Utregning av termin og uker

LoffIMagen

Gift med forumet
Novemberlykke 2018
FebbisBebbis2021 ❄️
Septemberlykke 2024
Regner dere antall uker dere er på vei og termin ut i fra første dag i sist menstruasjon eller etter el? Snakket med legen som insisterte på at jeg var lengre på vei selv om jeg vet når jeg hadde el.

Hos meg sier forskjellige apper forskjellige ting. Med den tellingen jeg har valgt å bruke nå tror jeg egentlig jeg har termin 14. og ikke 15. februar. Men det er så lite om å gjøre at jeg velger å ikke legge for mye i det før jeg evt. har tatt en ul i uke 12.

Var det stor forskjell hos deg?

Legene går ut i fra mensdato, jeg snakket med legen om dette, det som kalles "gestational weeks" eller noe i den dur. Jeg har lengre syklus og går ikke ut i fra dette, noe jeg også har sagt til legen min (som han synes er helt greit). Jeg har i tillegg fått bekreftet hvor langt på vei jeg er på tidlig ultralyd, dette sa jeg til legen min som skrev det i min journal (han er ikke en bastant type, men forklarte bare at legepraksis er sånn, men at du fint bare kan ha din egen utregning). Når du skal til oul får en vel en bestemt termin om jeg har skjønt rett? Så bare gå ut ifra din egen utregning, så får legen ha sin egen, tror ikke det er så mye mer å gjøre med det :happy:

Legene går ut i fra mensdato, jeg snakket med legen om dette, det som kalles "gestational weeks" eller noe i den dur. Jeg har lengre syklus og går ikke ut i fra dette, noe jeg også har sagt til legen min (som han synes er helt greit). Jeg har i tillegg fått bekreftet hvor langt på vei jeg er på tidlig ultralyd, dette sa jeg til legen min som skrev det i min journal (han er ikke en bastant type, men forklarte bare at legepraksis er sånn, men at du fint bare kan ha din egen utregning). Når du skal til oul får en vel en bestemt termin om jeg har skjønt rett? Så bare gå ut ifra din egen utregning, så får legen ha sin egen, tror ikke det er så mye mer å gjøre med det :happy:
Jeg går også forresten ut i fra eggløsning, ikke mensdato som sagt.

Regner dere antall uker dere er på vei og termin ut i fra første dag i sist menstruasjon eller etter el? Snakket med legen som insisterte på at jeg var lengre på vei selv om jeg vet når jeg hadde el.
Dette lurer jeg også veldig på. Ifølge meg selv er jeg 6+0 (beregnet ut i fra el), mens legen ville regne ut i fra mensen (som tilsier at ungen ble unnfanget 4 dager før jeg faktisk hadde el). Legen mener jeg er 6+4. Hva skal man forholde seg til?

Jeg tar utgangspunkt i El, ettersom jeg har lange sykluser. Jeg får El ofte mellom cd17-23.Utgangspunkt i El har stemt overens med termindatoen som jeg har fått på oul (avvikende med henholdsvis en og to dager med de to barna jeg har fått). :)

Med forrige regnet jeg ut fra eggløsning, og det skilte 1 dag fra menstermin, og én uke fra terminen som ble satt på OUL.

Denne gangen har jeg kun menstermin å forholde meg til foreløpig.

Ifølge legen er jeg 7+6, men jeg har så lang syklus, og jeg vet når EL var, så jeg selv mener jeg er 6+6, så får vi se på OUL når den endelige terminen er

To av appene mine sier 6+1 og tre av de sier 6+6. Har kort syklus på 23 dager. (Har ikke hatt mange sykluser enda da, jeg ton ut p-stav i mars) Aner ikke når EL var, men jeg vet når jeg hadde sex i denne syklusen, så EL må jo ha vært rundt da. (16. og 17.mai) Enn så lenge går jeg ut i fra menstermin. Blir spennende å se på OUL, men det er jo sååååååååå lenge til

Det er litt det samme med meg. Jeg skal på ultralyd neste uke, da jeg etter egne beregninger bare er 5+4 og spurte om det kanskje ikke var litt dumt siden jeg er redd for at jeg kan bli redd av at man ikke ser noe hjerte eller at det kan være vanskelig å finne noe så lite. Legen min sa at neida siden jeg var over 6 uker da skulle ikke det være noe problem.

Jeg regner fra EL da den var sent i syklusen. Regner jeg fra mens er jeg 1 uke lengre på vei, og det blir veldig feil.

Til syvende og sist så er det jo ikke så nøye. Det er uansett oul-terminen som blir gjeldende til slutt. Jm hørte feil på første dag i siste mens hos meg så jeg blir litt "kortere" enn jeg tror jeg er, men gidder ikke å si noe engang for det spiller jo ingen rolle.

Nå er dette nr 3 da. Med nr 1 hadde jeg sikkert ønsket at alt skulle bli riktig fra første stund ;)

Jeg bryr meg ikke som mye om termindato før den blir satt på OUL. Legen skal gå ut ifra første dag i siste mens, så da er det jeg også bruker. Selv om EL var litt seinere, og jeg da er litt kortere på vei enn hva menstermin angir.

Det spiller jo ingen rolle, da termin blir oppdatert ved OUL.

Jeg bryr meg ikke som mye om termindato før den blir satt på OUL. Legen skal gå ut ifra første dag i siste mens, så da er det jeg også bruker. Selv om EL var litt seinere, og jeg da er litt kortere på vei enn hva menstermin angir.

Det spiller jo ingen rolle, da termin blir oppdatert ved OUL.
Nei. Det er mer med tanke på hvor langt man har kommet. Når blir 12+0 osv.

Back
Topp