Utfordringer på jobb, what to do?

MamiLami

Forelsket i forumet
Stjerneskuddene 2024
Litt usikker på hvordan jeg skal formulere meg, men jeg prøver.

Jeg jobber med ungdommer og jobber ren nattevaktstilling. Vaktene har i det siste vært veldig utfordrende psykisk. Uro fra jeg kommer på til jeg går av (jobber 10 timer).
Jeg kjenner jeg nå er veldig sliten, og leder har spurt om jeg ønsker å gå over på dag/kveld. Men etter samtale med en kollega forteller h*n at det er like «ille» resten av døgnet, men da er det i tillegg andre utfordringer og mer stress.
Flere sier jeg bør gå til lege å få ordne meg eb sykemelding, men jeg får meg ikke til å gjøre det..
Jeg er skjelden borte fra jobb, å når jeg er det sliter jeg med ekstrem dårlig samvittighet, noe som resulter i rastløshet å stress.
Men jeg kjenner nå at jeg gruer meg til å dra på jobb. Er 20 uker på vei. Hatt en flott graviditet til nå uten noen plager.. Men nå har jeg begynnt å slite litt med søvn. Sovner rundt midnatt når jeg har fri, å våkner igjen rundt 03-04 å får ikke sove mer. Sovner på sofaen en liten time på ettermiddagen, men det er det.
Når jeg går natt er jeg hjemme va 08.30. Sovner rundt 09 helt utslitt å våkner igjen en gang mellom 14-15.. er enda utslitt, men får ikke sove mer. Sovner kanskje en liten time på sofaen før jeg drar på jobb.. dette søvnproblemet kom ca samtidig som utfordringene på jobb begynnte..

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Føler meg jo ikke syk, så føler sykemelding ikke er rett? Hva ville du gjort?
Kan si at utfordringene på jobb ikke er fysiske, ingen utagering, kun verbale trussler ol. Men mye stress.

Beklager rotete innlegg, men er litt fortvilt å trengte å tømme hodet litt ❤️
 
Litt usikker på hvordan jeg skal formulere meg, men jeg prøver.

Jeg jobber med ungdommer og jobber ren nattevaktstilling. Vaktene har i det siste vært veldig utfordrende psykisk. Uro fra jeg kommer på til jeg går av (jobber 10 timer).
Jeg kjenner jeg nå er veldig sliten, og leder har spurt om jeg ønsker å gå over på dag/kveld. Men etter samtale med en kollega forteller h*n at det er like «ille» resten av døgnet, men da er det i tillegg andre utfordringer og mer stress.
Flere sier jeg bør gå til lege å få ordne meg eb sykemelding, men jeg får meg ikke til å gjøre det..
Jeg er skjelden borte fra jobb, å når jeg er det sliter jeg med ekstrem dårlig samvittighet, noe som resulter i rastløshet å stress.
Men jeg kjenner nå at jeg gruer meg til å dra på jobb. Er 20 uker på vei. Hatt en flott graviditet til nå uten noen plager.. Men nå har jeg begynnt å slite litt med søvn. Sovner rundt midnatt når jeg har fri, å våkner igjen rundt 03-04 å får ikke sove mer. Sovner på sofaen en liten time på ettermiddagen, men det er det.
Når jeg går natt er jeg hjemme va 08.30. Sovner rundt 09 helt utslitt å våkner igjen en gang mellom 14-15.. er enda utslitt, men får ikke sove mer. Sovner kanskje en liten time på sofaen før jeg drar på jobb.. dette søvnproblemet kom ca samtidig som utfordringene på jobb begynnte..

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Føler meg jo ikke syk, så føler sykemelding ikke er rett? Hva ville du gjort?
Kan si at utfordringene på jobb ikke er fysiske, ingen utagering, kun verbale trussler ol. Men mye stress.

Beklager rotete innlegg, men er litt fortvilt å trengte å tømme hodet litt ❤️
Snakk med legen, spør om sykemelding.
Hvis det blir sykemelding så ikke ha dårlig samvittighet, er litt samme type som deg på det punktet, men har vært gjennom en graviditet før og nå i ettertid ser jeg at jeg presset meg selv for hardt ift jobb og tok på meg mer ansvar enn jeg egentlig hadde trengt. De andre på jobb finner ut av det, i det lange løpet så er dette bare en bitteliten % av livet ditt :)
Men om du får sykemelding på det grunnlaget er en an sak, uten å ha prøvd med tilrettelegging først...... Men hadde ihvertfall hørt med legen. Det med å våkne om nettene er veldig vanlig som gravid :grumpy: tror det er kroppen som forbereder seg på våken etter, samtidig som man blir tyngre og kroppen forandrer seg.
 
Du skal ikke ha dårlig samvittighet for å sykemelde deg. Duer ikke syk, men du blir jo syk om du ikke passer på...
 
Du kan få svangerskapspenger i stedet for sykepenger hvis jobben ikke er egnet til å kombinere med svangerskapet.
 
Jeg gikk ut i svangerkapspenger fra uke 16 fordi arbeidsgiver ikke lenger kunne tilrettelegge godt nok. Jobber i psykiatrien. Jordmor skrev søknad med begrunnelse om for høyt stressnivå som kunne være skadelig for barnet, samt stor fare for slag/spark. Jeg har vært i kjempe fin form hele svangerskapet så sykemelding var ikke et alternativ.. jordmor/lege fyller ut søknad, arbeidsgiver må svare på om de kan tilrettelegge godt nok.. viktig at søknaden er klar og tydelig og at det kommer frem at det km være skadelig for barnet om du fortsetter i samme situasjon! Kanskje legger det litt press på arbeidsgiver så du kan få tilrettelagt godt nok, Hvis ikke får du svangerkapspenger fra nav (samme utbetaling som sykemelding).
 
Back
Topp