Utredning privat vs offentlig

Spiredrøm31

Forelsket i forumet
Mailykke 2018
Er det noen som går offentlig som valgte å ta utredning privat?
Vurderer det om det ikke går denne gang, men vil gjerne vite om utredningen privat er mer omfattende en den offentlige? Jeg synes klamydiaprøve og GU hos meg (kan vøre det var noe mer som jeg ikke husker) og sædprøve hos mannen er i minste laget etter 4 graviditeter som slipper taket.

Er det noen som går offentlig som valgte å ta utredning privat?
Vurderer det om det ikke går denne gang, men vil gjerne vite om utredningen privat er mer omfattende en den offentlige? Jeg synes klamydiaprøve og GU hos meg (kan vøre det var noe mer som jeg ikke husker) og sædprøve hos mannen er i minste laget etter 4 graviditeter som slipper taket.

Utredning privat har ingen ventetid, offentlig = ventetid

Tror de skal være like grundige.

Vi tok utredning privat og ble henvist til offentlige.. gikk mye raskere, og vi kunne gå rett i gang med forsøk! Var ikke inne til forsamtale eller noe! Kosta litt, men var absolutt verdt det!

Nå har jeg bare lest om hva utredningen innebærer på St.Olavs, men jeg tok hvertfall flere blodprøver ila syklusen enn det St.olavs gjør! Vi tok utredningen på Medicus!

Vi tok utredning privat og ble henvist offentlig. Om de er mer grundige vet jeg ikke men man slipper den lange ventingen... [emoji4]

Vi tok utredning privat og ble henvist offentlig. Om de er mer grundige vet jeg ikke men man slipper den lange ventingen... [emoji4]

Vi tok utredning privat og ble henvist til offentlige.. gikk mye raskere, og vi kunne gå rett i gang med forsøk! Var ikke inne til forsamtale eller noe! Kosta litt, men var absolutt verdt det!

Nå har jeg bare lest om hva utredningen innebærer på St.Olavs, men jeg tok hvertfall flere blodprøver ila syklusen enn det St.olavs gjør! Vi tok utredningen på Medicus!

Utredning privat har ingen ventetid, offentlig = ventetid

Tror de skal være like grundige.
Takk for tilbakemeldinger alle!:)

Jeg angret på at jeg ikke tok utredning privat. Offentlig utredning ble langtekkelig, ca et halvt år ++, samt at de surra fælt og ga meg ingen omtanke. Hadde vi gått privat så hadde ting gått raskere og hadde følt meg mer trygg på infoen jeg fikk! Men jeg var nok bare uheldig med gynekologen jeg gikk til ;)

Enig med poppi! Gikk et år fra henvisning fra fastlege til vi var i gang, mye pga lang ventetid til utredning. Ville absolutt gått privat om jeg kunne valgt igjen :)

Det med ventetid for utredning hos offentlig gynekolog varierer nok veldig fra sted til sted. Jeg ventet bare noen få uker fra henvisningen fra min lege ble sendt til vi var i gang.

Det med ventetid for utredning hos offentlig gynekolog varierer nok veldig fra sted til sted. Jeg ventet bare noen få uker fra henvisningen fra min lege ble sendt til vi var i gang.

Samme her! Ble henvist av gyn og var i gang etter et par uker! Men stod på litt og ringte og sa vi var klar når som helst. Fikk komme kjapt til pga en avlyst time, og oppstart på medisiner allerede neste dag :)

Det skal vel være ganske likt, ville tro det var en felles gynekologisk enighet om hva som skal sjekkes uavhengig om det gjøres privat eller offentlig.
Jeg har tatt blodprøver og UL samt vannscanning. Sædprøve av kjæresten...

Hos oss tok prosessen ca 6 mnd, mest ventetid fra fastlege til gyn. men da rakk jeg også å gjennomføre lapraskopi og så var de litt bekymret over stoffskiftet mitt, så det ble overvåket noen måneder.

Men ja, man lærer seg å smøre seg med tålmodighet i denne prosessen :-)

Vi tok utredning privat pga. 5 mnd'r ventetid på utredning i det offentlige.
Tok blodprøvene på forhånd, tok med sædprøve og så var det GU av meg. Synes ikke det var så veldig omfattende egentlig.
Gynekologen såg bare på eggstokkene og livmoren, at alt var i orden. Blodprøvene og alt var fint.
Kan være at de tar en mer grundig utredning dersom blodprøvene/de hadde funnet noe på meg.
Hos oss var det sædprøven som gav det nedslående resultatet og ble årsaken til ICSI i det offentlige.

Håper det er greit at jeg spør. Etter utredning hos Medicus, var det de som sendte henvisningen videre til det offentlige eller noen andre? Evt hvordan gikk dere frem?

Håper det er greit at jeg spør. Etter utredning hos Medicus, var det de som sendte henvisningen videre til det offentlige eller noen andre? Evt hvordan gikk dere frem?

Medicus sendte henvisning til St.Olavs, og det gikk veldig kort tid mellom henvisningen ble sendt og frem til vi ble kontaktet av St.Olavs.. tror det var bare tre dager ellerno! Og da var behandlingsløpet allerede lagt.. veit ikke om det tar lenger tid nå! Dette var for i underkant av et år siden[emoji5]

vi brukte alle våre 3 forsøk i det offentlige før vi gikk privat.
Vi hadde 3 ferskforsøk + 2 fryseforsøk i det offentlige; ingen av forsøkene ble vellykket.
Når vi gikk over til privat (Spiren fertilitetsklinikk) klaffet det på første forsøk. Nå er jeg i uke 23:)
alt er forskjellig fra offentlig til privat. i allefall for vår del. vi ble bedre ivareratt, pluss at vi fikk mer forklaring på ting. De har også topp moderne utstyr som de bruker; noe det offentlige ikke har midler til.
Så jeg anbefaler på det sterkeste å gå privat.
Hos oss er det sædkvaliteten til mannen som er dårlig.

Last edited:
Medicus sendte henvisning til St.Olavs, og det gikk veldig kort tid mellom henvisningen ble sendt og frem til vi ble kontaktet av St.Olavs.. tror det var bare tre dager ellerno! Og da var behandlingsløpet allerede lagt.. veit ikke om det tar lenger tid nå! Dette var for i underkant av et år siden[emoji5]

Er det privat fertilitetsklinikk eller offentlig?
Jeg fikk kun et tilbud: om jeg ønsket IVF hos Medicus men da måtte jeg reise til Trondheim :/ Kunne de henvist meg til andre steder?

Er det privat fertilitetsklinikk eller offentlig?
Jeg fikk kun et tilbud: om jeg ønsket IVF hos Medicus men da måtte jeg reise til Trondheim :/ Kunne de henvist meg til andre steder?

Medicus er privat! Tok utredningen der for å få fortgang i sakene! Når utredningen der var ferdig henviste de oss videre til St.Olavs, for vi hadde ikke råd til å ta behandlingen der! Er medicus i Oslo også, men slik jeg har forstått det så er der kun avdelingen i Trondheim som har ivf-behandling!

Hvem fikk du dette "tilbudet" fra?

Medicus er privat! Tok utredningen der for å få fortgang i sakene! Når utredningen der var ferdig henviste de oss videre til St.Olavs, for vi hadde ikke råd til å ta behandlingen der! Er medicus i Oslo også, men slik jeg har forstått det så er der kun avdelingen i Trondheim som har ivf-behandling!

Hvem fikk du dette "tilbudet" fra?

Fikk det fra de på Medicus når jeg var på privat utredning der pga ingenting skjer i min sak, men vi måtte jo betale det av egen lomme selvfølgelig om vi skulle ta IVF hos dem.
Jeg visste ikke at de der og da kunne henvist oss direkte videre til andre offentlige sykehus, de nevnte bare sitt eget tilbud. Stemmer det at de direkte kunne henvist oss til offentlig behandlingssted direkte (skjønner at den kan bli en del ventetid der også)?

Fikk det fra de på Medicus når jeg var på privat utredning der pga ingenting skjer i min sak, men vi måtte jo betale det av egen lomme selvfølgelig om vi skulle ta IVF hos dem.
Jeg visste ikke at de der og da kunne henvist oss direkte videre til andre offentlige sykehus, de nevnte bare sitt eget tilbud. Stemmer det at de direkte kunne henvist oss til offentlig behandlingssted direkte (skjønner at den kan bli en del ventetid der også)?

De henviste oss direkte ja, og da gikk det raskt til oss! Er ikke så lang ventetid på St.Olavs! Du kan be de sende resultatene dine til fastlegen, og så henviser fastlegen til offentlig behandling[emoji5][emoji5]

Back
Topp