utrolig

Bøllefrø*

Elsker forumet
mini har nå en påvist reflux, tenk at drammen ikke har tenkt tanken før!!
jeg trodde det enkelt kunne opereres, men det var visst ikke så enkelt sa legen i går.. han skal sjekkes for en lunge sykdom og ta noen skrape prøver av øvre luftveier i august.
da vet vi nok mer[:)]
men foreløpig får han dette av medisiner:

pulmicort blandet med ventoline 3xdaglig og ventoline inimellom dette hvis tett(han har vært dårlig denne uken, øre, hals bet og luftveis infeksjon)

så får han azitromax antibiotika daglig.

øre dråper 3xdaglig

så har han fått tabletter mot reflux en gang iløpet av dagen.

også skal det blandes tykkningsmiddel i alt han spiser og drikker(bortsett fra vann)
han kan ikke spise fet mat som pomfri.
går så mye tid til medisinering, han er ikke like villig lengere, det skjønner jeg godt!

bra de finner ut av ting da..men rart ja!
tykningsmiddelet smaker heldigvis ikke noe da, de barna jeg kjenner som har dette virker helt fornøyde med løsningen[:)] men et tips er at bhgpersonalet lager det sammen med deg når du skal lære dem det. Da får de kjenne på konsistensen av hva som er riktig tykkelse.

Uff må være mye styr å holde rede på alle medisinene..

Er ikke reflux halsbrann? Sure oppstøt? Det er jo forferdelig vondt! Husker jeg knasket på Gavison eller hva det het da jeg gikk gravid, det er helt forferdelig med halsbrann.

Går det ikke an å gi ham sånne tyggetabletter også? De består jo bare av kalk eller noe?

Reflux betyr at lukkemuskelen mellom magesekk og spiserør er litt "slapp" eller ikke lukker seg fullstendig og det kan gi sure oppstøt ja, evt mye gulping osv.

stakkars liten, men jammen godt dere er under utredning nå [;)]

huff... blir helt sliten av å lese![:(]
d ska jo være så mye med ham! Men godt han har fått en diagnose og at dere e i videre utredning!
E CF strøket helt fra listen? Hvilke andre lungesykdommer e d han ska testes for?

Stor klem til deg![:)]

hehe.. jeg skjønner ikke den blandingen, legen sa på riksen at jeg skulle blande pulveret i kokt vann som blir nedkjølt. også skulle jeg bruke dette i mat og drikke.
prøvde i går og det blir ikke tykkere, så jeg tror at pulveret bare skal blandes direkte i..[&:]
må nok ta en tlf.

ja cf er ferdig utredet[:)]
det er en lungesykdom som jeg ikke husker navnet på, men den er medfødt og vil vedvare livet ut.

det jeg husker legen sa var at det er flimmer og reptilhårene som ikke fungerer, altså de er som på en person med kols.
slimet kommer seg ikke opp av lungene og dette minner da om astma.
siden slimet ikke kommer opp av lungene så pådrar han seg infeksjoner hele tiden.
og med en reflux itilegg da gjør at noe av det han gulper opp går ned i luftrøret og da i lungene... er ihvertfall sånn jeg har fått forklart det[:)]

pulveret skal blandes direkte i drikken ja... men husk at den kan stjele litt smak fra drikken...
bruker dette pulveret mye i jobben... beste måten for meg å gjøre det på er å helle mens jeg rører med gaffel.. blir lett litt klumpete om ikke... og husk at drikken tykner en del etter at det er rørt inn...

flott at de finner ut av ting, og håper dere snart får hjelp sånn at dere kan kvitte dere med noen medisin....

masse lykke til...

ORIGINAL: * justme *

pulveret skal blandes direkte i drikken ja... men husk at den kan stjele litt smak fra drikken...
bruker dette pulveret mye i jobben... beste måten for meg å gjøre det på er å helle mens jeg rører med gaffel.. blir lett litt klumpete om ikke... og husk at drikken tykner en del etter at det er rørt inn...

flott at de finner ut av ting, og håper dere snart får hjelp sånn at dere kan kvitte dere med noen medisin....

masse lykke til...

takk[:)]
oki, så da har jeg i en måleskje på 30ml?. det står bakpå boksen

Virker litt på samme måte som CF faktisk. Har hørt d en ganske lik sykdom som CF og mulig d e denne da.
Men forskjellen e at hos de med CF blir slimet seigt så flimmerhårene får ikke opp slimet på normalt vis. Derfor de må trene masse for å provoser slimet opp.

Men siden han ikke får opp slimet pga flimmerhårene så må vel han også trene mye. Trene som i fysisk aktivitet og puste og hosteteknikker. AH trener på å få lang utpust så hun kan få en dypere innpust så luften kommer langt ned i lungene og fører med seg slimet opp igjen når d kommer et host. Man fremprovoserer en host med pusteteknikker rett og slett. hehe... så da vet du d [8D]

Får på en måte håpe d e d da så har dere endelig en skikkelig diagnose og kan få rett behandling!
Ønsker dere masse lykke til videre![:)]

ORIGINAL: * justme *

masse lykke til...

samme som jeg gjør, blander det direkte i væske til drikke eller supper som er tynne. Poenget er vel å få alt tynnflytende til å bli yoghurtkonsistens, men blir ddet stående for lenge blir det tynt igjen, så når vi reiser på tur tar jeg med med pulveret..jeg kan ikke blande det på forhånd.

ORIGINAL: Cathygirl

Virker litt på samme måte som CF faktisk. Har hørt d en ganske lik sykdom som CF og mulig d e denne da.
Men forskjellen e at hos de med CF blir slimet seigt så flimmerhårene får ikke opp slimet på normalt vis. Derfor de må trene masse for å provoser slimet opp.

Men siden han ikke får opp slimet pga flimmerhårene så må vel han også trene mye. Trene som i fysisk aktivitet og puste og hosteteknikker. AH trener på å få lang utpust så hun kan få en dypere innpust så luften kommer langt ned i lungene og fører med seg slimet opp igjen når d kommer et host. Man fremprovoserer en host med pusteteknikker rett og slett. hehe... så da vet du d [8D]

Får på en måte håpe d e d da så har dere endelig en skikkelig diagnose og kan få rett behandling!
Ønsker dere masse lykke til videre![:)]

det kan nok stemme[:)]
har fått opplegg fra fysio om slimmobilisering, og en sånn pipe med ball på toppen som han skal blåse opp liksom.
også masse fysisk aktivitet, få han til å løpe mest mulig, men det er foreløpig ikke noe stress for de små beina er som trommestikkere[8D]

fikk brev i dag, vi får svar den 11 august, han skal legges inn den 9 august, i narkose den 10 august pluss flere prøver iløpet av denne 3 dagers perioden. forhåpentligvis har vi ett svar da[:)]

Back
Topp