Utredning?

Strikkefrue

Forumet er livet
Himmelbarn
Maiblomstene 2017
Jeg har nettopp hatt min tredje abort på 7 måneder (sa i uke 6 november, ma i uke 9 i februar og bo nå rundt uke 10). Jeg var til utskrapning i dag, men fikk ikke annen informasjon enn å vente 5-6 måneder med å prøve igjen.

Hvordan går jeg fram for å bli utredet, og hvilke tester bør tas (ut ifra søk ser jeg at praksisen varierer). Ber jeg fastlege henvise til gynekolog eller tar jeg direkte kontakt med sykehuset hvor jeg fikk påvist MA og Bo, samt gjennomførte utskrapningen?

Har for øvrig gått på Crinone.

På forhånd takk for svar:)
 
Du må få henvisning av fastlegen til sykehuset eller gynekolog for utredning :) Kommer litt an på hva slags prøver de tar, når man har mistet bl.a., og vi gikk gjennom et skjema der vi begge ble spurt om helse og livsstil og sykdommer i familien og sånt. Jeg fikk kun beskjed om å vente med å prøve til utredning var over, for da kan man ikke være gravid. Etter den første timen og blodprøver var tatt, fikk vi prøve igjen med en gang. Var litt lang ventetid for utredning i det offentlige, fikk i tillegg sommerferien midt i, men man må uansett vente litt etter å ha vært gravid.

Hos meg ble det gjort en vanlig GU med ultralyd i tillegg for å sjekke at det ikke var noe galt med livmor eller eggstokker, og tatt blodprøver for å sjekke om jeg hadde noen koaguleringsfeil og kromosomprøver av både meg og mannen. Siden jeg mister sent var det veldig usannsynlig at det var pga. hormonproblemer. De fant Leiden mutasjon hos meg, ellers var alt normalt. Er gravid igjen nå, og går på blodfortynnende og får ekstra UL, alt vel så langt :)
 
Du må få henvisning av fastlegen til sykehuset eller gynekolog for utredning :) Kommer litt an på hva slags prøver de tar, når man har mistet bl.a., og vi gikk gjennom et skjema der vi begge ble spurt om helse og livsstil og sykdommer i familien og sånt. Jeg fikk kun beskjed om å vente med å prøve til utredning var over, for da kan man ikke være gravid. Etter den første timen og blodprøver var tatt, fikk vi prøve igjen med en gang. Var litt lang ventetid for utredning i det offentlige, fikk i tillegg sommerferien midt i, men man må uansett vente litt etter å ha vært gravid.

Hos meg ble det gjort en vanlig GU med ultralyd i tillegg for å sjekke at det ikke var noe galt med livmor eller eggstokker, og tatt blodprøver for å sjekke om jeg hadde noen koaguleringsfeil og kromosomprøver av både meg og mannen. Siden jeg mister sent var det veldig usannsynlig at det var pga. hormonproblemer. De fant Leiden mutasjon hos meg, ellers var alt normalt. Er gravid igjen nå, og går på blodfortynnende og får ekstra UL, alt vel så langt :)

Tusen takk for utfyllende svar! :) Ettersom jeg fikk beskjed om å vente en god stund med å prøve på nytt, så det går for så vidt greit at det er litt ventetid.

Gratulerer med graviditet forresten!:)
 
Tusen takk for utfyllende svar! :) Ettersom jeg fikk beskjed om å vente en god stund med å prøve på nytt, så det går for så vidt greit at det er litt ventetid.

Gratulerer med graviditet forresten!:)

Takk for det, satser på at dette blir vår tur :)

Jeg måtte vente litt over 3 mnd, så var ikke så ille egentlig, og med sommerferie i mellomtiden gikk tiden egentlig ganske fort.

Lykke til!
 
Både gynekolog og fastlege kan henvise :)

Jeg mistet nettopp for tredje gang (SA uke 7, MA uke 8 og MA uke 7), og fikk henvisning til utredning for habituell abort av gynekologen samtidig som jeg fikk henvisning til abort. Når jeg var på sykehuset for aborten så sa gynekologen at jeg etterhvert ville få et brev i posten angående utredningen, men at det kom til å ta en stund og han hadde ikke tro på at de ville finne noe på utredningen. Siden sykehuset var så lite imøtekommende så har vi nå bestilt time på privatklinikk istedet. Føler den kostnaden er liten i forhold til tiden man mister ved å vente på det offentlige :)
 
Både gynekolog og fastlege kan henvise :)

Jeg mistet nettopp for tredje gang (SA uke 7, MA uke 8 og MA uke 7), og fikk henvisning til utredning for habituell abort av gynekologen samtidig som jeg fikk henvisning til abort. Når jeg var på sykehuset for aborten så sa gynekologen at jeg etterhvert ville få et brev i posten angående utredningen, men at det kom til å ta en stund og han hadde ikke tro på at de ville finne noe på utredningen. Siden sykehuset var så lite imøtekommende så har vi nå bestilt time på privatklinikk istedet. Føler den kostnaden er liten i forhold til tiden man mister ved å vente på det offentlige :)

Jeg tror også vi kommer til å henvende oss til privatklinikk. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte vente 5-6 måneder før utredning da jeg kontaktet sykehuset på fredag.
 
Jeg tror også vi kommer til å henvende oss til privatklinikk. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte vente 5-6 måneder før utredning da jeg kontaktet sykehuset på fredag.

Det var en stund å vente. Nå er det nok forskjell fra sykehus til sykehus, men jeg har inntrykk av at enkelte utredninger i det offentlige gjøres litt overfladisk. Det er også en av grunnene til at vi går privat. Tok en liten ringerunde til forskjellige klinikker og det virket som både Hausken og Fertilitetssenteret hadde god erfaring og komptanse i behandlingen av habituell abort :) Jeg endte til slutt opp med Hausken og fikk time allerede neste uke :)
 
Last edited:
Ventetiden varierer nok mye etter hvilket sykehus du går til :) Vi ble henvist av gynekologen på sykehuset etter forrige abort og ventet i underkant av 3 mnd på første utredningstime. Det syntes vi var helt greit siden vi uansett ville vente før vi prøvde igjen. Jeg hadde GU + UL, blodprøver og i tillegg tok både mannen og jeg kromosomprøver. Legen sa at de vanligvis ikke tar kromosomprøver med mindre de mistenker noe, så kan være du må spørre de om å gjøre det (men det kommer nok an på sykehuset det også).

Ser at noen tar hormonprøver på forskjellige dager, men jeg fikk beskjed at det ikke var nødvendig siden jeg har stabil syklus. Vi ventet omtrent 3 mnd på testsvarene, og alle prøvene våre er normale. Var kjedelig å vente så lenge, men nå er jeg glad vi gjorde det siden psyken min tok en knekk etter den tredje aborten..

Om du vil prøve igjen med en gang er det nok best å gå til privat klinikk :) Det er også mulig å spørre om fastlegen kan henvise deg til en offentlig gynekolog; vet det er en del som gjør det og det er kortere ventetid enn om du tar utredning på sykehuset. Da sparer du raskt noen kroner også :) Ønsker deg masse lykke til!
 
Back
Topp