Utfordringer med små storesøsken

tussa137

Elsker forumet
Maiblomstene 2017
Februarbarna 2020
Er det noen som har tenkt noe på utfordringer mtp kommende små storesøsken? Jeg tenker på transportering av barn i vogn, skal dere kjøpe søskenvogn? Og hvordan blir det med soving etterhvert som babyene skal sove til visse tider, f.eks to ganger om dagen, men storebror eller søster sover én gang, gjerne midt mellom babyens to lurer? Jeg ser for meg at vi kommer oss ikke noen vei før eldste har sluttet å sove :P

Vi må bare ta det som det kommer - vi har foreløpig ingen plan :)

Jeg lurer en del på det med vogn. Nå er ikke storesøster her så veldig liten (3,5 år), men hun har bare kunnet gå i 6 måneder, og trenger vogn på lengre distanser og når vi skal forflytte oss effektivt (hun går gjerne sin egen vei).

Men det er ikke så enkelt å finne en god søskenvogn som tar høyde for at storesøskenet er over 1 m høy, og veier opp mot 20 kg.

Kom gjerne med tips/erfaring hvis noen har :happy:

Vi skal ha søskenvogn. Ang soving så vil de sove på hvert sitt rom, og dermed ikke forstyrre hverandre. Blir nestemann like enkel som første, så kan han/hun sove overalt så da blir det ikke noe problem å komme seg ut "mellom" sovetidene.

Nå blir storebror her 4 rundt termin og har ikke brukt vogn noe særlig de siste 6 mnd, så vi har bare sykkel/ terreng vogn til lange turer. Men tror vi investerer i et ståbrett til den nye vogna:) Soving blir kanskje en utfordring, vi er ganske bekymret for at nr 2 skal bli som første, han sov mindre en en voksen de første 6 mnd og sov ikke hele natta før han var nærmere 2 år, ikke gråting men bare våken og blid:) Han er godt vandt med å kunne komme inn til oss ila natta så det blir spennende å se hvordan det går med en baby som også skal sove i senga:) Jeg er mest spent på barnehagen, 3 åringen trives i barnehagen men mye bedre hjemme. Har allerede startet å hoste med vilje fordi han har skjønt at hvis man er forkjøla får man være hjemme, " hør mamma, jeg hoster". Hvordan blir det når han skal 3 dager i barnehagen og den lille er hjemme?

Vi kommer til å ha søskenvogn. Blir 18 mnd imellom om alt går bra. Vi har også 3 soverom, men regner med at minsten sover på vårt rom en stund og største sover på eget rom.

Jeg er usikker. Skal nok kjøpe en brukt søskenvogn av praktiske grunner, men kommer til å bruke den emmaljunga vi har mye og bære en av dem i bæresjal :) tenker at minstemann får bli vant til å sove litt her og der, storebror kan sove ute så lenge han sover i vogn. Så føler ikke det blir et stort problem! Blir 1 år og 10 mnd mellom dem❤️

Småen sitter minimalt i vogn nå, kommer til å kjøpe ståbrett, tenkte jeg. Hun er tre år når minsten kommer :) regner med det er slutt på dagsovingen innen den tid, så vi tar bare ting som det kommer. Man finner rutiner på alt underveis :)

Småen sitter minimalt i vogn nå, kommer til å kjøpe ståbrett, tenkte jeg. Hun er tre år når minsten kommer :) regner med det er slutt på dagsovingen innen den tid, så vi tar bare ting som det kommer. Man finner rutiner på alt underveis :)
Blivende storesøster her er nettopp fylt to og sover fortsatt på dagtid, men vi satser også på at det er slutt på det innen babyen kommer. :) Og om hun fortsatt sover litt, så er det jo bare i helgene hun sover hjemme på dagtid, så da får hun låne vogna den lille halvtimen. Ellers blir det ståbrett, pluss at vi har en trille vi kan bruke ved behov.

Storesøster kommer til å være like over 2 år når babyen kommer, men vi bruker allerede vogna minimalt. Hun har ikke tid til å sitte oppi den.. Så vi kommer nok til å prøve oss på søskenbrett selv om hun er ganske lita. Angående soving tar vi det som det kommer. Storesøster sover i vogna på dagtid så hun kan sove borte. Blir babyen som henne angående søvn kommer vi ikke til å ha overskudd til å dra noe sted. Hun sov max 45min i slengen på dagtid og max 2timer i strekk på natta til hun var over 7mnd. Da bedret det seg litt, men ikke mye. Nå er hun ganske flink om natta, men sover lite om dagen. Blir spennende å se!

Babyen kan hvile i vogna. Er kun han som er 2år vi må ta hensyn til hvis han fortsatt hviler på dagen da. Og det gjør vi jo pr dags dato også. Kommer til å skaffe ståbrett med sånn sittedel på da han liker å gå selv for d meste.
Planlegger ingenting. Tar det på sparket. Anbefaler voksi sin bilstolpose til å putte babyen i når man skal kjøre til barnehage Osv. Da trenger man strengt tatt ikke ta av pysjen på babyen bare for å levere søsken barnehagen :) vi hadde stor glede av den til storebror.

Jeg er usikker. Skal nok kjøpe en brukt søskenvogn av praktiske grunner, men kommer til å bruke den emmaljunga vi har mye og bære en av dem i bæresjal :) tenker at minstemann får bli vant til å sove litt her og der, storebror kan sove ute så lenge han sover i vogn. Så føler ikke det blir et stort problem! Blir 1 år og 10 mnd mellom dem❤️
Akkurat like mye som mine <3 Vi såg på bildene i går da lille søster var født, og da såg eg kor liten store bror var, å herregud; what was i thinking? Haha! Store bror har alltid vore veldig omsorgsfull og aldri viset 1 tegn til sjalusi <3 Han sov kun i bhg, husker ikkje korleis vi gjorde det i helgene, trur vi fekk det til at dei hadde 1 felles lur om dagene. Ellers sove lillesøster fortsatt som et stein, ho ble ikkje våken av han.

Minstemann her blir nesten 3 år da,så da tror jeg muligens han har sluttet med dupp innen den tid☺️

Back
Topp