Utflukter med bhg og bilsikring?

nr 3 på tur.

Forelsket i forumet
Hvilket ansvar og krav kan vi sette til bhg når det gjelder utflukter og bilsikring? Jeg har vært ganske hard på at sønnen på 4 år skal ha med seg bilsete når de reiser med buss. noe som har gått greit av og til. I bussen er de fremste setene kun med 3punktsbelte, de andre er med magebelte.

Fikk til svar at det kan resultere i at han ikke får bli med. Føler meg presset til å sende han med uten sete, men ok han er 4 år.
Men fikk også det samme svaret ang mistebarnet på litt over året.
Da blir jeg mer satt ut når de minste barna ikke er over 15 kg og ikke kan bruke 3punktsbelte da de er for lette. minsta vår er jo knapt 11 kg!!

Så da lurer jeg på hva dere synes er forsvalig når en tenker bussreiser og sikkerhet. Og hva kan jeg kreve av bhg?

 
Hei,
Lovkravene til sikring i buss er dessverre mye mindre strenge enn de er når det gjelder sikring i personbiler. Det gjelder også maxitaxi med mer enn 9 seter, som er registrerte som buss. Det heter at barn skal bruke sikringsutstyr dersom det finnes i bussen, men hvis ikke skal belte brukes på egnet måte.

Trygg Trafikk mener alle barn bør sikres med sikringsutstyr tilpasset barnets vekt, også i buss / maxi-taxi - og at barnehagene når de bestiller transport bør bestille buss eller maxitaxi som har trepunktsbelter på alle plasser. Som barnehageeier bør kommunen pålegge alle barnehagene å bestille transport i henhold til dette, for å sikre forsvarlig transport av barna. Da vil også transportselskapene måtte ha busser og maxi-taxier der trepunktsbelte er på plass.

Se også: http://www.tryggtrafikk.no/Barn+i+buss.b7C_wBHIW6.ips

Hilsen Kristin, Trygg Trafikk
 
Så egentlig kan de med loven si at vi ikke kan kreve det av de.
Tenkte å ringe kommunen å høre. men har erfart at pengene styrer mer enn velvilje og sikkerhet. synd.

Fikk ikke til å åpne linken. :(
 
Kopier hele linken og lim inn i nettleser - da får du opp siden (Jeg har prøvd)
 
Hei igjen,
Ja, dessverre, men ta det f eks gjerne opp i SU i barnehagen - slik at du kan få flere foreldre med på at beste mulige sikring benyttes når barnehagen skal på tur.

Vi har dessverre hatt litt problemer med nettsiden siste uke, idium som drifter den jobber med det.

Hilsen Kristin
 
Back
Topp