Utredning etter flere kjemiske

LilleTusta

Glad i forumet
Endelig ble vi hørt!
Etter 3 tidlig aborter og halvannet år som prøver i en alder av 27 og 28 år så får vi endelig ordentlig hjelp!

Å bli gravid er ikke problemet her.. Kroppen min klarer ikke "holde" på det :/

Så nå har vi sendt henvisning til gynekolog igjen og legen har sendt klar beskjed om at noe må gjøres! Endelig! Jeg er så letta!

Erfaringer noen?

Begges blodprøver er fine og hans testosteron og mitt østrogen og progesteron er fint :)
 
Spør om å få en kromosomanalyse.
Etter 3 vonde år som prøvere fant vi svaret vårt der.
 
Spør om å få en kromosomanalyse.
Etter 3 vonde år som prøvere fant vi svaret vårt der.


Og det er kjemiske... Ikke kommet til uke 5 engang, så tror nok ikke det er noe galt med kromosomer.. Beklager, vet du prøver å hjelpe.. Men syns du skremmer mer en du hjelper. Og nå får jeg ikke sove i natt.
 
Og det er kjemiske... Ikke kommet til uke 5 engang, så tror nok ikke det er noe galt med kromosomer.. Beklager, vet du prøver å hjelpe.. Men syns du skremmer mer en du hjelper. Og nå får jeg ikke sove i natt.
Vel, da beklager jeg.
Ettersom det var midt på natten da jeg svarte var jeg ganske trøtt selv, men ville få frem noe som mange ikke vet er et alternativ.

Jeg har noe som heter en translokasjon. Har hatt flere kjemiske, en sa og to senaborter pga det.
En ubalansert translokasjon vil si at man har for mye/for lite av noen kromosomer.
Jeg har en balansert translokasjon, som betyr at jeg har alt jeg har alle bitene, men alle sitter ikke på riktig sted. Derfor blir jeg gravid med barn som har en ubalansert translokasjon. Jeg kan også bli gravid med barn som har en balansert translokasjon, men det har ikke skjedd enda.

Grunnen til at jeg skrev til deg er at det er vanlig med kjemiske aborter når man har en translokasjon. Det er vanlig at kroppen skjønner tidlig at det er en ubalansert translokasjon i embryoet og støter det fra seg.

Vi skal igjennom noe som heter PGD, preimplantasjonsdiagnostikk. Vi kan også velge å prøve på egenhånd, men med våre erfaringer ville jeg heller hatt beskjed om translokasjonen da vi mistet førstemann i uke 19, istedet for å få beskjeden tredje gangen jeg ble gravid og måtte avbryte svangerskapet pga det igjen (første gangen fant de avvik, tredje gang fant de årsaken pga blodprøven for å sjekke mine kromosomer og en morkakeprøve).

Vi er 20-25 par i Norge som søker om behandlingen i året. Noen av de som søker har aldri kommet langt i svangerskap og finner ut av translokasjonen når de tar denne blodprøven.
I Sverige har de 90 par på venteliste, behandlingen er mer kjent og flere vet å be om utvida blodprøve..

Jeg håper du fikk sove etterhvert. Å ha en translokasjon i seg selv er uansett ikke noe man kan gjøre noe med, men finner man ut av det så finnes det alternativer..
 
Back
Topp