Utfordrende netter

Mami2b

Forelsket i forumet
Marsboere 2020
Aprilspirene 2024❤️
Lille er 5 mnd. Vi har hatt gode rutiner hele veien, og nettene har vært nokså forutsigbare. Vi samsover i stor seng og jeg fullammer, og frem til ca 4 mnd ammet vi ca 3 ganger om natta. Føler etter forholdene at vi har fått bra med søvn, MEN den siste månenden er det oppvåkninger nesten hver time..må som regel amme for at hun skal sovne, men oftest blir det bare et par minutter for det blir stille igjen. Noen ganger er hun veldig våken og begynner å skravle og sprelle av seg teppet.

Jeg er veldig usikker på om dette en fase som vi bare må stå i, eller om vi burde gjort noen tiltak? Hun våkner veldig lett av lyder og bevegelser, så kanskje hun burde sovet i egen seng…samtidig føler jeg meg ikke klar for å ikke sove sammen lenger:shy: eller om hun burde få noe fast føde på kvelden for å ikke være så sulten…

Det sliter litt på oss alle nettene blir så oppdelt. Noen i samme alder som går gjennom det samme?
 
Last edited:
Det høres ut som det her kan være bare en fase. Og sansynligvis kommer det mange flere slike faser oppigjennom. Det er helt normalt. Også på større barn.

Typisk kommer slike faser i sammenheng med at de har hatt en stor utvikling/utviklingssprang, såkaldt søvnregresjon.

Har også hatt slike faser bår det har vært tenner på færde. Og når vi har måttet kutte ut dagsdubber (men da har hun vært mye større gjerne).
 
Vi har vært igjennom det samme. Hadde en fin rytme fram til 4 måneder med amming 2-3 ganger fra leggetid, så begynte hun plutselig å våkne ofte og noen ganger hver time. Prøvde alt mulig for å hjelpe henne i søvn igjen, men kun pupp som hjalp. Det var veldig slitsomt og man merker godt at det er mangel på sammenhengende søvn. Tror vi hadde det sånn i ca 3 uker.

Hun er snart 6 mnd og vi er tilbake til 2-3 amminger igjen. Så var nok bare en fase for vår del iallfall. Hun kan fortsatt våkne flere ganger iløpet av natten, men nå kan vi hjelpe henne i søvn eller så sovner hun selv igjen. Hun har hele tiden sovet i egen seng, men noen ganger når hun våkner klarer hun ikke sovne igjen før hun ligger sammen med meg.

Vi gav henne (og gir fortsatt) flaske med MME som litt ekstra mat før leggetid slik at hun er ordentlig god og mett. Da spiser hun det hun vil/klarer.
 
Lille er 5 mnd. Vi har hatt gode rutiner hele veien, og nettene har vært nokså forutsigbare. Vi samsover i stor seng og jeg fullammer, og frem til ca 4 mnd ammet vi ca 3 ganger om natta. Føler etter forholdene at vi har fått bra med søvn, MEN den siste månenden er det oppvåkninger nesten hver time..må som regel amme for at hun skal sovne, men oftest blir det bare et par minutter for det blir stille igjen. Noen ganger er hun veldig våken og begynner å skravle og sprelle av seg teppet.

Jeg er veldig usikker på om dette en fase som vi bare må stå i, eller om vi burde gjort noen tiltak? Hun våkner veldig lett av lyder og bevegelser, så kanskje hun burde sovet i egen seng…samtidig føler jeg meg ikke klar for å ikke sove sammen lenger:shy: eller om hun burde få noe fast føde på kvelden for å ikke være så sulten…

Det sliter litt på oss alle nettene blir så oppdelt. Noen i samme alder som går gjennom det samme?
Vi har vært gjennom det samme! Tøffe dager med lite søvn på dagtid og masse oppvåkninger om natten. Startet da hun var 3,5 måned og de siste dagene har det blitt bedre (hun er 5 mnd og 1 uke nå). Lille her fikk to tenner (begge to kom i løpet av natten). Kan det være tilfelle hos dere og? Merket at hun trengte MYE nærhet og støtte. Og det skjer fryktelig mye når det kommer til utvikling. Hold ut! Det blir bedre :Heartred Det er hvertfall det alle som har barn fra før sier:D
 
Her har vi også samme situasjon. 5 mnd og 2 uker. Plutselig har ho startet å våkne mange ganger om natten, startet for en måneds tid siden. Noen ganger er det nok at jeg prater til henne, andre ganger må hun ha pupp. I tillegg våkner ho mye tidligere på morgenen, så ikke god kvalitet på søvnen min for tiden :dance008 Dere er ikke alene! Håper på at det snur igjen snart :Heartred jeg forsøker å holde igjen puppen når jeg vet det er sannsynlig ho ikke er sulten for å hindre at ho kun har amming som søvnassosiasjon, og det går relativt greit egentlig. Tar somregel ikke mer enn 5-10 min før ho sovner igjen på egen hånd :) Da sovner ho som oftest av seg selv også ved leggetid.
 
Opplever mye av det samme som dere beskriver. Lille er nå rett over 5 mnd og har i det siste økt antall amminger ila dagen og natten. På det verste har det vært nesten hver time på natten. Blir helt utslitt! Heldigvis merker jeg at det er mer tilbake til «normalen» nå de siste fire nettene med 3-4 amminger. Våkner også tidligere, vil dessverre gjerne starte dagen mellom 5-6…
 
Back
Topp