver vår. Kjapt og supert når man ikke orker lage mat som tar lang tid.
- pasta og kjøttsaus (bruker ikke oppskrift, tar det vi har av sopp, soltørkedetomater, løk, hvitløk, etc) Ekstra godt med parmesan, pinjekjerner og ruccola på toppen! Sambo elsker det.
- Thai kylling med chili og cashewnøtter
- Wok
- vietnamesiske nuddelsupper
- ovnsbakt laks, brokkoli m/hvitløk og ost stekt i ovnen, råstekte karripoteter og litt rømme til
- pasta med hjemmelaget pesto (ferdig på den tiden det tar å koke pastaen)
- fylt paprika
- grønnsaker med fløtesaus og fløtegratinerte poteter
- biff m/pommes frittes, bernais, mais og hvitløksmør
- chili con carne
- Stekt kylling med hjemmelaget potetstapp med ost og stekte grønnsaker
- Biff og asparges i østersaus m/ris
- Kylling Fajitas
- Taco
- Nachos
- pasta med fløte og soppsaus med stekt bacon på toppen
- stekt ris/nudler

Mmmmm. Ble så sulten nå, så stikker opp og lager pizzadeig. Håper du får lyst på mat igjen, om ikke akkurat noe av det jeg skrev så kanskje noe minner deg om noe som frister. Pleier å sjekke oppskrifter på nettet eller bla i kokebøker de dagene vi sliter med å finne på noe til middag og da dukker det alltid opp noe.

Takk for kjempe mange gode tips :)
men om jeg skulle latt samboeren lage mat her hjemme så hadde vi vært uten, han er flink til mye rart. Men å lage mat kan han ikke :p Så det lar vi være! jeg har dilla på pizza eneste, men kan jo ikke spise det hver dag heller. Hehee.

Og til deg som hadde en oppskrift med parmesan, jeg er kjempe glad i parmesan, men parmesan ost skal man ikke spise når man er gravid, pga den er upasteurisert. Så d holder jeg meg unna.

Jeg har fått dilla på brødskiver med makrell i tomat, majones og agurk jeg!! :D Men jeg syns ikke maten smaker noe godt når jeg må stå å lage det selv.. Hvertfall ikke når man står i lukta selv.. :p

Makrell i tomat har jeg aaldri klart lukta på.

I tillegg til at jeg er matlei, så er jeg kresen.

Det er ingen problem å spise parmesan når man er gravid. [;)]

http://matportalen.no/artikler/2004/3/skadelige_bakterier_og_parasitter

Hentet fra Matportalen - informasjon om mat fra offentlige myndigheter:
"Alle andre typer ost anses å være trygge i forhold til Listeria. Smeltet ost av alle typer er trygt. Disse selges som oftest på tube. Listeria trives heller ikke i harde oster som for eksempel "Gouda", "Jarlsberg", "Norvegia", eller i brunost og parmesan. Disse ostene kan derfor trygt spises av gravide."

Jeg sliter også med at jeg ikke har lyst på noenting. Men her en dag fikk jeg plutselig lyst på kabaret og lagde det. Og det var overaskende godt. Du kan ha i det du vil. Jeg har kokte egg, fiskepudding, erter og mais. Vanligvis har man reker, men det er utelukket for min del. Så er det bare å helle over aspikk og la det stivne i kjløeskapet noen timer. Veldig fort gjort:) Spises med nystekte lyse rundstykker :)

ORIGINAL: Lulli

Det er kjedelig når man ikke har lyst på mat.. har det helt på samme måte.

sign.

Har det akkkurat likedan.. Jeg er ikke i matmodus for tiden at all.. mannen min holder på å bli gal av meg.. Han serverer meg alt mulig,men jeg bare snur meg vekk som en liten unge.. Taco er ok innimellom.. Heldigvis har jeg en mann som er veldig flink å lage mat så han klarer da på en måte å få i meg noe av og til..[:)]

Back
Topp