Utregning foreldrepenger og maksgrense inntekt

VictoriaH

Ventende
August 2018
Oktobergull 2022
*beklager langt innlegg*

Om det viser seg å være en liten spire hos oss om kort tid, hvordan regner jeg da ut FORELDREPENGENE mine? Og hvordan bør jeg løse det med maksgrensen for inntekt satt av Lånekassen?

Jeg tjente rundt 105.000 i fjor (pluss at jeg fikk fullt lån/stipend fra Lånekassen). I år har jeg vel tjent rundt 100.000 nå ved juni-lønningen, og skal jobbe i barnehagen noen uker før jeg skal i hjemmetjenesten 6 uker for å så gå tilbake igjen til barnehagen. Er ikke fast ansatt, men har ferievikariat hver sommer i hjemmetjenesten (5-6 uker) og jobbet fast 80 prosent i vikariat i barnehagen siden november 2014 (kommunalt begge jobbene).

Jeg tjener rundt 12-13.000 etter skatt i en normal måned i barnehagen, men får utbetalt rundt 6.000 etter skatt juli og august. I august får jeg utbetalt 4 ukers turnus i hjemmetjenesten (17.000 etter skatt).

Om jeg hadde blitt gravid nå (IKM neste uke), er det da et gjennomsnitt av de 6 beste månedene fra april i år til februar neste år de regner ut i fra med tanke på at jeg hadde lav inntekt i 2013 (40K cirka) og 2014 (105.000)?

:) :)

Last edited:
Snakker du om feriepenger så er det jo % av bruttolønna di. Normalt 10,4% (?) men hos en del er det 12%. Så si 10,4% av 105.000 får du i feriepenger i år. Man får ikke av Lånekassen, med mindre de har begynt med noe nytt siden jeg studerte.
Feriepenger for årets inntekt er jo litt vanskeligere å regne ut, men siden du har grei kontroll så kan du regne ut en ca-sum.
Det med maksgrensa til Lånekassen er jo verdt å passe på at du ikke går over hvis du ikke vil ha noe omgjort til lån. Feriepenger skal ikke tas med i inntekten her.

Snakker du om feriepenger så er det jo % av bruttolønna di. Normalt 10,4% (?) men hos en del er det 12%. Så si 10,4% av 105.000 får du i feriepenger i år. Man får ikke av Lånekassen, med mindre de har begynt med noe nytt siden jeg studerte.
Feriepenger for årets inntekt er jo litt vanskeligere å regne ut, men siden du har grei kontroll så kan du regne ut en ca-sum.
Det med maksgrensa til Lånekassen er jo verdt å passe på at du ikke går over hvis du ikke vil ha noe omgjort til lån. Feriepenger skal ikke tas med i inntekten her.
Oi.. Skulle stått foreldrepenger :lol:

Ja, kan noen endre overskriften?

Oi.. Skulle stått foreldrepenger :lol:

Ja, kan noen endre overskriften?
Tenkte det var det, men tenkte jeg skulle svare på det du spurte om :D
Håper du får bedre svar nå da, jeg aner ikke hvordan det er når man er student, og ikke har fastlønn. Lykke til :)

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med nav for å være på den sikre siden. Men de sier at det kun er de som går på dagpenger hvor det blir regnet et gjennomsnitt. Men så er det jo dette med at man må ha jobbet 6 av 10 mnd og det kan ikke gå mer enn 14 dager mellom hver vakt. Så det beste for deg er at du snakker med nav slik at du kan få et svart iforhold til din arbeidssituasjon :)

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med nav for å være på den sikre siden. Men de sier at det kun er de som går på dagpenger hvor det blir regnet et gjennomsnitt. Men så er det jo dette med at man må ha jobbet 6 av 10 mnd og det kan ikke gå mer enn 14 dager mellom hver vakt. Så det beste for deg er at du snakker med nav slik at du kan få et svart iforhold til din arbeidssituasjon :)

OK, for kort fortalt tjener jeg jo veldig variert (150K sikkert i år, 105K i fjor, 40K året før), så den utregningen de har på hjemmesiden blir jo helt feil. Håper jo jeg får rundt 12.000 etter skatt som jeg har i gjennomsnitt nå da.. :)

OK, for kort fortalt tjener jeg jo veldig variert (150K sikkert i år, 105K i fjor, 40K året før), så den utregningen de har på hjemmesiden blir jo helt feil. Håper jo jeg får rundt 12.000 etter skatt som jeg har i gjennomsnitt nå da.. :)

Ja man håper jo man får mest mulig :) Og før regnet de et gjennomsnitt om man tjente variabelt. Men dette har de sluttet med slik at det kun er de på dagpenger dette blir gjort hos, da det ikke er så lett å få jobb som gravid. Men de er som regel veldig greier å prate med om man ringer nav eller tar kontakt med de på nav foreldrepenger på facebook :)

Hei igjen :) vet at NAV sier at man som regel får utbetalt det man tjener i det man går ut i permisjon, altså i det man søker om det. Tror untaket er hvis man har havnet på dagpenger. Men det er jo arbeidsgiver som skal fylle inn inntekt, så kanskje du skulle snakket med dem? NAV overprøver ikke arbeidsgiver mener jeg, så det er vel heller jobben som kan fortelle deg hva du får siden det er de som fyller inn :)

OK, da er det jo litt lettere å forutse hva jeg vil få :)

Back
Topp