Dessverre er utredningen for habituell abort i det offentlige i Norge svært mangelfull.
Jeg hadde fire spontanaborter mens jeg var i IVF-behandling i det offentlige. (Porsgrunn) De gjorde svært lite for å finne ut av det, og jeg fikk heller ingen informasjon om hva jeg selv kunne gjøre av undersøkelser privat.
Veien gikk videre til Hausken, hvor jeg tok endometrietesten, som viste at jeg hadde en infeksjon, så jeg fikk en to ukers antibiotikakur, og trodde dermed at alt skulle være i orden. Men, dessverre var det ikke det, og jeg spontanaborterte to ganger til, og da jeg repeterte endometrietesten viste det seg at infeksjonen ikke var borte. Til slutt dro jeg til Serum IVF i Athen, hvor jeg fikk tatt en såkalt «Microbiota»-test, som ikke bare viser om/at det er en infeksjon, men hva infeksjonen skyldes. Jeg trengte altså en annen type antibiotika enn jeg hadde fått hos Hausken. Nå er jeg straks 32 uker gravid, og vi ble gravid på naturlig måte. Jeg fyller 41år nå i september.
Kort oppsummert så anbefaler jeg alle med gjentatte spontanaborter å ta endometrietesten for å utelukke infeksjon, og jeg anbefaler også alle å ta en re-test etter antibiotikabehandling for å se om den var virksom. Jeg ville ikke prøvd å bli gravid igjen før jeg visste at infeksjonen var borte.
Jeg vil også på det sterkeste anbefale å bruke vaginal probiotika som inneholder lactobacillus (bare melkesyre er ikke nok, så les nøye på pakningen) daglig i lang tid etter antibiotikakuren(e). (Jeg pauset dem under menstruasjon og under de fertile dagene)
Kronisk endometritt er dessverre veldig undervurdert i det offentlige, og kommer ofte uten andre symptomer enn spontanaborter.
Vil ellers bare si at jeg føler så inderlig med dere/oss som sliter med habituell abort, det er virkelig det tøffeste jeg har stått i så langt i livet.