Utredning av skulebarn med adferdsvanskar

Ranveig!

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Er det nokon her som har erfaring og kan tenke seg å dele? Vi står i startgropa på utredning av vår 6-åring, og synest det heile er veldig tungt. Her er det ikkje snakk om voldsom/utagerande oppførsel, men mykje sinne i nesten alle situasjonar, og meir og meir problem med å forholde seg til skulen og reglane der.

Vil egentlig vite *alt*, men prøver å lage nokre konkrete spørsmål:

* Når begynte utredninga (alder på barnet)?
* Kven var det som tok inititativet?
* Kva for instansar var involvert?
* Kva blei resultatet av utredninga?
* Kor lang tid tok heile prosessen?
* Er kvardagen lettare etter endt utredning?

Send meg eventuelt pm dersom du har lyst til å svare, men ikkje vil utbrodere her...

Skriver et lite notis her så jeg finner igjen tråden. Skal bort i helgen, men sender deg en pm på søndag!

Nå forteller jeg for vennina mi

* Når begynte utredninga (alder på barnet)?Hos de startet de nå i våres mens barne gikk i barnehagen. Siden gutten ikke klarte å konsentrere seg over lenger tid.
* Kven var det som tok inititativet?Her var det foreldrene og barnehagen som mente at noe måtte gjøres pga hverdagen for barne var vrient
* Kva for instansar var involvert?PPT først som så fikk BUPA in i bilde for videre utredninger
* Kva blei resultatet av utredninga?Barne har fått 6timer i uka med egen asistent . De driver fortsatt utredning om det er ADHD inne i bilde i tilleg til at barne henger etter jevngamle
* Kor lang tid tok heile prosessen?De har nå drevet i 6mnd og enda ikke ferdig
* Er kvardagen lettare etter endt utredning?Deler av hverdagne har blitt bedre,men siden barne trenger mer oppfølging så får barne ikke med seg alt i timen så foreldrene må gjøre mye av den jobben egentlig skolen ska ta seg av i forhol til fag når barne kommer hjem fra skolen.Siden barne ikke da har fått med seg det som har blitt gjort på skolen siden barne blir fort distrahert av de andre

Mitt hovedtips til deg er at du må ikke gi deg - skyv jobb til side, kjenner du at det røyner på skal du be om å bli sykmeldt fra jobben. Krev å få tester utført raskt, og at tilbakemelding blir gitt med en gang resultater er klart. Disse prosessene tar primært lang tid fordi det går så lang tid mellom hvert 'element' av utredningen.

Få en ansvarsgruppe opprettet, hvor f.eks. helesøster er gruppeleder. Da må alle involverte samles og bli enige om neste skritt og alle får tildelt ansvar for bestemte oppgaver, mye vanskeligere å slippe unna da. Be om å få veiledning til dere og skolen - har ikke PPT/BUP noe å tilby, kontakt barnevernet, de har gjerne samme tilbud med kortere ventetid, andre tilbud etc. De kan også fungere som grupppeleder i en ansvarsgruppe!

Bruk ALLE instanser som kan tenkes å kunne bidra - her må man 'shoppe' og finne ut hvem som har de beste tilbudene til barnet, foreldrene og familien generelt.

Vær også tydelig med PPT som skal skrive sakkyndig vurdering og anbefale timer - de må anbefale en høy timeramme, min erfaring er at rektor alltid gir enkeltvedtak basert på lavest mulig timetildeling. All forskning viser at barn som får mye hjelp tidlig trenger mindre senere, mens de som får lite tidlig trenger mye mer senere (dette gjelder både atferdsmessige problemer og faglige problemer) og her snakker vi om at det allerede er sent å få hjelp i 3., 4. klasse!

Jobb med parforholdet (om dere er 2), det sliter på hele familien å gå gjennom disse prosessene, familievernkontoret kan bidra der.

Lykke til videre - og tenk på at det blir bedre (men det tar tid)!

Ranveig R skrev:
Er det nokon her som har erfaring og kan tenke seg å dele? Vi står i startgropa på utredning av vår 6-åring, og synest det heile er veldig tungt. Her er det ikkje snakk om voldsom/utagerande oppførsel, men mykje sinne i nesten alle situasjonar, og meir og meir problem med å forholde seg til skulen og reglane der.

Vil egentlig vite *alt*, men prøver å lage nokre konkrete spørsmål:

* Når begynte utredninga (alder på barnet)?
Vi kom i kontakt med PPT via barnehagen før sommeren, da var han 4.. Nå er han 5.
Legen har også henvist oss til BUP, det ble gjort for 2 uker siden.

* Kven var det som tok inititativet?
Jeg spurte om de i barnehagen hadde samme oppfatning som meg, hun vurderte det dithen og de sendte henvisning til PPT.
Fastlegen tok initiativet til å henvise til BUP, etter at jeg tok kontakt med han og ba om hjelp da jeg ikke visste hvilken vei vi skulle gå videre.

* Kva for instansar var involvert?
Barnehage og PPT.
Og nå fastlege og BUP.

* Kva blei resultatet av utredninga?
Han fikk tildelt 5 timer med spes.ped + 10 timer med assistent i bhg.
Hos BUP vet vi ikke ennå, vi var på vurderingssamtale i går.

* Kor lang tid tok heile prosessen?
Fra første brev til hjelp var på plass - tjaaa... 2 mnd? Men det var sommer og sommerferie, og stengt barnehage - så jeg syns ikke det tok så lang tid.
Hos BUP tok det ca 2 uker fra legen sendte henvisining til vi var inne på vurderingssamtale.

* Er kvardagen lettare etter endt utredning?
Det vet vi ikke ennå, men vi merker iallefall bedring :)

Takk for svar.

Her er vi i gang på fleire kantar: Spespedteamet på skulen, sak til ppt, fastlegetime neste veke, kommunepsykolog, helsesøster. Kontaktlærar er heilt fantastisk og har hjelpt oss å få i gang alt dette i løpet av ei knapp veke. Kjem til å stå på framover, når vi først har kome i gang virkar det ganske uutholdeleg å skulle fortsette som før.

Back
Topp