Utredning for refluks?

Katey

Elsker forumet
Noen har som har barn som har vært utredet for refluks i urinveiene?

Mini her skal på utredning i nærmeste framtid og lurer på hvilke undersøkelser vi kan vente oss.

Har hatt to barn med reflux i urinveiene. De ble først undersøkt ved hjelp av ultralyd for å se om nyrene så normale ut. Videre ble de undersøkt ved hjelp av MUCG, en røntgenundersøkelse hvor de sprøyter inn kontrast direkte i blæra, og følger med på en skjerm helt til barnet tisser. Da vil de se om noe strømmer tilbake til nyrene og dermed bekrefter en reflux. Undersøkelsen er nok ubehagelig for barnet, men ikke direkte vondt. Det verste er vel kanskje at de blir holdt fast. Begge mine var 1 år da de ble undersøkt, og det var derfor ikke mulig å forklare de hva som skulle skje. Hvor gammelt er ditt barn?? Lykke til med undersøkelsene.

Tusen takk for svar[:)]

Hørtes ikke noe kjekt ut at han må holdes fast, det er det verste han vet[&:]

Min gutt er 2 år og 4 mnd, så det går ann å forklare en del til han, men tror ikke han vil forstå dette.
Men må vi så må vi.

Hvilke symptomer hadde dine og hvilken behandling fikk de?

Jeg har jobbet på barneavdeling og vært med på slike undersøkelser av barn. Om barnet bruker smokk, eller har noe annet som gjør det rolig, så ta det med på undersøkelsen. De skal jo ligge i ro, og om barnet har noe som det roer seg med, så er det fint å ta med:)

ORIGINAL: rosa og blå hva nå?

Jeg har jobbet på barneavdeling og vært med på slike undersøkelser av barn. Om barnet bruker smokk, eller har noe annet som gjør det rolig, så ta det med på undersøkelsen. De skal jo ligge i ro, og om barnet har noe som det roer seg med, så er det fint å ta med:)

Tusen takk for tips. Tutt og kosefille skal være med[:)]
Tar undersøkelsen lang tid?

ja jeg har en gutt han er 3 år nå. de fant det ut da han var baby han begynnt eo gbli syk når han var 2 uker og de holdt veldig lenge på uten at de fant ut noe, de tok da mange undersøkelse. ultralyd og kontrast væske i bloden via veneflon og tok da bilder etterpå når de så at blodet kom rundt og kontrast væsken så tok de også kontrast væske opp i urinveiene og den veien og kikka på noe røntgen greier da også så fikk man de se med en gang hva som var galt! han gikk på antibiotika fra han var 2 uker til han var 2 år da var han syk vær uke og vi sa nå til sykehuset at nå var det nok for han hadde det av den høyeste grad nr 5så vi sa enten fikk de opperere eller finne ut av noe, de lovet oss opperasjon når han var 1 år men bare drøya det ut, vi fikk slutte med medisin mars 2010 og skulle se og han blei ikke syk igjen og har vært frisk helt siden det [:D]

Back
Topp