Utfordringer med mat

Desembermamma88

Glad i forumet
Junilykke 2020 ♡
Har ei jente født i uke 34, er 14 mnd ukorrigert nå. Var innlagt i 3uker på nfi, hovedsakelig pga manglende sugerefleks. Hun har utviklet seg veldig fint, men sliter med maten. Som baby var det veldig treg fordøyelse og myye gulping/sprutgulp(fullammet). Etter hun har begynt med fast føde, spiser hun svært lite. Når hun blir syk, og det blir hun ofte, spiser hun nesten ingen ting i det hele tatt, og dette pågår lenge etter jeg vil si hun har blitt frisk. Noen som har tilsvarende problemer og har tips til noe som kan hjelpe? Jeg ammer mye enda, men hun nekter å spise mer enn noen biter, uansett om jeg er der eller ikke og uansett hvor lang tid det tar..
 
Eneste tipset jeg har er å kontakte sykehuset om dere går til prematurkontroller der (eventuelt ta det gjennom fastlegen hvis ikke) og be om hjelp. Vår lege på sykehuset var veldig på at spisevegring er et problem ofte blant premature og at sykehuset kan kobles inn for hjelp :)
 
Vi fikk beskjed om at spisevegring er vanlig hos premature og at vi skulle ta kontakt med sykehuset om barna ikke ville spise. Vi har ikke hatt det problemet, men storebror har blitt fulgt opp tett på sykehuset pga manglende vekst og de har akktid sagt at det er lav terskel for å ta kontakt. Så jeg ville tatt kontakt med lege og fått en henvisning til sykehuset hvis dere ikke går til prematurkontroller.
 
Tusen takk for svar dere to! Vi er ferdige med ekstra kontroller, med beskjed om at det sikkert vil gå seg til med spisinga etterhvert på siste. Men har vel egentlig bare blitt mer merkbart, så det spørs om jeg skal komme meg til legen:happy:
 
Vi fikk hjelp av den lokale habiliteringstjenesten for barn, gjennom sykehuset. De var hjemme hos oss og observerte under måltider og ga oss råd og oppfølging.
 
Back
Topp