Utregning foreldrepenger

Emy84

Blir kjent med forumet
Hei,regner med dette kanskje har blitt svart på tidligere.Jeg prøver å orientere meg rundt dette med foreldrepenger.Hittil har jeg hørt at det regnes ut fra de siste 3 årene,de siste 6månedene og den siste måneden føre permisjon! Hva er faktisk riktig?

Du må ha hatt pensjonsgivende inntjeningen de siste 6 av 10 mnd for å kunne få foreldrepenger. Hvis man går på dagpenger så regnes det ut fra dine beste måneder, ellers så tar de hovedsaklig utgangspunkt i det du tjener i det du går ut i permisjon :)

Det blir regnet fra de siste 6 av 10 inntektsgivende mnd.

Er det da de 6/10 helt opp til permisjon? Jeg går ut i permisjon i august.. (har ganske variabel inntekt)jobber lite april,mai..så mer i juni,juli og august..lønner seg kanskje å vente m å søke så lenge som mulig?

Er det da de 6/10 helt opp til permisjon? Jeg går ut i permisjon i august.. (har ganske variabel inntekt)jobber lite april,mai..så mer i juni,juli og august..lønner seg kanskje å vente m å søke så lenge som mulig?
Ja det gjelder helt opp til permisjonen. Når du har variabel inntekt så er det opp til arbeidsgiver å fylle inn det som blir mest riktig. Hør med arbeidsgiver hvordan de pleier å gjøre det med variabel inntekt. Og så kan du chatte med NAV. Det kan jo hende at NAV ser på de beste mnd dine når det er sånn. Jeg har bare erfaring med fastlønn, og da sa NAV til meg at de som regel tar utgangspunkt i det jeg tjente akkurat når jeg går ut i permisjon.
NAV spør jo i søknaden hva du tjener brutto når du går ut i permisjon så da har du jo mulighet til å påvirke litt ved å skrive august eller juli lønna di :)

Back
Topp