Utredning for gjentatte spontanaborter

Glede¤

Betatt av forumet
Er det noen som har fått en slik utredning? Jeg skal begynne med dette snart og lurer derfor på hva som skjer i en slik utredning?

Ønsker seg så sterkt nr 2

Ja, har hatt slik utredning. I hovedsak går det på å ta masse blodprøver fra deg og mannen din, for å sjekke kromoson feil, og liknende. For å kunne tilrettelegge neste graviditet. Ps, siden du blir gravid så kommer de sikkert ikke til å be om sædprøve i fra mannen. min erfaring er at de bør gjøre det, da det kan være dårlige svømmere som kan være årsaken.

Så etter at blodprøvene er tatt vil du få ny time for konsultasjon hos legen

Takk for svar! Fant de ut noe hos deg? Forstod at det hos mange ikke finnes noe svar...

Hos 50 % av de som utredes finner man ingenting som kan forklare abortene.

*Taster på app på mobilen*

De sjekker deg og mannen. Og tar en haug med blodprøver av deg + kromosomprøve av mannen. Hos meg fant de ingenting galt, men jeg synes det er en halvhjertet utredning også. Mange en ikke finner ut hvorfor det skjer med. Akkurat kromosomfeil er vanskelig pga det er som å leite etter nålen i høyet. Jeg fikk feks utredning etter tredje MA, men var gjennom den sjette nå i februar.

Lykke til med utredningen :)

Det vil være riktig at man ikke finner noe feil hos omtrent 50 % av de som har mistet tre ganger fordi det er såpass få som opplever dette at en god del "bare" har hatt uflaks med å få tre ikke-levedyktige fostre på rad.

Utover det så viser forskning at overvekt og fedme er vanlig og overrepresentert ved habituell abort, og at når man forsker på embryoene så ser man at overvektige kvinner i større grad mister friske embryo. Man vet ikke hvorfor. Så det kan være lurt å gå ned noen kilo om man har noen tilovers. Det er andre livsstilsfaktorer som også er overrepresentert, så det kan være god motivasjon for å jobbe med å endre livsstil. :)

Forhåpentligvis er det mest uflaks, og plutselig går det jo bra. ♡

Jeg fikk ei datter på 1810 gr pga morkake svikt(mange blodpropper) , før det hadde jeg mistet 3 ganger før, nå prøvde vi på nr 2 og har mistet 2 ganger siden november. Lever et veldig sunt liv, spiser normalt,ikke røyker, drikker alkohol ca 2-3 ganger i året, trener 3 ganger i uka og går turer hver dag, er over gjennomsnittet aktiv og er med det selvklart ikke overvektig heller. Jeg håper de kan finne ut hva det er og at det er enkelt å behandle :)

Jeg fikk ei datter på 1810 gr pga morkake svikt(mange blodpropper) , før det hadde jeg mistet 3 ganger før, nå prøvde vi på nr 2 og har mistet 2 ganger siden november. Lever et veldig sunt liv, spiser normalt,ikke røyker, drikker alkohol ca 2-3 ganger i året, trener 3 ganger i uka og går turer hver dag, er over gjennomsnittet aktiv og er med det selvklart ikke overvektig heller. Jeg håper de kan finne ut hva det er og at det er enkelt å behandle :)

Jeg mente ikke at du har gjort noe galt. :) Jeg har mistet flere ganger og har dessverre noen kilo tilovers, som det sikkert kan være lurt å bli kvitt. Koffein, folat, vekt, alkohol, ernæringstilstand, fysisk form osv KAN ha noe å si, men man vet ikke alt og mange mister jo "uansett" fordi embryoet ikke er levedyktig. Så jeg mente ikke at du har skyld på noen måte eller at du har gjort noe galt.

De fleste får progesteron og blodfortynnende selv om man ikke finner noe galt, men for sikkerthetsskyld. Det er ikke skadelig selv om det kanskje ikke har noen virkning heller hos en del. Det er jo forventet at en liten del av befolkningen vil miste tre ganger pga uflaks med tre ikke-levedyktige embryo/foster på rad.

Jeg synes denne siden er fin:

http://www.habituellabort.com/habituell-abort-utredning/

Takk for svar! Fant de ut noe hos deg? Forstod at det hos mange ikke finnes noe svar...

De fant at jeg hadde antistoff syndrom, noe som kan høres ut som at du kanskje har også siden du hadde blodpropper i morkaka. Men det er lett å kurrere med blodfortynnende. Be de i hvert fall å sjekke ut det.

Men jeg mistet før antistoff syndromet skulle slå til, så sånn sett er det uforklarlig hvorfor jeg mister. Nå måtte jeg igjennom en utskrapning på onsdag, var 9 uker på vei, hadde sett et bankene hjerte, men det sluttet å utvikle seg. Gynokologen mistenkte blæremola, men skulle det ikke være det, så håper jeg de finner noe annet når de tar biopsi av embryoet. For det ble sendt videre for undersøkelse.

Back
Topp